Kerkvisitatie

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Laatst las ik (vrouw, 22 jaar) het volgende over kerkvisitatie. De volgende vragen worden gesteld: a. Is er beslag van Gods Woord merkbaar? b. Worden er nieuwelingen in Sion geboren? c. Worden bij Gods kinderen geloofsoefeningen waargenomen? Hoe weet een dominee of er beslag gelegd is op een van de kerkgangers als iemand hier niet over vertelt? Ik spreek voornamelijk over mijzelf, want de Heere heeft mij krachtdadig stilgezet onder de prediking, maar ik heb geen vrijmoedigheid om hier over te spreken. Hoe komt het dat ik er niet over kan spreken, terwijl ik dat heel graag wil? Mijn karakter is terughoudend, maar dit stilzwijgen legt de Heere mij op, dat voel ik.

Antwoord

Beste vraagstelster,

In 1 Petr. 3:15 lezen we dat we altijd bereid moeten zijn om verantwoording af te leggen aan een ieder die van ons rekenschap eist van de hoop die in ons is. Wanneer u dan zwijgt bij bijvoorbeeld huisbezoek, of ontkent wat de Heere deed, handelt u tegen Gods Woord. Wij mogen nooit ons gevoel boven Gods Woord stellen.

Uit wat op de huisbezoeken beluisterd wordt, wordt de conclusie getrokken of er geestelijke groei is of nieuw geestelijk leven gevonden wordt. "Hoort wat mij God deed ondervinden." Opdat de Heere verheerlijkt zal worden.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul