Commentaar op Romeinenbrief

P.C.H. Kleinbloesem / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Kleinbloesem. Omdat u zich grondig in de Romeinenbrief verdiept heeft, aan u deze vraag. Wat is een goed commentaar op de Romeinenbrief, met name als het gaat over Romeinen 6, 7 en 8? Het hoeft niet heel eenvoudig te zijn (Engelstalig mag ook).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat ik eerst zeggen dat ik niet het gevoel heb dat ik een bijzonder kenner ben van de Romeinenbrief. Maar je vraagt naar een goed commentaar. Ik zal hieronder een aantal boeken noemen. Het zijn boeken die mij hebben geholpen de brief aan de Romeinen beter te verstaan. Uiteraard zouden er veel meer te noemen zijn. Ik heb twee commentaren op de Galatenbrief genoemd. Hoewel het dus geen commentaren op de Romeinenbrief zijn, kunnen ze je wel helpen om de Romeinenbrief beter te verstaan. Want zoals je weet hebben de Romeinenbrief en de Galatenbrief héél veel raakvlakken.

Bij deze een paar boeken:

-Thomas R. Schreiner, Romans (Baker Exegetical Commentary on the New Testament)
-Dr. H. Ridderbos, Romeinen (Commentaar op het Nieuwe Testament)
-H. P. Medema, Door het geloof rechtvaardig, Bijbelstudies over de brief van Paulus aan de Romeinen
-Dr. Maarten Luther, Verklaring van De Brief aan de Galaten (of de Duitse versie: Martin Luther, Der Galaterbrief, Vorlesung von 1531, (Herausgegeben von Hermann Kleinknecht, Studienausgabe)
-W. J. Ouweneel, De vrijheid van de Geest, Bijbelstudies bij de Brief van Paulus aan de Galaten
-Watchman Nee, Het normale christelijke leven

Een heel divers lijstje… Het feit dat ik een boek noem, betekent uiteraard niet dat ik persé achter héél de inhoud sta. Maar dat spreekt voor zich. Uiteindelijk gaat het erom dat je onder de leiding van de Heilige Geest een eigen mening vormt… niet klakkeloos die of die nazeggen.

De belangrijkste waarheid is dat we de Heilige Geest nodig hebben om Gods Woord te verstaan. Kijk maar wat er staat in 1 Kol. 2:14: "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden."

Ik hoop dat dit antwoord je enigszins verder helpt. Gods zegen en de leiding van de Heilige Geest toegebeden.

Ds. P. C. H. Kleinbloesem

P.C.H. Kleinbloesem

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bijbelverklaringromeinen
1 reactie
gjkorpershoek
De stichting Heartcry heeft een goed leesbaar boekje uitgegeven: Dood voor de zonde
http://www.heartcry.nl/webshop_Boeken_5

Andere tip:
schaf als je bijbelstudie wilt doen de online bible aan. Hier tref je een boekenkast aan commentaren aan.

Belangrijkste:
Het is de Geest die je wil leiden in alle waarheid (Joh. 14:17)