Nasrani

Ds. A.A. Egas / 1 reactie

Vraag

Wat vindt u van de actie #WeAreN (wij zijn Nasrani, christen)? Solidair met christenen in Irak en Syrië door gebed, gift en hulp is goed/noodzakelijk, lijkt me. Maar om een Nasraniteken te gaan dragen, daar heb ik mijn vragen bij. Creëert dit juist geen tegenstellingen in de maatschappij? Zal daardoor niet meer verharding tussen beide partijen ontstaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Waarde vriend(in),

Je vraag is een zeer begrijpelijke. Nu we al die verschrikkelijke beelden zien van het vervolgen van de christenen in Irak en Syrië komt er in ons een verlangen om concreet wat voor hen te mogen betekenen. Ook de behoefte om ons solidair met hen te weten. Je vraagt daarbij of het goed is om het Nasraniteken te dragen. Zoals ik al zei, voelen we die drang om ons een te weten met hen in hun nood. Sommige besluiten dan als uiting van die solidariteit het Nasraniteken te gaan dragen. Op zich heb ik er respect voor, maar het zou  niet mijn eerste keuze zijn. Ik denk dan ook aan het visjes-teken dat bepaalde christenen bijvoorbeeld op hun auto plakken. Wanneer we ons dan in het verkeer niet als een christen gedragen doet het meer kwaad dan goed. Laten we ons christen-zijn tonen door een duidelijk herkenbaar christelijk gedrag. Zo denk ik er ook over waar het gaat om het Nasraniteken. Op zich ben ik niet bang dat het zou leiden tot verharding of het creëren van tegenstelling hier in Nederland. De slachtoffers van het terreurbewind IS mogen in Nederland op warme sympathie rekenen. Je mag gerust laten blijken dat je je verbonden weet met de christenen in het Midden-Oosten. Maar laten we ons bovenal met hen solidair weten in het gebed en het geven van geld waardoor daadwerkelijk hulp geboden kan worden. Solidariteit in gebed en daad. Is dat niet een betere weg dan het dragen van dit teken?

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

christenvervolging
1 reactie
Mona
"Solidariteit in gebed en daad. Is dat niet een betere weg dan het dragen van dit teken?"

Het één sluit het ander niet uit!
Het dragen van dit teken is immers ook een daad. Evenals bidden en doneren. Het hoort allemaal bij elkaar.
Als het hart er maar bij betrokken is. Naastenliefde is het tweede grote gebod!