Valdispert

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Kunnen tabletjes met valeriaan-extract schadelijk zijn voor/in een zwangerschap? Bijvoorbeeld Valdispert. En zo ja, welk middel raadt u dan wel aan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Er zijn geen aanwijzingen dat valeriaan schadelijk kan zijn tijdens de zwangerschap bij kortdurend en incidenteel gebruik. Maar daarbij is wel de kanttekening dat er ook nog geen grote onderzoeken zijn gedaan naar het effect er van tijdens de zwangerschap. Daarom wordt het toch ontraden om valeriaan en Valdispert te gebruiken als u zwanger bent. Mocht u toch valeriaan willen gebruiken, dan wordt wel geadviseerd om iets te gebruiken wat alleen valeriaan bevat zonder andere rustgevende toevoegingen en het daarbij kortdurend en incidenteel te gebruiken.

Mij is niet precies bekend om welke reden u het wilt gebruiken, bijvoorbeeld voor ontspanning of voor het slapen gaan of om een andere reden. Mocht u op zoek zijn naar een ander middel, dan zou ik u eventueel willen aanraden om voor meer advies contact op te nemen met uw verloskundige of huisarts.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskunde