Muziekstijl metalcore

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Ik ben iemand die zijn hele leven van harde muziek gehouden heeft, waaronder in het bijzonder de stijl metalcore. Dit is een type waarbij er hard drumstel- en gitaargebruik is onder een goede screamer. Denk daarbij aan bands zoals For Today, August Burns Red, Memphis May Fire en Wolves At The Gate. Dit zijn christelijke metalbands waarin ik helemaal op kan gaan, zowel qua teksten als muziek. Alleen, soms hoor ik mensen die deze muziek keihard afslaan en er een stikker op plakken met 'onchristelijk'. Dit vind ik erg omdat ik er zoveel mee heb. Je kunt namelijk op geen enkele manier uit de bijbel halen dat deze muziekstijl ‘not done’ is. Nu stel ik deze vraag omdat ik benieuwd ben naar andere meningen en of dit op een of andere manier vanuit de Bijbel beargumenteerd kan worden waarom deze muziek standaard 'slecht' zou zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je kunt richtlijnen vinden in de Bijbel in directe aanwijzingen maar ook door basisprincipes te leren begrijpen. Voor muziek vinden we niet zoveel directe aanwijzingen. Er staan wel zaken in de Bijbel waaruit we de functie en het doel van muziek kunnen afleiden, maar over de vorm wordt niet veel gezegd. Maar betekent dat dan dat alles kan?

Iemand zei eens dat als iets niet in de Bijbel staat, we er van uit kunnen gaan dat het niet zo is dat God het vergeten heeft, maar dat het niet iets is waar onze aandacht naar moet uitgaan. Ik denk dat hij gelijk had. Een reden waarom er niet zoveel gezegd wordt over de vorm van muziek in de Bijbel is -denk ik- dat het nooit om de muziek zelf gaat. Het gaat om het ontzag voor God, het gaat om het aanbidden, om het verheerlijken van Zijn Naam, om de onderlinge geloofsopbouw, zodat onze gedachten en daden worden bijgestuurd naar Hem toe, naar Zijn heiligheid en naar Zijn heerlijk evangelie. Dat is al een eerste richtlijn. Als de muziek zelf belangrijk wordt, net zo belangrijk als -of nog belangrijker- dan de inhoud of het doel, dan zitten we op een verkeerd spoor. En dan kan het zo ver gaan dat de muziek een afgod wordt. Dan kan de muziek iets worden waar je troost en hoop, bemoediging en kracht uit haalt. En daarmee tergen we God (1 Kor. 10: 22). En het is dwaas, want het kan je niet helpen, alleen maar voor een tijd de schijn geven. Alleen God kan echt helpen.

Als we nu naar de basisprincipes van een christelijk leven kijken, vinden we in ieder geval twee grondbeginselen die van belang zijn: niet meer wereldgelijkvormig te zijn en niet meer te wandelen naar het vlees. De reden is dat een christen, als het goed is, leeft vanuit Christus en zowel wereldgelijkvormigheid als vleselijke gezindheid zijn daar tegenstrijdig mee. De Bijbel spreekt hier heel veel over (Joh. 7:7, Kol. 2:8, Tit. 2:12, Rom. 12:2, Gal. 4:3, 1 Petr. 4:2, 1 Joh. 2:15-16, Gal. 5:19-22, Rom. 13:14, 1 Petr. 1:15-19 en nog veel meer).

Wereldgelijkvormigheid is een lastig begrip. Je kunt ook zeggen: wereldgezindheid. In essentie betekent het dat je leeft vanuit dezelfde grondbeginselen als de wereld op allerlei gebied. Dat zit zowel in uiterlijke zaken als in innerlijke zaken. Kern daarbij is waar je je hart op richt, naar dat wat de wereld ons vertelt, of naar dat wat Christus ons vertelt. Volg je de wereld of volg je Christus. En wat voor getuigenis geef je daarbij af.

Wandelen naar het vlees betekent in essentie een zelfgerichtheid. Dit kan in duizenden dingen zitten, maar kern is dat je hierbij gericht bent op jezelf en alles wat jij belangrijk vindt. Het zit vooral in je denken, maar werkt zich ook uit in je daden. De christenen in Korinthe waren erg vleselijk en dat zorgde daar voor allerlei problemen. Een christen behoort dat los te laten en gericht te zijn op Christus en in navolging van Christus op het voordeel van de ander. Vleselijk handelen heeft ook te maken met wereldgelijkvormigheid want vleselijk denken is aardsgezind zijn. Het tegengestelde is geestelijk denken, hemelsgezind zijn, gericht op dat wat God belangrijk vindt. Daaruit voor komen dan daden die de vrucht van de Geest worden genoemd.

Als we nu kijken naar de metalcore die je noemt, dan zien we uiterlijk al een grote wereldgelijkvormigheid. Voor mensen die de teksten niet verstaan, en het geschreeuw maakt het ook vrijwel onverstaanbaar, is het niet te onderscheiden van andere metalcore bands. Er straalt een enorme agressie van af. Ik vind het dan ook niet vreemd dat mensen snel geneigd zijn het 'onchristelijk' te noemen. Als iets kwaakt als een eend, loopt als een eend en er uitziet als een eend, is het niet vreemd dat je denkt dat het een eend is. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar de wereldgelijkvormigheid zit ook innerlijk. Ik heb me wat verdiept in de personen van de bands die je noemde, want ik wilde graag proberen te begrijpen waarom ze dit doen en hoe ze denken. Ik heb interviews en toespraken beluisterd en ik kreeg de indruk dat ze serieus en oprecht zijn. Ze doen zeker niet in alles mee wat de andere bands doen en lijken serieus om te gaan met hun geloof. Maar ik heb me telkens afgevraagd wat nu hun motivatie is om deze muziek te maken. Gaat het hen nu om de christelijke boodschap of om de muziek? Ik krijg de indruk dat het bij de meesten toch eigenlijk vooral om de muziek gaat. Ze staan ongetwijfeld achter hun teksten, maar de muziek komt voorop, met daarbij een 'positieve' boodschap zoals ze dat noemden. De teksten zijn wisselend qua inhoud. Bepaalde teksten lijken mooi, maar lang niet alles is bijbels. Antwoorden die worden gegeven blijven nog al eens steken in vaagheid. Een deel is zo cryptisch dat je er van alles in kan lezen. Dat geven ze zelf ook toe: “De één begrijpt het zo en de ander weer anders. En dat is beide prima” aldus een bandlid van August Burns Red. De luisteraar mag zelf invullen wat het voor hem of haar betekent.

Vanuit de Bijbel is dat niet goed genoeg. En die liefde voor de muziek geldt zeker voor het grootste deel van hun fans. Ik denk dat als ze bij hun concerten de muziek zouden weglaten en alleen nog de teksten voorlezen, de zaal snel leeg zou zijn. Dat toont al aan dat het hoofdzakelijk gaat om de muziek met alles wat erbij hoort. Hetzelfde als de wereld biedt, maar in een licht aangepaste vorm.

Als contrast wil ik het vergelijken met de hymnes uit de geschiedenis van de kerk. Daar zie je heel wat anders. Veel van deze zijn ontstaan als een gedicht. De teksten zijn veelal rijk van inhoud, duidelijk, niet dubbelzinnig en bijbels. Op zich hebben ze geen muziek nodig, als gedicht alleen hebben al zeggingskracht genoeg. Bekwame musici hebben er muziek bij gemaakt of gekozen, zodat het thuis en in de gemeente gezongen kan worden tot geloofsopbouw en bemoediging. Hier staat niet de muziek centraal maar dient die slechts als drager van de tekst. Ik denk dat dat veel beter past bij wat de Bijbel zegt.

Metalcore komt voort uit de punk en metal. Het geschreeuw komt uit de punk. De gedachte achter punk was simpelweg anarchie en nihilisme. Vanuit deze gedachte ging alles tegendraads, in kleding, gedrag en andere dingen. Muziek werd gemaakt op tegendraadse manieren. Niet langer zingen, maar schreeuwen. Dansen werd springen. Pogo en slam dancing en later moshing (wild om je heen slaan). Anarchie in alles. En de andere tak is de heavy metal. Vooral luid en snel, om veel geluid te produceren. Veel dissonanten. Het moest vooral extreem zijn, hoe extremer hoe beter. Horror, sadisme en satanisme was de overheersende thematiek. En net zoveel agressie als in de punk. Dit en meer is de achtergrond van de muziekstijl. Zie je de inhoud van deze muziek? En als je bij deze muziek nu een andere tekst gebruikt, maakt dat de muziek dan ineens wel goed? Ik denk het niet. De muziek heeft nog steeds dezelfde uitstraling. Het is volop wereldgelijkvormig en het maakt de mensen vleselijk gezind. Een andere tekst erbij is op zijn best een compromis. Maar het is niet “gij geheel anders” (Ef. 4:17-32).

Ik hoop dat dit antwoord je een paar zaken aanreikt om verder over na te denken. Bij mij heeft het een tijdje geduurd voordat ik er van overtuigd raakte dat het een andere kant opgaat en dat zal bij jou mogelijk niet anders zijn. Maar zoek Gods wil en niet je eigen wil. Dan zal je niets tekort komen.

Tot slot wil ik nog even verwijzen naar twee eerdere antwoorden die misschien ook nog helpen: Middenweg in popmuziek en Housemuziek met christelijke tekst.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

muziekstijl