Paal en perk aan internet

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Ik breng veel en veel te veel tijd door op internet en met name Facebook. Ik wil mezelf hierin paal en perk stellen. Ik zoek een programma (liefst Nederlands) wat me hierin kan helpen. Er zijn wel wat programma's, maar dan is het een ouderaccount en een kinderaccount. Met het ouderaccount kun je dan nog overal bij. Ik wil juist mijn eigen account ook in kunnen stellen: bijv. 1 uur per dag (totaal) op Facebook, na 22:00 uur niet meer op internet, etc. Ik heb K9 geprobeerd, maar dat zorgt er ook voor dat Google niet meer normaal werkt, alles gaat dan via K9. Dat wil ik dan weer niet. En daar valt wel een tijdsblokkade in te stellen (bijv. na 22:00 uur geen internet), maar Facebooktijd is niet in te perken. Wat zijn goede alternatieven?

Antwoord

Beste ,

Er zit een lastige component in deze vraag, namelijk: "Ik wil mezelf hierin paal en perk stellen." Onze producten zijn min of meer ingesteld op het kunnen regelen van de internettoegang voor anderen (leerlingen, huisgenoten/kinderen).

Kliksafe zou in dit geval de volgende oplossingen aanraden: Voor een Windows PC is Kliktime een mogelijke oplossing. Je kunt daarin aangeven dat je een bepaalde website maar x tijd per dag mag bezoeken. Er zijn echter twee nadelen:

1. Deze persoon wil zichzelf beperken. Maar hij is ook administrator van de PC. Het is zoiets als de alcoholist vragen op een kratje bier te passen ;-). Hij zal dus eigenlijk het Administrator-account aan iemand anders moeten geven, of wel zo sterk in zijn schoenen staan dat je je kunt afvragen of hij de beperking wel nodig heeft.

2. Facebook is een HTTPS-site. Deze functionaliteit werkt niet in Kliktime. Een tip specifiek voor Facebook is Facebooklimiter.com.

Voor een mobiel device geldt dat je Kliksafe Mobi momenteel kunt gebruiken om apps te beheren. Het is nu mogelijk om aan te geven binnen welke tijd je een app kunt gebruiken, bijvoorbeeld alleen tussen 18:00 en 22:00 uur (dat kan een browser zijn, maar ook bijv. de Facebook-app). Maar ook hier geldt weer de beperking dat degene die zichzelf beperkingen oplegt, hier waarschijnlijk ook degene is die de toegang heeft tot de plek om deze beperkingen weer op te heffen.

Andere optie is het abonnement Kliksafe Flex. Hierbij heb je de mogelijkheid het filter zo ruim of in zijn geval zo streng te maken als je zelf wilt. Maar ook hier geldt: je beheert het zelf en dat blijft dus juist het lastige.

Succes gewenst.

Met vriendelijke groet,
Kliksafe B.V.

Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20512/verslaafd-aan-internet

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19872/tijdverspilling-op-facebook

Tags in dit artikel:

internetverslaving
6 reacties
hansa
Nog een paar tips:

- neem je laptop niet mee naar je eigen kamer; geef hem een plekje in de woonkamer en laat hem daar;

- vertel een huisgenoot (als je die hebt) je behoefte om je internetgebruik te beperken en vraag hem/haar een oogje in het zeil te houden; maak afspraken wanneer hij/zij aan de bel trekt;

- neem zelf je behoefte om je te beperken serieus!

- ORA ET LABORA
sydneylover
Ik vind het een beetje jammer dat een vraag over beperking van internetgebruik wordt beantwoord met een marketing-lofzang op Kliksafe.
Daniel
Is internetverslaafd hetzelfde als alcoholverslaafd of seksverslaafd.
Nee dus, Eleos komt pas in actie als er seksverslaving op internet een probleem wordt. Groot gelijk van Eleos, maar ik heb nog wel een vraag: kun je ook verslaafd raken in het lezen van de Bijbel? En is dat erg
helmuthoorn
Er zijn veel leuke en nuttige dingen die je, naast dat internet, met je tijd kunt doen.
Ga voor jezelf eens na wat je leuk vindt om te doen; bijv. tuinieren, sporten en daarnaast misschien ook wel vrijwilligerswerk. Ga eens wat vaker bij vrienden/vriendinnen langs. Word lid van een (al dan niet kerkelijke) vereniging.
Neem een bibliotheekkaart om eens wat mooie boeken te lezen.
Kortom, vul de tijd die je nu besteedt aan internet in met andere zaken..
Iesss
De beste oplossing is: Facebook verwijderen!!! Maar misschien is dat niet de gewenste oplossing... ;-)
Maar u houdt wel heel veel tijd over om andere goede dingen te doen.. (De tijd nuttig te besteden.)
Bijbelstudie, Bijbel lezen, boeken lezen, omgaan met 'echte' mensen, enz. enz.
Gerard314
Gewoon je Facebook account de nek omdraaien!
Werkt bij mijn prima. Leef al ruime een half jaar zonder Facebook. Bevalt uitstekend.