Onthouding voor het huwelijk

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Hoekman. In een antwoord stelt u het volgende: “Hoe belangrijk is het om van tevoren met elkaar, of je nu jong of al ouder bent, door te spreken wat we verstaan onder een relatie. Ook zaken als: hoe vaak heb je gemeenschap, moet ook zeker in de verkerings- of kennismakingstijd aan de orde komen.”

Hoe ziet u dit praktisch? Hoe kun je dingen afspreken zonder dat je weet waar je het over hebt? En tenslotte: Is er niet een negatieve keerzijde aan de seksuele onthouding voor het huwelijk? Vaak wordt gedaan alsof het ideaal is, maar uit de vragen op Refoweb blijkt dat deze onthouding juist in dat huwelijk erna ontzettend veel seksuele nood met zich meebrengt. Men weet niet wat men op dat gebied van elkaar kan verwachten. En dan kan je het er nog zo veel van te voren met elkaar over hebben: de praktijk is anders...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik heb nog wel iets meer dan dat geschreven, maar u bedoelt, dat u op dat zinsdeel verder wil ingaan. Praktisch gaat dat bijvoorbeeld doordat u bepaalde dingen vraagt aan anderen, zoals een moeder (vader) of zusters (broer) die al getrouwd is. Je kunt het ook vragen aan getrouwde vrienden of vriendinnen. Of via Refoweb!

Ik denk niet dat er een negatieve keerzijde zit aan onthouding van de gemeenschapsdaad voor het huwelijk, want daar hebben we het hier over. We hebben het dus niet over allerlei andere seksuele handelingen, waarin we op zoek gaan naar de geoorloofde grenzen of deze overschrijden. Dat u op Refoweb over zoveel seksuele nood leest, is omdat de seksuele voorspoed en het genieten van elkaar op het lichamelijk vlak niet op Refoweb terechtkomt. Maar ik kan u verzekeren dat er ook enorm veel ellende is onder hen die voor het huwelijk wel geslachtsgemeenschap met elkaar hebben. Ik denk dat de duivel bezig de grenzen zodanig te vervagen, dat we op den duur de geest die uit God is niet meer goed kunnen onderscheiden. Verwarring is een woord van deze moderne tijd en waarom zou hij dan geen verwarring stichten op het gebied waar het christen zijn in de praktijk het meest zichtbaar is, namelijk in de liefde!! Men weet nooit wat men van elkaar op het gebied van de liefde en seksualiteit kan verwachten, dat is wel het meest zichtbaar in het aantal echtscheidingen.

Ik hoop dat u het overige advies van de vorige brief nog eens zult doorlezen en er samen uw voordeel mee doet. Niet de seksualiteit is uiteindelijk de schuldige van alle ellende, maar onze zonde! Laten we daarom naar de Heere gaan en Hem om raad vragen!!

Ds. J. Hoekman

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk