Een steen maken die zo zwaar is dat Hij hem niet meer kan optillen

Ds. W.L. Smelt / Geen reacties

Vraag

Laatst vroeg een collega die onbekend is met het christelijk geloof het volgende: "Jij gelooft dat God almachtig is, toch? Kan God dan ook een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet meer kan optillen?" Wat voor een antwoord kan ik hem het beste geven? En wat moet je antwoorden op de volgende bewering? "Volgens mij is God een illusie geschapen door de mens die de complexe wereld om hem heen niet kon, en nog steeds niet kan, bevatten. Vroeger zag men goden in de zon, de maan of de bliksem. Deze mysteries zijn ontmanteld, maar er blijven nog vele over die behoefte aan een geloof in een God in stand houden. Zonder hulp van de door de mens geschapen illusie voelen ze zich zwak en nietig. Jullie laten je leiden door een fictief idee."

Antwoord

Toen ik deze vraag las, moest ik een beetje grinniken. Diezelfde vraag kwam ooit eens in m'n studietijd op me af. Een professor, en niet eens de eerste de beste, stelde die vraag. Ik heb toen geantwoord: "Professor, dit is een vraag die ik niet van u had verwacht, want dit is onzinnige vraag. Een vraag in de lijn van: Slaat u uw vrouw nog steeds? Of u nu ja of nee zegt, de conclusie is dat u uw vrouw slaat. En ik ga er vanuit dat u dat niet doet."

De professor werd eerst een beetje boos, want hij kon zijn verhaal dat hij voorbereid had niet houden. Later gaf hij eerlijk toe dat hij op een verkeerde manier iets wilde bewijzen. Dus antwoord je collega dat dit een onzinnige, domme vraag is. Stel hem een tegenvraag. Als hij getrouwd is, kun je mijn vraag aan de professor gebruiken.

En wat moet je antwoorden op de volgende bewering? "Volgens mij is God een illusie geschapen door de mens die de complexe wereld om hem heen niet kon, en nog steeds niet kan, bevatten. Vroeger zag men goden in de zon, de maan of de bliksem. Deze mysteries zijn ontmanteld, maar er blijven nog vele over die behoefte aan een geloof in een God in stand houden. Zonder hulp van de door de mens geschapen illusie voelen ze zich zwak en nietig. Jullie laten je leiden door een fictief idee."

Antwoord: Op deze vraag zul je wat dieper moeten ingaan. Niet met filosofische redeneringen, maar met je hart. Ik hoop dat je mag en kunt antwoorden: "Ik mag geloven dat God in Christus mijn Vader is. Dat is geen illusie, maar zo beleef ik het, zo geloof ik het. Hij heeft mij tot Zijn kind aangenomen en ik geloof dat ik eenmaal bij Hem in de hemel mag zijn. Dat is voor mij geen mysterie of fictief idee, maar zekerheid. Dat heeft Hij mij Zelf door Zijn Woord en Geest beloofd. Dat is mijn geloof, dat Hij voor mij zorgt! Dat geloof ik!"

Ds. W. L. Smelt

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige