Wanneer een christen?

G.J. Jansen / 10 reacties

Vraag

Wanneer kan je van iemand zeggen dat het een christen is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het beste antwoord hierop vind je volgens mij in de Heidelberger Cathechismus. In zondag 1 vind je meteen een omschrijving van een kind van God. Hij/zij is niet meer van zichzelf, maar van een Ander. Dat geldt voor zowel het lichaam als de ziel, voor nu en voor de eeuwigheid. Verder is er betaling gedaan voor de zonde, is de persoon gered/verlost, weet hij/zij dat God zijn/haar leven helemaal bestuurt en wil hij/zij leven voor Hem.

In zondag 7 wordt het waar zaligmakend geloof besproken: weten, kennis en vertrouwen, gewerkt door Gods Geest, dat niet alleen anderen, maar ook mij -uit genade- vergeving van de zonden, gerechtigheid en zaligheid van God geschonken wordt.

In zondag 23 komt dit nog een keer terug: en wordt er gezegd dat een christen in Christus rechtvaardig voor God is en een erfgenaam is van het eeuwige leven.

Samengevat zou je kunnen zeggen dat een christen niet zonder Christus leven kan, eigen zonden kent en het diepe besef heeft niet aan de eis van Gods wet te kunnen voldoen. Alleen Christus en Zijn werk, toegepast door Gods Geest, kunnen een zondaar redden en verlossen. Jezus' naam betekent zaligmaker, want Hij zal Zijn volk zalig maken. Hij is gekomen om te zoeken dat verloren was. Hoe verloren ken je jezelf? Welke waarde heeft Christus voor jou? In hoeverre kun jij jezelf op de been houden en leven zonder de Heere?

G. J. Jansen

10 reacties
Gerteke
9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

Mijn conclusie: als iemand, hoe pril ook, ervan overtuigd is dat Jezus regeert en dat Hij is opgestaan uit de dood en leeft, dan is hij/zij christen.
eduard1
Volgens mij ben je een christen als je van (of ook wel 'in') Christus bent.

En Paulus leert ons in 2 Kor 5:17 dan we dan een nieuwe schepping zijn, (geen opgeknapte of gerestaureerde 'ouwe troep' maar iets totaal nieuws), dat het oude dan is voorbijgegaan en dat het alles nieuw is geworden.
pannenkoek
Deze vraag is nog niet zo lang geleden ook al gesteld.
EVA
AMEN Gerteke!! ik dacht ook gelijk aan die tekst
Bergen
Een Christen ben je, als je in!! Christus bent, niet als je alleen Christus voorbeeld
navolgt. Hoeveel hebben niet de naam dat zei leven en uiterlijk als christen leven netjes enzv, maar innerlijk niet die gemeenschap met Christus kennen, niet Hemzelf kennen. Zijn beeld moet in ons vernieuwd worden.
Wees nooit tevreden met netjes leven en Bijbels leven, de rijke jongeling
hield al de geboden, de Heere zei: verkoop al wat gij hebt en geef het de armen, maar dat was teveel voor hem, de jongeling ging bedroefd heen. Alles verliezen en Hem volgen, dat is een grote les!! We moeten onszelf verloochenen. Hem volgen kost jezelf.

Gerteke: Welk kerkmens geloofd nou niet dat Hij regeert, dat Hij is opgestaan, dat Hij leeft, de duivelen geloven het ook, zei sidderen. Hem kennen,is nog wat anders. Daar wordt beleefd dat je Hem van nature niet kent, dat wordt je nood, je gaat leren dat je geen christen bent, maar buiten Christus leeft, dat je niet gelooft in Hem, maar alleen maar ongelovig bent. Maar dan wordt ook het verlangen geboren: dat ik Hem kenne. Dat wil Hij leren en werken. Ik zeg dit alleen omdat er velen zijn die in zijn Naam profeteren enzv, maar Hem Zelf niet kennen.
Bergen
Of om maar heel eenvoudig naar de Heidelbergse catechismus te luisteren:
Waarom wordt gij een christen genaamd? Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijn zalving deelachtig ben, opdat ik Zijn naam belijde en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere (verliezen vanjezelf) en met een vrije en goede conscientie in dit leven tegen de zonde en de duivel strijde, en hier namaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.

O wees nooit tevreden met wat mensen zeggen over wanneer je een christen bent, dan twijfel je vaak of het wel waar is. Bid en smeek of Hij je Hem wil doen kennen, dat je mag leven uit Hem, dat Hij je wil leren zoals Hij al Zijn volk leert!
Bergen
Eduard: Jij zegt volgens mij, spreek je uit onzekerheid? Als je zelf van de Heere geleerd bent, weet je het toch
eduard1
Maak je geen zorgen, Bergen; ik weet het zeker.
eduard1
@Bergen:
Je laat toch hoop ik het door Gerteke aangehaalde gedeelte uit Romeinen 10 wel voluit staan als een Goddelijke waarheid hè?
goeman
De vraag is: 'Wanneer kun je van iemand zeggen dat het een christen is'.
Dus niet hoe we een christen worden.
We lezen in het Word van onze God dat de boom aan zijn vrucht gekend wordt.
Het moet dus te zien zijn, daarin komt het openbaar.
G.J. Janse; Een mooi antwoord.
Gerteke een waardevolle aanvuling.
Anderzijds is zelfbeproeving noodzakelijk.