Ver afgedwaald

Ds. P.C. van Keulen / 6 reacties

Vraag

Allereerst een kleine toelichting voor mijn vragen: Al vele jaren kamp ik met gevoelens van depressiviteit, minderwaardigheid, etc. Ik heb al veel hulp geprobeerd. Momenteel volg ik een intensief en lang project. Een aantal jaren geleden heb ik belijdenis gedaan en ben ik gedoopt. Ik heb dat toen echt vanuit mijn hart gedaan. Nu ben ik ver afgedwaald. Ongeveer een jaar geleden is er een zaadje van twijfel gepland. Twijfel aan het bestaan van God. Met vallen en opstaan probeer ik hier tegen te vechten. Soms kan ik er weer even 'tegen', maar dan wordt het me te sterk en stop ik voor een moment met het zoeken naar God en doe ik (alles) wat lijnrecht tegenover God ingaat (omdat ik dan toch niet geloof). Hier voel ik me dan weer erg slecht over en schuldig onder. Ik ben een gevoelsmens en ik wil alles begrijpen en 'vatten'. God is niet te vatten en niet te 'voelen'. Ik begrijp gewoon veel dingen niet. Soms kan ik ook alles heel nuchter bekijken: welke idioot gelooft er nou nog zoiets? God is gewoon 'iets' wat mensen maken als ze het moeilijk hebben. Ik weet niet meer wat ik moet doen om in God te geloven. Mensen kunnen mij niet overtuigen. Ik heb al zo vaak gehoord van kijk eens in de wereld om je heen, dat kan toch niet toevallig zijn ontstaan, kijk eens naar een baby etc. Nu mijn vragen: Soms denk ik dat ik door de duivel ben bezeten, kan dit? Zo ja, wat moet ik er tegen doen? Als ik bid, ervaar ik tegelijkertijd iets van: ik zit hier gewoon hardop tegen mezelf te praten, er is niks. Vandaag zat ik te lezen in Markus 1 over de genezing van een bezetene. En nog verder over de melaatse en vele anderen die naar Hem toe kwamen om genezen te worden. Waarom werden die mensen wel terstond genezen? Zoals gezegd, speelt het bij mij al zo lang. Vooral Markus 1:40-41 raakte mij. Wil God mij dan niet genezen? Of bestaat Hij gewoon niet?

Antwoord

Beste vragensteller,

Na al veel hulp te hebben geprobeerd volgt u nu een intensief en lang project, dapper! U kunt er zo aan twijfelen of God bestaat, en als Hij al bestaat, of Hij u wel wil genezen. Bijbelse voorbeelden te over van mensen die terstond genezen werden, maar u tobt al zo lang en op uw gebeden geen verhoring, wel aanvechting. Als de twijfel aan het bestaan van God u te sterk wordt staat uw zoeken naar God voor een tijdje stil en doet u (alles) wat tegen God ingaat.

Opnieuw wil ik het woord “dapper” gebruiken. Dapper dat u het onder ogen durft te zien en dat u een antwoord op uw vragen wilt. Het liefst heeft de duivel dat u het bijltje er helemaal bij neergooit wat betreft God, maar ook al is daar een jaar geleden een zaadje van twijfel geplant, dat voortwoekerende onkruid heeft toch nog niet een ander zaadje in de kiem gesmoord, dat zaadje wat zo mooi ontsproot toen u van harte belijdenis deed en u hebt laten dopen.

Waar iemand van harte belijdenis doet daar komen vroeger of later de aanvallen van de duivel op zijn of haar hart en leven af. U vraagt: ben ik van de duivel bezeten? Zoals u schrijft zie ik geen enkele lijn naar de bezetene van Gadara (Lk. 8), maar dat betekent niet dat de duivel uw, ja ieder mensen hart niet zou kunnen bezetten, zodat er soms twijfel komt en ver doet afdwalen van God en zelfs Zijn bestaan in twijfel doet trekken. Maar Hij is er! Ook in uw leven, dat is te merken aan het feit dat u God niet vaarwel hebt gezegd, totaal hebt afgeschreven.

De duivel is wel machtig, maar God is almachtig. Daarom, geef niet op in de strijd, laat u bemoedigen door de wolk van getuigen uit het OT en het NT Voor de één zal het een vijfjarige oorlog zijn, voor de ander een tachtigjarige, maar weet dat de satan het verloren heeft van de Heere Jezus, daar bij die verzoekingen in de woestijn, daar op Golgotha en dat de duivel het nakijken had op de Paasmorgen en bij Zijn hemelvaart. Blijf dicht bij deze Levensvorst, Die u beleden hebt voor God, de duivel en de mensen en waarvan u Zijn teken en zegel ontvangen hebt in de Heilige Doop. Waar de twijfel toeslaat, ga tot Hem, Wiens woorden waarheid zijn.

Een 38-jarige zieke werd (eindelijk) genezen. Zou die man toen hij 37 jaar ziek was ook niet z'n vragen hebben gehad? Maar ja, die man werd uiteindelijk wel genezen en die melaatse uit Markus 1 terstond, maar u... Er staat bij dat Jezus wilde dat hij gereinigd werd, wil Hij dat dan niet bij u? Er zijn mensen die hun hele leven lang met moeite en ziekte te maken hebben (gehad) en niet de zo gewenste genezing, ook na veel gebed, hebben gekregen. Maar één ding weet ik wel dat Hij kracht naar kruis wil geven en dat Hij genade wil schenken om Hem na te kunnen zeggen: niet mijn wil, maar de Uwe geschiede.

Blijf dicht bij (het woord van) God, schuil bij de Allerhoogste, want dan overnacht u in de schaduw van de Almachtige en dan zal eens het morgenlicht aanbreken, waar geen mens meer zal zeggen: ik ben ziek en waar alle twijfel weg zal zijn en het twijfel zaadje met z'n uitwassen als onkruid gebonden zal zijn en in het eeuwige vuur geworpen (Mt. 13). Houdt aan, grijpt moed en laat uw oog op Hem blijven staren.

Van harte Gods zegen toegewenst,
Ds. P. C. van Keulen

6 reacties
Daniel
Beste vraagsteller,

Mijn moeder zei vroeger tegen mij, als ik mijn last te zwaar vond, 'bidt niet om een lichte last, maar om een sterke rug'.
Nu waren mijn lasten niet zo zwaar in die tijd, meer de gewone huis, tuin en schuurtje lasten die iedereen heeft.
Die uitspraak van mijn moeder ben ik nooit vergeten, het is voor mij een essentieel deel van het geloof geworden.

Nergens staat in de bijbel dat God zorgt voor een lichte last, wel dat wij in alles tot Hem kunnen komen.
Leven met God is de smalle weg, Mt. 7:13, 14 'Gaat in door de enge poort, want wijd is de poort en breed is de weg die tot het verderf leidt en velen zijn er die door dezelve ingaan. Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt en weinigen zijn er die denzelven vinden.'

Beste vraagsteller, in al je twijfel hoef je niet lijnrecht in te gaan tegen God, voor mij is twijfel geen reden om tegen de geboden van God in te gaan, dat lijkt zo op 'als God niet bestaat hoef ik me nergens meer aan te houden' niet gelovigen houden zich ook vaak aan de tien geboden, ik wens je veel wijsheid in je zoektocht naar God.
imvi
Het boek 'in alle redelijkheid' van T.Keller zou ik je van harte willen aanraden. Onzettend goed boek, is al tot veel zegen geweest!
Nochthans
Beste Vrager,

