Preventieonderzoek voor borstkanker

N.N.2 / 1 reactie

Vraag

De moeder, oma, zus van oma en overgrootmoeder van mijn vriendin hebben alledrie te maken gehad met borstkanker. Daarmee zou mijn vriendin ook wel eens een vergrote kans op toekomstige borstkanker kunnen hebben en we willen hier dan ook serieus rekening mee houden. Het preventieonderzoek voor borstkanker start echter pas vanaf vijftig jaar. Zijn we in de jaren daarvoor aangewezen op zelfonderzoek of is het ook voor het vijftigste levensjaar al mogelijk om met regelmaat een controle te krijgen? We weten dat er een optie is voor genetisch onderzoek, maar dit vinden we een vrij drastische stap die we niet graag nemen.

Antwoord

Zoals u in uw vraag terecht noemt, start het bevolkingsonderzoek op de leeftijd van 50 jaar. Er zijn echter wel degelijk uitzonderingen waarbij er al op jongere leeftijd gescreend kan gaan worden op borstkanker. Deze uitzonderingen gelden voor mensen met een verhoogd risico op borstkanker. Dit risico wordt bepaald door het aantal familieleden met borstkanker, waarbij het van belang is hoe oud dit familielid was toen de diagnose gesteld werd en  om welke graad familielid het gaat (meestal tellen alleen eerste of tweedegraads familieleden mee). Als hier een matig verhoogd risico uitkomt zou uw vriendin in aanmerking komen voor jaarlijkse controle via de huisarts d.m.v. een mammogram. Is er sprake van een sterk verhoogd risico dan kan genetisch onderzoek plaatsvinden al blijft dit natuurlijk altijd de keuze van uw vriendin.

De huisarts kan aangeven of uw vriendin in aanmerking komt voor deze screening.

Tags in dit artikel:

kanker
1 reactie
drj
Er is spraken van een duidelijk verhoogd risiko op borstkanker en ik zou je vriendin aanraden genetisch onderzoek te laten doen. Helaas is het nog steeds mogelijk dat je vriendin nadelen zal hebben als zij zich wil verzekeren, hoe wel dat eigenlijk niet zo zou moeten zijn.

Vanwege deze reden betalen sommige mensen het onderzoek zelf. Om te beginnen kan bijv. de zus van je vriendin zich op bekende genetische veranderingen laten testen. Nadat het gendefect bekend is, kan je vriendin zich op dit specifieke defect laten onderzoeken, dat is niet zo duur als wanneer de hele testbatterij wordt getest.

Genetisch onderzoek lijkt misschien een drastische stap, maar sommige erfelijke faktoren maken dat een vrouw wel 85% kans heeft borstkanker te krijgen. Ik weet niet hoe oud je vriendin is, maar het kan je hele levensplanning veranderen, als je weet dat je je borsten misschien preventief wilt laten verwijderen enz. enz. Aan de andere kant kan het ook problemen geven als je juist de enige bent in de familie die niet door het gen getroffen is.

Het bevolkingsonderzoek is niet geschikt voor mensen met een dermate verhoogd risiko als je vriendin. Ze moet zich bij een specialist of een gespecialiseerd centrum melden met kennis van de richtlijnen in dit soort gevallen. I.p.v. onderzoek met röntgenstralen, kan bij frequentere onderzoeken ook gekozen worden voor andere onderzoeksmethoden.

Juist omdat haar zus deze vorm van kanker ook gehad heeft, is het verstandig niet te wachten.

Sterkte en Gods zegen wenst

drj