Bestaan van God

Ds. A.J. Schalkoort / 4 reacties

Vraag

Ik zou graag willen weten of God bestaat. Hoe kan ik daar achter komen?

Antwoord

Ik weet niet wie je bent en of je een kerkelijk achtergrond hebt en waarom je deze vraag stelt. Maar zelfs als we met de Bijbel opgevoed zijn, kunnen er momenten in ons leven zijn dat we ons afvragen of God wel bestaat. In ieder geval zeggen we tegen elkaar dat God bestaat. Kan ik dat bewijzen? Nee gelukkig niet. Dat hoeft ook niet. Ik mag het geloven. Ik kan ook niet bewijzen dat Hij niet bestaat. Als ik zou willen volhouden dat Hij niet bestaat, zoals atheïsten doen, dan zegt Gods Woord ons dat we dwaas zijn, want de dwaas zegt in zijn hart dat God niet bestaat. De dwaas heeft verstandelijk vastgesteld dat God er niet is. Dat komt omdat wij mensen als God wilden zijn en ons verstand verduisterd is zodat we gaan denken dat God niet bestaat.

Maar jij wil weten of Hij bestaat. Een kinderversje zegt: “Lees je Bijbel, bidt elke dag.” Doe dat ook.  Je zult er achter komen dat Hij Zich aan je bekend maakt door Zijn Woord. In de Bijbel vernemen we Gods stem. God spreekt. En jij mag met God spreken in het gebed, want Hij wil ons horen. Het is de eenvoudigste weg om er achter te komen, om te ontdekken dat de Heere leeft en ons hoort en ziet en we met Hem in gesprek mogen gaan.

Wie de Bijbel nauwkeurig bestudeert zal de kracht van het Woord gaan beleven. Ik lees in Jesaja 45:22 dat God zegt: “Wend u naar Mij toe alle gij einden van de aarde en wordt behouden, want Ik ben God en niemand meer.” Verder is het van belang dat je iemand hebt die je kan helpen om uitleg te geven bij het lezen van de Bijbel. Wie God zo zoekt, zal Hem zeker vinden, heeft Hij zelf beloofd. Tot slot denk ik aan iemand die ooit heeft gezegd: “God als U bestaat, wilt u het mij zeggen.” En God kwam in zijn leven als die God Die in Zijn Zoon verloren mensen zoekt en redt en het eeuwige leven geeft.

Ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

atheïsme
4 reacties
Daniel
Wat een moeilijke vraag. God bestaat of is het wanhoopverzinsel van bange mensen. Het is en blijft geloven, zeker weten is wiskunde. Hersteld Hervormd betekent dat Hervormd verkeerd is?. Ik geloof in God, maar ik weet niets zeker. Geloven is voor mij ook hopen, hopen op een leven na de dood. En als God niet bestaat zal ik dat ook nooit weten. Maar nu geloof ik onvoorwaardelijk in God en dat wil ik wel volhouden tot in lengte van jaren.
Overtuigde07
Rom. 1:20: „Zijn [Gods] onzichtbare hoedanigheden worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn.”

Is God een werkelijke persoon?

Hebr. 9:24: „Christus is . . . binnengegaan . . . in de hemel zelf, om nu ten behoeve van ons voor de persoon van God te verschijnen.”

Joh. 4:24: „God is een Geest.”

Joh. 7:28: „Hij die mij gezonden heeft, bestaat werkelijk”, zei Jezus.

1 Kor. 15:44: „Indien er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam.”
Overtuigde07
Wat ik er aan wil toevoegen en wat overeenkomt met wat dhr. Schalkoort zegt, is dat wanneer je je in de Bijbel verdiept en er een grondige studie van maakt, dan zul je ontdekken dat God werkelijk bestaat.

Jakobus 4:8 zegt:"8 Nadert tot God en hij zal tot U naderen. Reinigt UW handen, zondaars, en zuivert UW hart, besluitelozen.

Wanneer je God zoekt in Zijn woord de Bijbel, zal Hij zich zeker laten vinden en zul je Hem leren kennen.

Voor meer info kun je mij mailen. marantz@live.nl
cees0102
Je weet dat God bestaat. Iedereen weet dat. Maar natuurlijk kan de twijfel wel eens toeslaan door ingevingen van satan, onze boze hart of de wereld, die wil dat God niet bestaat en daarom zegt dat Hij niet bestaat. Bestudeer eens een pantoffeldiertje en stel deze vraag dan nog eens.