Samenleesbijbel

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Wij zijn aan het kijken naar een fijne Bijbel om met de kinderen te lezen. We kwamen uit bij de Samenleesbijbel. Nu is onze vraag, kan iemand ons adviseren de versie junior te nemen of die vanaf 8 jaar? Onze kinderen zijn 6 en 8 en vrij pienter. Maar is die van 4-7 fijn, of is die vanaf 8 jaar dan uitdagender voor hen? We willen graag in een ontspannen sfeer met hen kunnen praten en nadenken over God en Zijn Woord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

We hebben geen panellid kunnen vinden die deze Samenleesbijbel kent. Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat deze in reformatorische kring niet of nauwelijks wordt gebruikt. Deze Bijbel is ontwikkeld door het Nederlands Bijbelgenootschap in samenwerking met de jonge protestanten (JOP) van de PKN. Je kunt het best bij hen je vraag neerleggen: jongprotestant@protestantsekerk.nl. En wellicht kunnen de bezoekers van Refoweb je ook verder helpen via de reactiemogelijkheid.

3 reacties
Jedidjas
Ik ken ze allebei, maar zou die van 8 jaar en ouder doen , kan heel goed als jullie kinderen slim zijn. Wij gebruiken hem erg veel. Het mooie is dat het geen kinderbijbel is, maar is in feite de bijbel in eenvoudige taal , zodat alles (!) ook genoemd wordt,
wat in een kinderbijbel nogal eens ontbreekt helaas. Mooie gespreksvragen en achtergrondweetjes.
Als je echt iets op wilt zoeken in de bijbel wel de hsv of statenvertaling pakken natuurlijk.
Ellenoor
Ja, de Samenleesbijbel junior is wel mooi om met kleine kinderen een keer door te lezen als kinderbijbel. Sommige dingen zou ik als reformatorische ouder anders verwoorden, maar dat heb ik bij de kinderbijbel van Van Dam ook. Dan pas ik de tekst soms gewoon aan. Als ze net zelf kunnen lezen, kunnen ze in de Samenleesbijbel junior ook het dikgedrukte stukje uit het verhaal voorlezen (vinden ze erg leuk).

Maar als je een mooie kinderbijbel zoekt voor de leeftijden die jij noemt, zou ik eerder de HSV-kinderbijbel overwegen. Mooie verhalen, prachtige praten en goede vragen aan het eind om over door te praten.

De gewone Samenleesbijbel vind ik echt iets anders, omdat het geen kinderbijbel is maar een vertaling van de complete Bijbel. Je kunt er daardoor ook veel langer mee doen dan met de Samenleesbijbel junior. Hij kan prima voor de leeftijden van jullie kinderen. Wij hebben het boek Job aan tafel bijvoorbeeld in deze vertaling gelezen, en dan krijgen de oudste kinderen (5 en 7) er echt veel van mee. We zijn daarna aan Psalmen begonnen, maar toen hebben we toch de HSV al snel weer gepakt. We misten voor onszelf toch een beetje de “bevindelijke verwoording”. Nu leest onze oudste er elke avond uit voor het slapengaan. Het is mooi dat ze op deze manier al jong zelfstandig uit de Bijbel leert lezen.
Chrissy
Wellicht ten overvloede nog mijn reactie. Ik zou je adviseren voor die vanaf 8 jaar en ouder te kiezen. De Bijbel in gewone taal wordt binnen ons gezin met kinderen van kleuterschoolleeftijd tot puberteit als kinderbijbel gebruikt. Wij hebben zelf de versie Bijbel Dichtbij, ook met gespreksvragen.
De Samenleesbijbel is nog weer meer specifiek op kinderen gericht, met allemaal leuke opdrachten en verschillende leesroutes.