Vriendin is nogal chagrijnig

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is nogal chagrijnig omdat haar vriend de laatste tijd erg bot tegen haar doet. Haar schoolwerk lijkt er zelfs onder te lijden en ik maak me ernstige zorgen over haar. Vandaag heeft ze zelfs niks gegeten! Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat jij het beste voor je vriendin kunt doen zijn twee dingen: bidden en ‘er zijn’ als zij jou nodig heeft. Dat laatste kun je doen door haar te laten merken dat jij je zorgen maakt. Niet opdringerig, maar kom bijvoorbeeld met iets lekkers als zij geen zin heeft in haar boterham of neem haar mee naar een gelegenheid waar je iets kunt eten. Desnoods naar een ‘ijstent’ of zo: dat slaan niet veel mensen af, toch?

Soms is een beetje humor op zijn plaats, soms ook juist helemaal niet. Jij kent je vriendin: misschien zoekt ze alleen maar aandacht en juist erkenning voor haar verdriet/boosheid/teleurstelling. Wellicht heeft zij behoefte aan contact met jou en anderen. Of wil zij juist wel graag een poosje alleen zijn. Vráág het haar en respecteer daarna dan ook haar antwoord.

Besef echter wél bij al jouw goede bedoelingen dat het háár probleem is. Haar probleem, dat jíj niet kunt oplossen.

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap