Nieuwe vriend met hechtingsproblemen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ruim een half jaar geleden heb ik een lieve man leren kennen. Het leek te mooi om waar te zijn. Ik heb moeilijke jaren achter de rug. Ik ben een gescheiden vrouw met een paar lieve kinderen. Toen ik mijn huidige vriend leerde kennen heb ik heel veel bezwaren en drempels moeten overwinnen om mijn hart opnieuw aan iemand te geven. Wat voor mij echt bijzonder is, is dat ik zoveel liefde voor deze man mag voelen, helemaal mezelf kan zijn en we het samen echt goed hebben. Maar tot mijn grote verdriet is mijn vriend de laatste tijd erg veranderd. Was hij in het begin helemaal enthousiast en wilde hij alles doen om mij gelukkig te maken, nu weet hij het ineens allemaal niet meer. Samen hebben wij het echt goed, maar dat hele gezinsgebeuren beangstigt hem, is wat hij aangeeft. Nu is het ook zo dat een nieuwe relatie terwijl je in een gebroken gezin leeft, altijd ingewikkeld zal zijn en het nooit meer 'heel' is zoals het hoort te zijn in een gezin. De confrontatie daarmee, juist als je een nieuwe relatie hebt, is opnieuw pijnlijk en moeilijk. Ik merk dat ook bij hem, want als hij wat langer hier is dan trekt hij zich letterlijk en figuurlijk terug. Ik voel zijn inwendige onrust haarscherp aan. Hij lijkt te willen vluchten. Ik voel me min of meer in de steek gelaten, juist omdat ik op hem vertrouwde toen hij de eerste maanden mij echt over de streep heeft getrokken en me zoveel mooie dingen beloofde. In feite beloofde hij mij dat ik er op kon rekenen dat hij ons een thuis zou geven. We hebben erover gesproken of het mogelijk is dat hij hechtingsproblemen of bindingsangst heeft. Hij moest er eerst om lachen, maar de laatste tijd denkt hij, ook terugkijkend op andere relaties in zijn leven, dat het mogelijk is. Nu kan ik kiezen: met veel liefde en geduld omgaan met dat wat hem ook pijn en verdriet geeft en hopen dat hij uiteindelijk zich toch durft te geven. Of kiezen om het over te laten gaan. Ik denk dan ook aan mijn kinderen die zich aan hem zijn gaan hechten en opnieuw een verlies-ervaring zullen moeten meemaken naarmate deze relatie langer duurt en dat uiteindelijk toch geen kans van slagen zal hebben. Voor mezelf moet ik er niet aan denken hem te verliezen, maar is dit wel wat ik wil? Help! Ik kom er niet uit.

Antwoord

Beste mevrouw,

Uw uitgebreide en heldere verhaal is inderdaad ‘ingewikkeld’. Liefde vraagt altijd om het maken van keuzes, die echter niet eenvoudig of voor de hand liggend hoeven zijn. In uw situatie gaat het dan ook nog eens om meerdere relaties, die er op verschillende manieren in betrokken zijn. Ieder heeft eigen ervaringen, waar hij/zij mee moet leren leven! Het enige wat ik u dan ook dringend zou willen aanraden is: zoek samen begeleiding in deze relatie met bijvoorbeeld een coach door middel van gesprekken met alle betrokkenen vóórdat u daadwerkelijk één van de door u genoemde richtingen kiest. Deze brief is al een eerste waardevolle stap in de goede richting. Ik wens u goede en juiste vervolgstappen toe!

Marijke Rots

2 reacties
arendine
Wat mij opvalt is dat er in heel korte tijd al sprake is van hechting met de kinderen. Een gespecialiseerde psycholoog op dit gebied raadt aan om kinderen pas kennis te laten maken met een nieuwe partner als de relatie een zekere basis heeft. In het begin van een relatie overheerst de verliefdheid, waardoor de mindere kanten van de relatie nog niet zo opvallen. Het stadium na die eerste verliefdheid is bepalend voor veel relaties. Wanneer er kinderen in het spel zijn is het raadzaam pas na die periode de nieuwe partner kennis te laten maken.

Ik kan op afstand niet oordelen of er sprake is van bindingsangst of dat de roze bril is afgevallen. Wel kan in zijn algemeenheid gezegd worden, dat verliefde mannen eerder geneigd zijn voluit te gaan, terwijl vrouwen, zoals de vraagstelster, wat over de streep getrokken moeten worden. Uiteindelijk zijn het niet de problemen die bepalen of een relatie goed of slecht is, maar hoe deze problemen gezamenlijk worden opgelost.
Catherine
Lieve mevrouw, ik lees uit uw vraag al eigenlijk dat u twijfelt en mogelijk misschien zelfs de relatie zou verbreken, als de kinderen niet zo gehecht waren aan deze nieuwe vriend? Ik weet niet of ik het goed lees, maar als het wel zo is, zou ik zeggen: ten halve keren. Want dat is beter dan ten hele dwalen.
Als hij zich nu al terugtrekt in bepaalde situaties, hoe moet het dan als u 7 dagen per week bij elkaar bent? Nu kan hij nog terug naar zijn eigen huis, maar dan niet meer.
Hij lijkt te willen vluchten, waarom?
Ik wens u echt alle geluk, maar ik vrees er eerlijk gezegd voor, met deze man.
En anders zou ik het advies van mevrouw Rots opvolgen, begeleiding van een coach.
Ik wens u veel wijsheid!