Kritiek op mensen die voorbehoedsmiddel gebruiken

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Er is veel kritiek op mensen die, doordat ze problemen hebben met ongesteldheid, de pil of spiraaltje gebruiken omdat het een voorbehoedsmiddel is. Is dat wel terecht?

Antwoord

Een spiraaltje zal niet geadviseerd worden bij problemen met de menstruatie omdat door een spiraaltje de menstruaties meestal alleen maar heviger worden. De anticonceptiepil wordt wel gegeven bij menstruatieproblemen: de menstruaties worden zo regelmatig en het bloedverlies meestal veel minder zodat hiermee bloedarmoede kan voorkomen worden.

Het spiraaltje zou ik sowieso nooit aanraden omdat dat een nidatieremmer is, dat wil zeggen dat wanneer er een bevruchting is ontstaan, de innesteling van het hele kleine vruchtje in de baarmoederwand door het spiraaltje wordt verhinderd. Je moet je van dergelijke middelen gewoon verre houden.

De pil wordt naast "menstruatieregelaar" ook gebruikt als anticonceptiemiddel: het zorgt ervoor dat er geen eisprong optreedt en bovendien wordt het slijm in de baarmoedermond heel stug, zodat de zaadcellen niet de baarmoeder in kunnen zwemmen. Dus kan er door deze twee werkingen gewoon geen bevruchting ontstaan. De pil werkt dus anticonceptief. Er mensen zijn die bezwaar hebben tegen de pil als anticonceptiemiddel. Maar dan zou er toch geen bezwaar moeten zijn om de pil bij menstruatiestoornissen als medicijn te gebruiken. Je moet dan eerlijk zijn naar jezelf toe en nagaan wat de werkelijke reden is om de pil te gebruiken.

Lees meer artikelen over:

de pilspiraaltjevoorbehoedsmiddel