Vrouw ging vreemd

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 11 reacties

Vraag

Ik ben een man van in de 20 jaar en inmiddels een aantal jaren getrouwd. Nu heeft mijn vrouw pas opgebiecht dat ze meerdere keren is vreemdgegaan. Het vreemdgaan houdt verband met mijn porno-achtergrond, geeft ze aan. Ze verblijft nu bij vrienden, ik heb haar weggestuurd. Hoe moet het verder? Kunt u helpen? Ik houd ontzettend veel van haar en ben ook bereid het haar te vergeven, maar ik heb geen idee hoe ik dit aanpakken moet.

Antwoord

Je schrijft dat jullie allebei op het gebied van seksualiteit in jullie huwelijk een grens over zijn gegaan en gezondigd hebben. Je vrouw zou dat hebben gedaan vanwege jou porno-achtergrond. Je geeft weinig informatie in je vraag over hoe en wie en wat en wanneer. Het valt me wel op dat jij haar weggestuurd hebt, terwijl je zegt zelf ook fout te zitten.

De enige oplossing is dat jullie met elkaar in gesprek gaan, niet met een beschuldigende, maar met een schuldige houding naar elkaar toe en naar God. Mogelijk hebben jullie daarbij hulp nodig van een onpartijdige derde, bijvoorbeeld een ambtsdrager, gemeentelid, maatschappelijk werker. Je zou je vrouw met een brief uit kunnen nodigen voor een dergelijk gesprek, een brief zonder beschuldigingen of verwijten, maar waarin je zegt dat je van haar houdt en met haar verder wilt. Maar voor jullie samen verder kunnen zal er eerst een heleboel moeten worden uitgesproken en beleden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

overspel
11 reacties
AHHK76
Wat erg! U hebt een pornoverleden, dat is moeilijk voor uw vrouw. Maar zij ging meerdere keren vreemd en dat is ook verschrikkelijk moeilijk voor u! Dat het in haar beleving met elkaar te maken heeft, kan zeker zo zijn. Toch is uw pornoverleden geen goede reden voor haar om vreemd te gaan. Net zo min als dat het een goede oplossing is van u om haar dan nu maar weg te sturen. Er zal veel gepraat en gedaan moeten worden, om weer dichterbij elkaar te komen! Als u hier samen voor kiest, dan is herstel mogelijk. Vertel elkaar van jullie pijn, jullie zonden, jullie vragen en jullie behoeftes. Bid met en voor elkaar en vergeef elkaar!
Vraag vooral om hulp aan God, maar ook aan mensen. Relatietherapie lijkt mij echt geen overbodige luxe!
Ik wens u samen: wijsheid, sterkte, geduld, openheid, nederigheid, enz.
Catherine
Zoals mevrouw Ronner zegt: zoek hulp en een mediator.
drj
Het is verontrustend dat je vrouw jou de schuld geeft van haar (meermaals!) vreemdgaan. Natuurlijk kan het erg belastend voor een vrouw zijn als haar man xxxx terwijl hij naar porno kijkt, maar dat is niet de reden. De reden is, dat zij aandacht/genegenheid/liefde/lichamelijke toeneiging/sex/vriendschap zoekt bij anderen dan bij haar man.
Als ze een probleem heeft met jouw pornogebruik, dan moet ze dat met jou oplossen en niet door vreemd te gaan. Nu hebben jullie er een groot probleem bij.

Vergeving zal inderdaad moeten plaatsvinden. Niet als begin van een proces, maar als resultaat. Jullie zullen maatregelen moeten nemen, zodat deze zaken niet weer gebeuren en jullie zullen je uiterste best moeten doen jullie liefde te herontdekken en om het GOED te maken. Goedmaken betekent dat je actief iets doet om het onmogelijk te maken dat je weer in dezelfde val trapt. Vergeving is iets, dat veel fijner is, als je ziet dat de ander de schade probeert goed te maken (zie Zacheus en de gelijkenis van de twee schuldenaren in Matheus 18).

Jullie problemen zijn op te lossen als jullie op elkaar toegaan, maar jullie huwelijk moet beter worden dan tevoren: geen porno en geen andere mannen/vrouwen.
arendine
Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan Drj!
Ineke
De slotzin geeft hoop! Ik houd ontzettend veel van haar en ben bereidt om haar te vergeven schrijft u. Nu maar hopen dat er vanaf de kant van uw vrouw hetzelfde geldt dan is er een sleutel naar het behoud van jullie huwelijk.

Probeer te stoppen met verwijten en ga indien mogelijk is in gesprek met een neutraal vertrouwenspersoon! Wijsheid toegewenst.
arendine
Als er een probleem binnen het huwelijk is, dan ligt de oplossing niet in grensoverschrijdend contact buiten het huwelijk. De ene fout is absoluut geen rechtvaardiging voor de andere. Het is niet de schuld van de vraagsteller dat zijn vrouw is vreemdgegaan, zij heeft ondanks haar trouwbelofte willens en wetens herhaaldelijk grenzen overschreden.

Zowel vraagsteller als zijn vrouw zullen moeten kijken naar foute patronen uit het verleden, zodat ze die in de toekomst kunnen vermijden terwijl ze weer aan hun huwelijk bouwen. Het bewaken van zekeren grenzen in het contact met de andere sekse is noodzakelijk. Ook eerlijkheid is essentieel (en wellicht overbodig, geen enkel contact meer met de man met wie zij is vreemdgegaan).
Daniel
De mensen op refoweb kunnen soms geweldig zeuren, maar die zelfde mensen zijn ook onvoorwaardelijk trouw. Ik hoor ook bij de zeurkousen en niet zo als alle anderen ben ik niet onvoorwaardelijk trouw. @drj verwoord het mooi. Ja, ik ben een beetje onvoorwaardelijk trouw, de reden is dat mijn vrouw onvoorwaardelijk trouw is aan een man Daniel. Daardoor blijf ik trouw, ik hoop tachtig met haar te worden, zij gaat onvoorwaardelijk voor negentig.
Daniel
vijfentachtig is ook goed. Vind ik dan.
Omega
Je bent een wonderlijk mens Daniël, maar ik geniet wel altijd van je bijdragen. Die heerlijk nuchtere nuance. Mijn complimenten.
juni
misschien samen leren wat normaal is?
kzou mn vrouw maar snel terug halen.
een puzzle waar stukjes wat beschadigd zijn
is wat lastiger,maar wel en uitdaging
juni
wel een uitdaging het weer gepast te krijgen.

ga ervoor vragensteller
u houdt toch van haar?houden zo hoor!