Vriendschappen verwateren

Alie Hoek - van kooten / 3 reacties

Vraag

Vriendschap is niet voor even, maar voor een heel leven. Maar ik (24 jaar) loop tegen iets aan. Sinds de Heere de hoogste plaats in mijn leven heeft gekregen heb ik weinig behoefte om met mijn vriendinnen om te gaan. Met hen kan ik niet praten over geestelijke zaken. Het gaat altijd over het hier en nu. Begrijp mij goed, ik verhef mijzelf hier niet boven, maar het voelt zo leeg. Ik merk dat ik nu ook niet meer zo in trek lig bij familie en vrienden. Moet ik toch blijven investeren in de vriendschappen of moet ik het laten verwateren? Ik vind dit zo moeilijk. Nogmaals ik sta er echt niet boven! Bij oudvaders lees ik wel eens om je oude vrienden te verlaten. Hoe zit dit? Ik heb geen vrienden die in grove zonden leven. Maar het raakvlak ebt weg.

Antwoord

Het is bijzonder als de Heere de hoogste plaats in je leven mag krijgen. Tegelijkertijd ben je op deze aarde te midden van andere mensen geplaatst. De Heere God zegt in Genesis 2: “Het is niet goed dat de mens alleen blijft.” We denken dan al gauw aan het huwelijk, maar dit is veel breder bedoeld. Een mens wordt in allerlei verbanden gezet: gezinsverbanden, familieverbanden, kerkverbanden, vriendenverbanden enz. Als dat dan zo is, dan heb je ook de taak goed met je medemensen in de verschillende verbanden om te gaan. Op die manier kun je ook veel voor je medemensen betekenen, zeker voor mensen die het moeilijk hebben, eenzaam zijn. Door je uitstraling dat je de Heere God liefhebt, zou je je medemensen ‘jaloers’ kunnen maken. Als het goed is, ben je ook bewogen met je medemensen. Je kunt juist je medemens bereiken als je vriendschap met hen sluit. De meeste onkerkelijken die op een gegeven moment kerkelijk meelevend worden, worden dat middelijkerwijs doordat christenen met hen vriendschappen aansluiten. Vriendschap is in de Bijbel een woord dat je ook vaak tegenkomt.

Het kan en mag niet zo zijn dat je nu je weg verder gaat alléén met de Heere God en dat andere mensen er niet zoveel meer toe doen.  Dat zou toch een beetje egoïstisch zijn. Altijd weer zie je dat er niet alleen een verticale lijn is maar ook een horizontale lijn. De verticale lijn is onze relatie met de Heere God en de horizontale lijn is de relatie met onze medemensen. En als het goed is, straalt die verticale lijn door in de horizontale lijn, in onze contacten met medemensen.

Als je leest bij de oudvaders dat je vrienden moet verlaten, zijn het vooral de vrienden die je van God afhouden. Ik kan me zo voorstellen dat als je eerst vrienden hebt gehad die de wereld alleen maar liefhebben en in zonde leven, dat dat dan van je gevraagd wordt. Maar ik denk niet dat dat geldt voor je vriendinnen en je familie.

Veel wijsheid toegewenst,
Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

vriendschap
3 reacties
altijdwat
vraagsteller, ik begrijp precies wat je bedoeld! Maar probeer inderdaad er voor je vrienden te blijven zijn, ik heb zo'n acht jaar later van zeker drie vriendinnen gehoord die het toen heel moeilijk vonden dat ik zo veranderde dat ze soms echt jaloers waren en dat als ik er eens wat over vertelde ze dat nooit meer zijn vergeten. Soms heb je het 'lampje op je rug' zoals dat wel eens word gezegd. Niet van deze wereld, maar wel in deze wereld.

En nieuwe vrienden krijg je van de Heere, daar zorgt Hij voor..
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

het is goed dat je het over geestelijke dingen wilt hebben.
Ik vind dit een mooie tekst:
Deut. 6: 4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één! 5 Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht. 6 Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn. 7 U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat. 8 U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn. 9 U moet ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven.

In deze tekst staat dat we God moeten liefhebben en over Zijn woorden altijd moeten praten: "erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat" --> dat betekent dus altijd, als je thuis bent en als je niet thuis bent.
als u neerligt en als u opstaat --> Het moet het eerste en het laatste onderwerp van de dag zijn. Dat is ook een zegen voor de mensen die met je samen zijn. Nog een tekst: Johannes 6.

Reageer gerust, ik communiceer er graag over: emaildfj1@gmail.com
Jello
Vriendschap is gebaseerd op trouw. Een vriendschap bewust laten verwateren, getuigt niet van trouw. Als je afstand wilt nemen, van familie en vrienden, lijkt het me eerlijker als je hen gewoon laat weten wat je redenen zijn.

Vergis je echter niet, door je vriendschappen te laten verwateren, kom je als mens tussen de mensen wel heel alleen te staan. Er komen vast nog eens tijden dat je je vrienden hard nodig hebt. En zij jou nodig hebben. Gewoon ook om praktische redenen. Ga je dan ook zeggen: nee, nu even niet, want ik kan geen geestelijke gesprekken met jullie voeren?

Overigens zijn er verschillende soorten vriendschappen. Een vriend of vriendin waarmee je echt van hart tot hart kunt spreken, daarvan heb je er in het leven niet zoveel. Soms maar één. Maar al heb je één hartsvriendin, dat is in feite al genoeg en heel waardevol. Ga met de rest gewoon leuke, gezellige, mooie, waardevolle dingen doen, zonder teveel van hen te verwachten.