Je schrijft niets over je levensstijl maar…..
Jezelf wel eens afgevraagd waardoor het zaadje van twijfel zou zijn kunnen ontstaan?
Die twijfel wordt je door de duivel gegeven, zou het niet kunnen zijn dat je bewust op foute plekken geweest ben of foute dingen deed? De duivel pakt je op de zwakste momenten en is altijd je eigen schuld. Het is al niet goed om dit in het openbaar te uiten, er is er een die lacht.
Je vraagt of je van de duivel bezeten kan zijn. Als je niet door de Liefde van God en het werk aan het kruis door Jezus Christus en de kracht van de Heilige Geest de Genade ontvangen heb, ben je in de macht van de duivel, iedereen. De een erger dan de ander, de ergere noemen we dan “bezeten van”. Als de Genade je niet ten deel gevallen is heerst de duivel over je, hij is de heerser van de aarde en je zult het nooit van hem winnen zonder hulp van God. Als je de Genade wel ontvangen heb, heb je een strijd te leveren tegen de duivel, dan heb je God ook nodig, overigens voor alles. Als je rein voor God kan staan kun je de duivel aan in Jezus naam.
Met de wapenrusting kun je de duivel aan en zal van je vandaan vliegen.
Wist je, als je klaagt van oh ik heb zo,n hoofdpijn en je zit ach en wee te klagen, dat het een handvat is voor de duivel. Ik heb het met eigen ogen gezien in mijn omgeving, iemand die constant zijn eigen zielig zat te vinden, het werd steeds erger, na 4 jaar was hij echt van de duivel bezeten. Heb veel met hem gesproken maar was geen doen. Heb het aan God over moeten laten, ben er niet meer geweest en heb alleen nog gebeden. Nu mag hij getuigen dat hij overwinnaar is in Jezus Christus.
Als je God vraagt je ziektes wegneemt zul je erop moeten vertrouwen dat Hij het ook doet, in je schrijven geef je min of meer God de schuld dat je nog ziek bent. Ik kan er geen vertrouwen in bespeuren maar dat gaf je zelf ook al aan. Je laatste vraag vind ik zeer ergerlijk, let eens op, je wilt dat God je geneest maar twijfelt aan Zijn bestaan. Ik merk zelfs een boosheid in je schrijven. Wie doet het nu niet goed?
M.i. staat er een ding wat je moet doen; op je knieën en oprecht vragen of God je zonden wilt vergeven en of Hij in je leven wilt komen en over je wilt regeren, je verlangen zal er naar moeten zijn maar Hij zal je dan zeker helpen. God wil dat je met je zonden naar Hem komt niet met je ziektes. Hij wil veel liever je zonden vergeven, weet je waarom? omdat Hij zoveel van je houdt en je zoveel liefde wil geven maar Hij kan geen zonden aanzien, Hij is er te Heilig voor en moeten eerst vergeven en betaald worden door Zijn Zoon Jezus Hij is overwinnaar en dan mag je ook overwinnaar zijn, van de duivel, In Jezus Christus.
Laat je gevoel eens gaan, vraag je nu eens af wat God van je wilt en wees bereidt dat te doen, Hij zal je belonen.

Je zegt dat je God niet kunt voelen? Echt wel hoor.
Dorah
@ imvi, alleen voor anderen of ook voor jezelf?
altijdwat
Vraagsteller, ik denk dat geloof en psychiatrische klachten je geloofsBELEVING altijd beinvloed. Het kan zijn door je depressie, of door medicatie, afvlakking van gevoel. Of door wantrouwen, t.o. de mensen maar dan soms ook t.o. God. Ik maak heel vaak mee in de praktijk van mijn werk dat dat zo is. Maar gelukkig is het alleen beleving, God is en blijft Dezelfde. Als jij straks door dit lange behandeltraject heen bent, en je bent er van opgeknapt, dan kan het zijn dat je met verwondering terug mag kijken op deze zware periode, waarin je zo weinig 'voelde' maar waarin je mag zien dat God je er doorheen gedragen heeft. En waarin je dingen hebt mogen leren die je voor de toekomst nodig hebt, of waar je anderen juist weer mee kan helpen. Dat gun ik je van harte! En ik hoop dat het je kan helpen met het wat relativeren van je gevoelens t.o.v. geloof en God. Sterkte!
juni
op bergen en in dalen ,ja overal is God
waar wij ook immer dwalen of toeven daar is God
waar mijn gedachten zweven,of stijgen ,daar is God

omlaag,omhoog overal is God

vragensteller,vraag ogenzalf aan Die God

alles wat u nodig hebt gewenst!