Menstruatie

J. van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meid van in de 20 jaar. Ben dus al een aantal jaren ongesteld. Meestal is dit om de vier weken, hoewel het soms ook twee weken langer duurt. Soms verlies ik halverwege tussen twee menstruaties in ook heel iets bloed (meer een bruinige afscheiding), als dat zo is, duurt het echt veel langer (twee weken) voor ik ongesteld word. En heb dan heel erg last van pijnlijke en opgezette borsten. Komt dit vaker voor? De ene keer heb ik heel veel pijn als ik ongesteld ben, terwijl ik de andere keer helemaal nergens last van heb.

Antwoord

De menstruatie is een fysiologisch fenomeen wat iedere vrouw kent en bij iedere vrouw verschillend is. Bij het overgrote deel van de vrouwen duurt de menstruatie meestal niet langer dan 7 dagen en behoort die met een zekere regelmaat te komen: eens per 21-40 dagen. Bij een gedeelte van de vrouwen zijn er afwijkingen t.o.v. normaal ten aanzien van de duur, hevigheid of tijdstip van de bloeding.

In je vraag beschrijf je een regelmatig terugkerend fenomeen van tussentijds bloedverlies. Voor tussentijds bloedverlies bestaan meerdere oorzaken; echter in je vraag lees ik dat het op een vast tijdstip komt wat eigenlijk maar heel weinig oorzaken kan hebben. Een van de mogelijkheden is dat je een bloeding hebt bij de eisprong (dit kan natuurlijk niet als je de pil gebruikt) of dat er een bloeding optreedt doordat de balans tussen de hormonen oestrogeen en progesteron op dat moment in de cylus niet helemaal goed gereguleerd is; deze disbalans van de hormonen kan helemaal geen kwaad en kan bij bezwaren gereguleerd worden door een pil te gaan gebruiken.

De pijnlijke borsten die je beschrijft zijn meestal de wijten aan de hoogte van de oestrogeenspiegel; een hoge oestrogeenspiegel zorgt voor pijnlijke en opgezette borsten. Indien je de pil gebruikt zou je kunnen kiezen voor een pil met een lagere dosis oestrogenen, indien je deze niet gebruikt zal de combinatie van regelmatig tussentijds bloedverlies en pijnlijke borsten te maken hebben met de eisprong (waar altijd een hoge oestrogeenspiegel is).

Het verschil in lengte van de periode tussen de menstruaties (in combinatie met de summiere informatie die ik uit je vraag kan halen) zou erop kunnen wijzen dat je (nog) niet iedere cyclus een eisprong hebt. Dit komt in de eerste jaren na de eerste menstruatie vaker voor; dit kan zorgen voor een soort “regelmatige onregelmatigheid.”

Met de summiere informatie uit je vraag lukt het me maar om een voorlopig antwoord te geven; als er geen regelmaat meer aan te geven is of als je je zorgen maakt raad ik je aan om je vraag te herhalen bij de huisarts.

Jacob van Dijk

Tags in dit artikel:

medisch