Graag minder internetten

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over internetgebruik. Ik zit zelf heel veel achter internet, ik wil graag zelf minder internetten. Wat kan ik daaraan doen? Heeft u misschien tips?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Om met iets praktisch te beginnen. Bovenaan mijn monitor hangt een stikker (verkrijgbaar bij uitgeverij Medema) waarop het volgende staat: “Internet/msn/tv/tijdschriften/games/dvd, advies: Bidden voor gebruik.”

Zoals jezelf ook wel zult weten, zit het kwaad niet in middelen, maar in ons. Het gaat erom hoe wij met middelen als internet omgaan. Je geeft zelf aan dat je niet tevreden bent met de hoeveelheid tijd die je internet. Ik ga er maar even van uit dat je geen ongeoorloofde sites bezoekt. Internet bevat een schat aan informatie waarvan we gebruik mogen maken en daarnaast zijn er gelukkig ook sites te vinden waarop we kunnen lezen over God en Zijn dienst. We mogen zelfs dankbaar constateren dat God door het medium internet werkt en zijn koninkrijk uitbreidt.

Het probleem rond internetgebruik zit vaak in de verslavende invloed die het op ons heeft. Tot je schrik kom je er soms achter dat je er eigenlijk weer veel te veel tijd mee bezig bent geweest. Datzelfde geldt natuurlijk ook van tv en radio. Iemand die alle nieuws en actualiteiten volgt, doet op zich niets verkeerds, maar verliest wel ongelofelijk veel tijd. Terecht dus dat je jezelf bevraagt op je internetgebruik. Toch zou ik je wat anders willen vragen. En dat is dit: “voor wie leef je?” Als je namelijk nog steeds leeft voor jezelf dan zijn alle pogingen om beter te gaan leven tot mislukken gedoemd. Want als je het ene probleem hebt verholpen, komt het volgende weer tevoorschijn. Ons diepste probleem is dat we zo vaak zonder God en dus ik-gericht leven.

Als je echter met Hem leeft, als je Jezus hebt aangenomen als je Zaligmaker, dan komt er “vanzelf” een verlangen in je om in dankbaarheid te leven voor Hem. Dan leer je zien dat Hij alles gaf voor jou en dan wil je ook dienstbaar zijn aan Hem. Jezus zegt in Johannes 15 dat Zijn kinderen ranken zijn. Ranken zijn er in de natuur enkel en alleen om vruchten voort te brengen. Zo is het geestelijk ook. Als het goed is, is ons leven een offer voor Hem, zie Rom. 12 :1, H.C. antw. 32.

Dat begint echter bij het geloof in Jezus Christus, bij het aanvaarden van hem als je Redder en Verlosser en dan ook als je Koning en Heer. En dat is niet iets wat eenmalig gebeurt, maar dat moet de dagelijkse werkelijkheid zijn van ons leven. Iedere dag weer: Heere, laat mijn leven een offer zijn voor U, omdat U alles voor mij overhad. Het meest praktische antwoord dat ik je dus kan geven is dit: buig voor koning Jezus. Voor het eerst of opnieuw, belijd je zonden, ook van het internetten en verwonder je over zijn vergeving die Hij je dan schenkt. “Bij U is vergeving opdat U gevreesd wordt”, Psalm 130: 4. En laat zo je leven steeds meer een offer zijn voor Hem. Dan kan je ook via internet zijn getuige zijn. En als je soms uit zwakheid in zonden valt, moet je niet twijfelen aan Gods genade en ook niet in zonden blijven liggen... (Doopformulier).

Naast deze dingen zou ik ook nog kunnen noemen: maak afspraken met jezelf of eventuele huisgenoten over de tijd die je besteedt aan internet. Vermijd doorlinken van de ene naar de andere site, gebruik gefilterd internet om verkeerde sites te voorkomen. Zorg dat je daarnaast ook voldoende contacten hebt en dat je voldoende buiten komt zodat je de gelegenheid niet hebt om te (lang te) internetten. Daarnaast zou je kunnen denken aan een dag per ... “internetvasten”. Vasten hoeft namelijk niet altijd te maken te hebben met eten, maar dat kan ook op een andere manier. Gebruik dan die “internetloze” tijd wel voor God!

Ik wens je een leven toe in dienst van God.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

internet