Housemuziek met christelijke tekst

G. Slurink / 14 reacties

Vraag

Is housemuziek met christelijke tekst ook slecht? Je kan namelijk hele mooie teksten in housemuziek verwerken en daarmee (proberen) mensen te bereiken. Dan heb ik het niet over de drukste soort muziek, maar over trance. Neem bijvoorbeeld Owl City, Adam Young ft Armin van Buuren. Of nummers van Britt Nicole. Onder andere "Gold", "All this time". En liedjes van Owl City: "Ill meet you there", "How deep is Father's love for us". Ik ben zelf ook bezig met teksten schrijven en ik wil ook muziek maken voor die teksten. Ik zal nog een paar voorbeelden noemen:  TobyMac ft Lecrae, "Forgiveness" en "Unstoppable" Van TobyMac.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Housemuziek is van oorsprong -en is nog steeds- elektronische dansmuziek, gemaakt om de hele nacht ongeremd te feesten. Trancemuziek is een variant die je in een sterke euforische stemming moet brengen. Een hoog tempo, een monotone beat en een herhaling van zogenoemde muzikale mantra's moeten je hartslag omhoog brengen en hypnotiserend werken, zodat je wordt opgepompt en in een trance wordt gebracht. Kan je nu zulke muziek gebruiken voor christelijke muziek?

Sommige mensen zeggen dat alle muziek van God is en dat je alle muziek goed en verkeerd kan gebruiken. Ik ben daar niet zo zeker van. Het is zeker waar dat muziek is geschapen door God en dat je muziek op zich goed en verkeerd kunt gebruiken. Maar veel muziekstijlen hebben al een bepaalde manier van gebruik in zich. Je kunt staal op vele manieren gebruiken, maar een stalen hamer is gemaakt om spijkers te slaan. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel te zeggen. Sommige muziekstijlen hebben bepaalde eigenschappen, een bepaalde houding en atmosfeer in zich. Die kun je er niet zo maar even uithalen door een andere tekst te gebruiken.

Muziek heeft altijd een bepaalde uitwerking. Het doet wat met je, zowel lichamelijk als geestelijk. Dat hangt ook af van de muziekstijl. Michael Jackson werd eens gevraagd in een interview waarom hij zichzelf altijd in zijn kruis greep als hij danste. Hij antwoordde dat het automatisch gebeurt, onbewust, uit de drijvende kracht en de emotie van de muziek. Het is de muziek die hem 'dwingt' deze dingen te doen. Zangers en zangeressen en ook muzikanten hebben het wel eens over een alter-ego die hun plaats inneemt als ze muziek maken. Ze worden dan een andere persoon die dingen doet die ze normaal nooit zo zouden doen. Ik heb dat zelf ook veel gezien en meegemaakt. De muziek gaat je beheersen. Ik denk hier niet direct aan een demonische bezetenheid, hoewel dat soms het geval kan zijn bij muzikanten die zich inlaten met geesten en occulte krachten. Maar vaak is het gewoon dat de muziek je (natuurlijke) remmingen losmaakt, meer en meer. Met name het ritme, maar ook de sfeer als geheel, pompt je op en mensen gaan dingen doen onder invloed van muziek die ze anders niet zouden doen. En wat er dan gebeurt bij een mens met een zondige natuur als de remmingen wegvallen laat zich raden, in ieder geval niet het goede.

Nu besef ik dat sommige van de voorbeelden die je noemt muzikaal gesproken wat meer 'vriendelijke' versies van dit alles zijn. Je hebt misschien zelf wat meer rustige liedjes in gedachten. Hoe dan ook, ergens ligt een grensgebied. Maar mijn vraag is dan: waarom zou je je in dit grensgebied willen begeven? Waarom zou je op het randje willen lopen? Gaat het je dan eigenlijk niet méér om de muziek dan om Christus? De Bijbel roept ons op om niet mee toe doen met de wereld. Dat is niet zomaar om ons te pesten of om het ons lastig maken, maar om ons te beschermen. Ik lees nergens in de Bijbel dat we met de wereld moeten meedoen om de wereld te bereiken. Integendeel. Johannes schrijft: "Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid" (1 Joh 2:15-17).

Ik las eens een verhaal waarin iemand een muis in huis zag. Hij bedacht een plan om de muis weg te lokken en legde een spoor van kaas naar buiten toe in de verwachting dat de muis dat zou volgen. Maar wat gebeurde er? Tientallen muizen kwamen van het veld en volgden het spoor juist het huis in. Zo had hij nu in plaats van de muis naar buiten te hebben gelokt, tientallen andere muizen naar binnen gehaald. Ik ben bang dat hetzelfde gebeurt met 'christelijke' housemuziek. In plaats van mensen te redden uit de housescene met zijn leugens en verleidingen, loop je het gevaar jonge en nog onvaste christenen juist deze housewereld in te trekken.

Ik meen daarom dat house en trance en aanverwante stijlen ongeschikt zijn voor christelijke muziek.

Ik wil nog even ingaan op de teksten van de voorbeelden die je noemt, want ik ben niet zeker of je deze als christelijk beschouwt. Bij Owl City heb ik grote vraagtekens. Ik heb geen enkele tekst van hem met een bijbelse inhoud gevonden. "I'll meet you there" is een typisch inhoudsloze song. Dit kan een christen zingen, een moslim, een hindoe of wie dan ook, aangezien dit "there" niet is gedefinieerd en de hele tekst zo vaag is dat je er de betekenis van kunt invullen zoals je wilt. Nog erger is nog dat er nogal wat teksten zijn van Owl City die ronduit kwalijk zijn. Een positieve uitzondering is "How deep is Father's love for us", maar dat is oorspronkelijk niet een lied van Owl City zelf maar van Stuart Townend, overigens geen housenummer van origine. De liedjes van Britt Nicole verkondigen een goedkoop evangelie van "God houdt van alle mensen." In "Gold" zingt ze: "You are a king, you are a queen inside out." Aardig bedoeld, maar dit is niet het evangelie. In "The Lost Get Found" staat de tekst: "There’s a really big world at your fingertips and you know you have the chance to change it." TobyMac zingt "we all make mistakes sometimes, we all need forgiveness." Is dat het evangelie? Jezus stierf niet aan het kruis omdat we allemaal wel eens een fout maken of om de wereld te verbeteren. Alle ongetwijfeld goede bedoelingen ten spijt heeft dit niets met het evangelie te maken. Dit is niet de boodschap die we moeten verkondigen. Deze boodschap zal mensen misschien een positief zelfbeeld geven, maar zal mensen niet redden van de komende toorn van God.

Persoonlijk denk ik dat het gebrek aan inhoud in de tekst niet verwonderlijk is. Als er zo'n wereldgelijkvormigheid in de muziek zit (en dan heb ik het over de innerlijke gelijkvormigheid, de uiterlijke gelijkvormigheid nog buiten beschouwing gelaten) dan kan er ook niet veel inhoud zijn.

Maar wat nu wel? Je zegt dat je mensen wilt bereiken, naar ik aanneem met het evangelie. Dat is heel mooi. Je schrijft zelf teksten en je wilt ook muziek maken voor die teksten. Dat is denk ik de goede volgorde. Ook bij de hymnes uit de vorige eeuwen waar de boodschap centraal stond ging het in die volgorde: eerst kwam de tekst en later werd er muziek bij gemaakt of gekozen. Helaas gaat het nu nogal eens andersom: de muziek staat centraal en er wordt dan een semi-christelijke tekst bij verzonnen om er een christelijk sausje over te gieten. Daarmee bereiken we de mensen niet voor het evangelie. Mensen komen niet tot geloof door wat religieuze woorden. Mensen komen tot geloof door Gods Woord. Daarom moet in christelijke liedjes Gods woord onversneden verteld worden wil het uitwerking kunnen krijgen.

Ik hoop dat je mooie teksten schrijft die gaan over Gods almacht, heiligheid en rechtvaardigheid. Ook over de komende toorn van God. Hoe God de wereld heeft verdelgd bij de zondvloed en Sodom en Gomorra heeft verwoest en hoe een nog zwaarder oordeel zal komen over de wereld bij de wederkomst van Christus. Hoe God te vrezen is en dat ware wijsheid begint met dat te doen. En hoe God behalve heilig en rechtvaardig, ook vol liefde is, zo groot dat Hij een plan maakte ons een uitweg te bieden. Dat omdat Hij ons wilde rechtvaardigen -maar zelf niet onrechtvaardig kan zijn- Hij Zijn eigen Zoon gaf voor ons om ons te redden van schuld en oordeel, zodat we door het geloof in Hem gerechtvaardigd zouden worden (Rom 3:23). Dat we door het bloed van Christus, als het perfecte offer (Hebr. 10), met God verzoend kunnen worden, door ons tot Hem te bekeren en ons geloof te stellen op de Heere Jezus alleen, onze geliefde Heiland.

Maak daar mooie muziek bij. Probeer niet de wereld na te doen om mensen te bereiken maar maak gewoon je eigen muziek. Als je de gave hebt gekregen mooie muziek te kunnen maken en God het zegent, zul je ook hiermee mensen bereiken. Ze zullen het opmerken zonder dat het moet lijken op iets dat de wereld al doet. Als God het zegent zal het werking hebben. Gods zegen toegewenst!

Hartelijke groet
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

gospelmuziekstijl
14 reacties
cb24
Heel mooi antwoord.
Dien de Heere maar veel door de psalmen en geestelijke liederen. Zij zijn zo zuiver en rein. Komen uit het woord van God dus geen vervalsing er in. De Heere zegt zelf dient mij met psalmen en gezangen. en in psalm 95 vers 2 Laat ons Zijn aangezicht tegemoet gaan met lof, Laat ons Hem juichen met psalmen.
en in kolossensen 3 vers 16 Het woord van Christus woond rijkelijk in u, in alle wijsheid leert en vermaant elkander, met Psalmen en lofgezangen en geestelijke liederen zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
Geweldig toch!!
possien
Vaak denk ik nog dat refoweb, langzaamaan uit het vingertjes-opsteken-cultuurtje uitgroeit, gezien de goede fundamentele discussies die vaak gevoerd worden. Ik twijfel alleen of de panelleden hier ook wat van opsteken. Wat is er nou zo leuk aan om teksten van christelijke artiesten zo af te branden? "goedkoop evangelie van God houdt van alle mensen"?? Er is hier al zo vaak gepleit dat 'christelijke muziek' niet verbonden is aan een stijl, maar hier wordt gewoon weer keihard geoordeeld over leuke popdance-muziek. Ga zo door, en u kunt de kerk over een paar jaar sluiten, geen jongere die dit nog pikt...
haximo360
@possien: niet zo naïef, genoeg die ook niet zo denken. Het antwoord komt van Slurink die ook zijn eigen accenten heeft. Om dan te stellen dat over een paar jaar de kerk gesloten kan worden is wel heel kort door de bocht.
JSB
"Maak daar mooie muziek bij. Probeer niet de wereld na te doen om mensen te bereiken maar maak gewoon je eigen muziek. Als je de gave hebt gekregen mooie muziek te kunnen maken en God het zegent, zul je ook hiermee mensen bereiken. Ze zullen het opmerken zonder dat het moet lijken op iets dat de wereld al doet. Als God het zegent zal het werking hebben."

Ik vrees dat het iets genuanceerder ligt. Kijkend naar Michael W., die in de jaren '90 succesvolle albums bracht (Change your world, Live the Life): hij componeerde in het klankidioom van die tijd, waarbij de teksten geen 1-op-1 bijbelteksten waren, maar alleszins positieve, verantwoorde boodschappen hadden. Wat hierin te prijzen is, is dat de luisterdrempel laag ligt: een grote groep randkerkelijken en muzikaal geïnteresseerden kochten zijn 'crossover'-albums, omdat ze goed in het gehoor lagen.

Daarnaast: als God muzikale gaven zegent, wie bepaalt dan welke muzikale stijl wel of geen zegen ontvangt? Het lijkt me bijzonder gevaarlijk om muzikale genres zomaar van tafel te vegen, omdat er artiesten aan gekoppeld kunnen worden, die in de ogen van sommigen het spoor bijster zijn. Dit geldt ook absoluut voor house en trance: de uitleg van hr. Slurink hierover is musicologisch discutabel, maar dat is een ander verhaal.

Off the record: ik kan vele malen meer gesticht worden door een doordachte Bach-koraal dan door bepaalde hedendaagse worship-teksten en songs, waarbij alles er zo metersdik bovenop ligt. Maar da's persoonlijk.
possien
@haximo360,

Natuurlijk is het kort door de bocht. Net zo kort als het panellid. Zoek eens even op deze website naar vragen over dit onderwerp en je ziet altijd reacties als die van JSB, waarin een antwoord van het panellid weer wordt genuanceerd. Er komst straks vast nog iemand die zegt dat psalmen ook niet altijd op orgels werden gespeeld, omdat in die tijd orgels van de satan waren.

Ik vind het persoonlijk jammer dat een alternatief voor jonge koters om naar gospelmuziek te luisteren, ook nog wordt afgebrand, waarbij ze worden verwezen naar de good-old psalmen. Zie je het ze al doen? Tijdens het hardlopen, in de trein, bij hun eerste weekendbaantje aan de lopende band?

Nee, natuurlijk wordt dan Armin van Buuren of Lady Gaga aangezet. En dit is iets wat ik bij heel veel ref0-jongeren zie.., niks kort door de bocht, maar realiteit.

@vragensteller. Ga alsjeblieft geen liedjes schrijven over de Toorn van God, maar over Zijn liefde die je hopelijk al hebt ervaren. Je kunt daarin zeker de Bijbel induiken, maar laat het eerst op je inwerken, ga het niet klakkeloos overnemen. Je song wordt pas gaaf, als het doorleefd is.
JSB
@possien very well put words! Niets aan toe te voegen.
Omega
Vooralsnog neem ik het antwoord van ervaringsdeskundige Gerard Slurink -hij is ex-popartiest en organisator van popconcerten- wat serieuzer dan de reacties ;-)
Lanor
@Omega, helaas word uw reactie verwijderd, hij voegt namelijk niets toe.................

Wij brengen onze kinderen begeleid in aanraking met gospelmuziek.
Onze oudste zit op een reformatorische school, voortgezet onderwijs, en moet in discussie met z'n vrienden en fietsmaten die bijna allemaal popmuziek luisteren en gospelmuziek duivels noemen.

We zijn geschapen met een gat voor muziek (mijn mening), door wie laten wij dit opvullen?

We zijn als refo's goed in ge- en verboden, maar weten we ook hoe we onze kinderen weerbaar en volwassen kunnen maken?

Zegen.
Gerard
Ik krijg de indruk dat de meeste reageerders het antwoord maar half hebben gelezen. Er wordt een generalisering gemaakt en allerlei veronderstellingen die niet in het antwoord zitten.

Ik heb overigens zelf kinderen die net uit de tienager jaren zijn en veel vrienden hebben die popmuziek oen gsopelmuziek luisteren, er zelf ook bekend mee zijn maar gelukkig de gevaren engizins onderscheiden en onderscheid hebben leren maken.

Wat de inhoud van de teksten betreft oordeel zelf:
Zijn dit teksten die moeten doorgaan voor een christelijke boodsschap te brengen?

Owl City
http://www.azlyrics.com/o/owlcity.html

Britt Nicole
http://www.azlyrics.com/b/brittnicole.html

TobyMac
http://www.azlyrics.com/t/tobymac.html

.
JSB
@Omega: dat mag, maar er zijn ook afgestudeerd musicologen en popmuzikanten op Refoweb :).

@ Gerard: inderdaad, in de voorbeelden gaat het om tracks met weinig tot geen boodschappelijke lading. Maar: wat is daar mis mee? Ik geloof dat God de muziek heeft geschapen, niet alleen om daar continu met teksten op expliciete wijze Hem mee te eren (dat ook natuurlijk), maar ook om van te genieten. Een goede Bruckner-symfonie, een stuk instrumentale fusion, een beschouwend nummer van Frank Boeijen.. als dat wordt afgekeurd, slechts om het feit dat er geen expliciet christelijke boodschap in zit, dan ben ik benieuwd naar de motivatie van zulke radicale keuzes.
Gerard
@JSB

Ten eerste geeft de vraagsteller aan mensen te willen bereiken , naar ik aanneem met het evanglie

Ten tweede, is het kwalijk als deze boodschappen doorgaan voor de christelijk boodschap. Britt Nicole en andere met vergelijkbare artiesten zijn vooraanstaande 'christelijke zangerressen'. De boodschap wordt uitgehold terwijl nog steeds wordt gedaan alsof dit het evangelis is.

Ik vindt het prima om over iets te zingen, je moeder, je vrouw, je man, je kinderen, iets moois, een worsteling, wat dan ook. Mits oorbaar heb ik daar geen moeite mee, en ik luister het zelf ook. Maar doe niet alsof je daarmee het evangelie verkondigt.
possien
Beste Gerard,

Leuk dat je reageert. Ik vraag me af of je kan bepalen hoe iemand het evangelie verkondigt en of dat volgens jou juist is. Psalmen hebben ook niet direct een evangeliserend karakter, het gaat vaak over de grootheid van God, het stemt tot nadenken. Liedjes van gospelzangers gaan soms over het leven en hoe ze daarin afhankelijk van God zijn. Heel goed vergelijkbaar met psalmen.

Gezien je kwalificering van Toby Mac's songtekst, versta jij onder het evangelie nog wel wat anders als de gemiddelde gospelluisteraar. Ten diepste geef je hier het advies om helemaal geen muziek te luisteren, want ik weet zeker dat geen enkel berijmde psalmvers (in zichzelf!) niet het hele evangelie verkondigt zoals jij dat graag zou zien (toorn, zondvloed, rechtvaardig, liefde, genade, Jezus).

Een vriend van mij zei eens toen we discussieerden over het wel of niet stemmen op christelijke partijen: "Ook al maken ze er een potje van en ben je het er niet altijd mee eens, je mag van ze aannemen dat ze elke ochtend oprecht biddend Gods leiding vragen. Dat is het waard om op ze te stemmen". Beetje naïef misschien, maar zo mag je ook best t.o.v. gospelmuziek kijken. De artiesten schrijven in oprecht verlangen liedjes, waarmee zij denken het evangelie (of hun liefde voor God) te verwoorden. Je kunt er dus van op aan dat je er in ieder geval niet slechter van wordt het te luisteren. Dat in tegenstelling tot seculiere muziek. Maar misschien twijfel jij überhaupt al aan de motieven van deze gospelartiesten?
Gerard
Beste possien

Ik heb het niet over alle gospel muziek in het algemeen. Het ging hier over house and trance en de genoemde artiesten als voorbeeld. Teksten van bijvoorbeeld Stuart Townend en andere zijn van een heel andere categorie. En er zijn er meer.

Omdat bepaalde slecht zijn niet alle slecht, maar ook omdat bepaalde goed zijn zijn niet alle goed. Het evangelie dreigt uitgehold te worden dus ik wil iedereen aanmoedigen waakzaam te zijn. Niet om anderen te oordelen maar om op te letten waardoor je zelf je denken laat beïnvloeden en vormen. Mijn wens is mensen te brengen naar en vast te maken aan de Jezus van de Bijbel.

De inhoud van het evangelie haal ik uit de Bijbel. Jezus zelf spreekt meer dan wie dan ook in de Bijbel over het komend oordeel. Je kunt het evangelie niet los zien van het komend oordeel, dan krijg je een ander evangelie. Als je goed kijkt overigens hebben ook veel psalmen de inhoud van oordeel en verlossing, schuld en genade. Ik zeg niet dat elk lied alles volledig moet bevatten, maar als het uit een repetoire dat christelijk wordt genoemd als geheel totaal onbreekt en er een andere boodschap voor in de plaats staat gaat er wat fout.

Ik zag laatst cijfers dat meer dan 90% van degene die 'tot geloof komen' bij praise concerten en evangelisatie campagnes binnen een jaar hun geloof vaarwel hebben gezegd, simpleweg omdat de beloofde verwachtingen niet uitkomen. Hun werd een gelukkig leven verkondgd, maar ze zaten nog steeds in de sores. Het geloof bracht hun geen voordeel dus gaven ze het op. Ze hadden nooit begrepen waarvoor Jezus gekomen is. Het is hun mogelijk ook nooit verteld.

Het gaat mij niet om de gospelartiesten of hun motieven, maar om de boodschap die verteld wordt.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt. Ik ga dit gesprek graag aan, om misverstanden en vooroordelen uit de weg te ruimen. Ik leer ook graag, als iemand wat aan te vullen heeft of correctie wil aanbrengen, mits onderbouwd uit de Bijbel. Ik heb deze zaken vele vele uren overdacht, over gebeden en voor God neergelegd en de Bijbel er op nageplozen. Ik kan nog steeds niet tot een andere conclusie komen.
janvanverweg
de laatste weken zijn een paar jongelui tot geloof gekomen naar aanleiding van discussies rondom popmuziek. samen luistren we naar Queen, the police pink floyd joe cocker en andere artiesten waar heel weing christelijks bij te vinden is. hun levensstijl is soms bij de beesten af. de lyrics geven vaak heel goed weer hoe ze de wereld zien en met wat voor hoop ze leven. juist omdat de jongeren deze (wan)hoop, leegte en eenzaamheid herkennen bied het ruime gelegenheden om Christus te prediken.
Paulus verwees naar heidense filosofen om zjn argumenten kracht bij te zetten. de hedendaagse jeugd heeft filosofen van een ander slag. de liedteksten zijn spiegels van hoe de werkelijkheid gezien wordt. het maakt bespreekbaar wat onbewust gevoeld en beleeft wordt.