Naar je ouders luisteren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

In hoeverre moet je naar je ouders luisteren? Mijn situatie ligt zo: drie maanden heb ik een relatie gehad met een 28-jarig jongen (zelf ben ik 20 jaar). Dat ging met ups en downs, mede ook omdat hij werkeloos is. Wat kerk betreft kwam we er samen wel uit. Op seksueel gebied zijn wij veel te ver gegaan (maar geen gemeenschap). Omdat hij op zichzelf woont was het ook moeilijk grenzen te bewaren. Twee keer heb ik ook bij hem geslapen zonder dat er iets is gebeurd. Na drie maanden heb ik dit ook tegen mijn ouders verteld en dit deed de deur dicht bij hen! Ze hadden geen vertrouwen meer in hem. Conclusie: ik moest het uitmaken. Voor mijn eigen bestwil, zeiden ze. Met mijn verstand heb ik het nu uitgemaakt, maar mijn gevoel ligt nog bij hem. We zijn als het ware van elkaar losgescheurd. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Kort en krachtig: naar je ouders luisteren! Waarom? Omdat zij het beste met je voor hebben, neem dat maar van mij aan! Een 28-jarige die op zichzelf woont heeft in ieder geval verantwoordelijkheid tegenover een veel jonger meisje. Daar hoort het bewaren van grenzen bij, in plaats van dat zelfstandige wonen als een excuus te gebruiken voor het overschrijden van welke grens dan ook. Onvolwassen gedrag. Van jullie beiden.

Houd je inderdaad maar even verre van zulke vriendschappen die níét lijken te gaan om naar-elkaar-toegroeiende-liefde maar om het bevredigen van begeerten. Dat heeft niets met het geluk van de ánder te maken, maar met ík-gerichtheid!

Misschien wil je gevoel nog niet zo mee met je verstand, maar liefde heeft óók te maken met rationele keuzes. Die ouders soms nog moeten maken voor hun ‘grote’ dochters, ja.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

ouders erenverkering uit
2 reacties
balksplinter
Toch heb ik wat moeite met de insteek van de ouders. Als ouders kun je tegenover je volwassen kinderen van 20 niet meer zomaar zeggen dat ze een relatie moeten uitmaken. Het had netter geweest als ze met jullie beiden in gesprek waren gegaan over jullie relatie en het bewaken van grenzen daarin. De opdracht om de relatie uit te maken lost het probleem niet op.
AHHK76
Balksplinter op zich begrijp ik jouw reactie heel goed en ben het er ook gedeeltelijk mee eens... Maar ik vind het net als Mevr. Rots wel erg dat er binnen 3 maanden verkering al te ver gegaan is! In dat opzicht vind ik het advies om het uit te maken goed. Deze relatie had geen goede basis. Vraagsteller ik hoop dat je deze dingen ook in het gebed voor God neerlegt. Hij kan jullie vergeven en jou en jouw ouders en jouw ex-vriend de weg wijzen!