En eindelijk eeuwig bij U leef

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

01-08-2014, 11:55

Vraag

Ik heb een vraag over het gebed wat aan het einde van de maaltijd word gebeden: het “o Heer wij danken U”. Vanuit huis ben ik gewend dat de laatste regel luid: “En eindelijk eeuwig bij U leef. Amen.” Dit bid ik nog steeds na het eten. Inmiddels woon ik al heel wat jaren op mezelf, maar nu heb ik een huisgenote die het volgende bid: “En eindelijk eeuwig bij U zouden mogen leven. Amen.” Ik krijg ik daar echt de kriebels van. Op mij komt het over dat er maar heel weinig mensen bij God mogen horen, en of het wel echt waar is dat je na de dood bij God mag wonen. Ik heb al aan haar gevraagd waarom ze deze zin zo bidt, maar ze wist daar niet echt een antwoord op. Tijdens het bidden denk ik steeds vooruit, omdat ik dat “zouden mogen” niet wil horen, omdat ik het er niet mee eens ben, maar zo kan ik me ook niet concentreren op wat er gebeden wordt. Weet er misschien iemand waarom dit zo gebeden wordt en of het misschien ook aan een bepaalde kerk ligt? Ik ben namelijk van een lichte kerk en zij van een zware kerk.


Antwoord

Ik heb een aantal overwegingen bij je vraag. In de eerste plaats is het een vraag of er altijd een formuliergebed gebruikt moet worden. Ik adviseer dat wel aan mensen die geen vrijmoedigheid hebben om een vrij gebed te doen. Omdat het van belang is dat er hardop gezamenlijk gebeden wordt. Mensen kunnen er dan misschien met eigen woorden nog iets aan toe voegen. Ik kan me ook voorstellen dat twee keer een vrij (dank)gebed rondom de maaltijd wat veel gevraagd is. Maar ik wil er voor pleiten om, als het kan, één keer per maaltijd een vrij gebed te doen. Het nadeel van formuliergebeden is dat de woorden zo vertrouwd worden dat we er niet meer bij nadenken (al denk jij er in ieder geval wél over na, gezien je vraag).

Ten tweede: Ik weet niet waar het formuliergebed waar jij op doelt, vandaan komt, al staat het wel bij de “Enige Gezangen” achterin het psalmboek. Ik vermoed dat het dateert uit de 19e eeuw. Dat hoor je vooral aan de formulering bij het gebed vóór het eten: “Leer ons voor overdaad ons wachten; dat wij ons gedragen zoals het behoort.” Ik hoor in deze gebeden niet zoveel van genade en van Christus. Wel veel meer van deugd en netjes leven en doen wat de Heere gebiedt. Slaat hier de balans niet door naar het deugdzame waar de verlichting zo vol van was (God, Deugd en Ontsterfelijkheid), met veronachtzaming van het werk van Christus? Ik denk het wel. Verder: “Menig mens eet brood der smarten” maar er wordt verder voor hen ook niet gebeden, in dit formuliergebed. Kortom: Ik ben niet zo weg van deze gebeden en ik zou ze niet gebruiken.

Ten derde: “En eeuwig bij U leev” staat in het kader van het gebed. Het wordt niet eens als een vaste zekerheid uitgesproken (al zou het goed zijn als die zekerheid er wel is). Maar “zouden mogen leven” is dan wel erg dubbelop. Inzake lichte of zware kerken ben ik niet zo deskundig. Ik weet niet of dat dat er iets mee te maken heeft.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

formulieren
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
125 artikelen
Ds. N. den Ouden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik vind het geloof zo vaak moeilijk. Ik mis nog zoveel dingen in mijzelf. Ben vaak bang om verloren te gaan. Ik weet dat je op Jezus moet vertrouwen, maar heb altijd het idee dat ik ook nog dingen moe...
2 reacties
01-08-2017
Als ik om me heen kijk en luister is in reformatorisch Nederland massaal een opwekking begonnen! Men zegt ja, geeft zich over aan de Heere en geeft zich uit voor een kind van God. Door mijn eigen staa...
Geen reacties
01-08-2007
Momenteel denk ik na over de waarde van de doop. Gedoopte kinderen die nog niet tot hun verstand zijn gekomen en zo sterven, daarvan mogen we geloven dat ze op grond van Gods verbond en Zijn beloften ...
Geen reacties
01-08-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering