Waarom is die ene regel in het convenant over de andere belijdenisgeschriften ve...

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Waarom is die ene regel in het convenant over de andere belijdenisgeschriften veranderd? Hoe luidde die eerst  en hoe luidt die nu? En waarom moest dat? Ik ben er met iemand over in discussie en wist geen antwoord te geven.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan je zeggen dat er op geen enkele wijze door het moderamen van de (toen nog) Hervormde synode druk op de auteurs van het convenant (w.o. ondergetekende) of de hervormde classis Alblasserdam (die het aanvaard heeft en doorgestuurd heeft naar het synodebestuur) is uitgeoefend die heeft geleid tot wijziging van het convenant. Het moderamen van de hervormde synode heeft (weliswaar onder druk van de dreigende kerkscheuring, die mogelijk veel omvangrijker zou zijn geweest zonder het bestaan van het convenant) het convenant zonder overleg of voorwaarden aanvaard.

Als dit nog niet duidelijk genoegd is, hoor ik graag gedetailleerd waarom het de vragensteller precies begonnen is.

Een vriendelijke groet,
Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden