Neigen naar het kwade

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik roep de laatste dagen: Heere help mij, verlaat mij toch niet! O, hoe kan ik weten of mijn zonden vergeven zijn? Hoe kunnen mijn zonden ooit vergeven worden? Iedere keer wil ik weer het kwade doen! In mij is niets goeds. Waarom neig ik steeds naar het kwade?

Antwoord

Ik roep de laatste dagen: Heere help mij, verlaat mij toch niet!

In Jeremia 14 vers 9 lezen we: verlaat ons niet. Er was grote droogte in het land ontstaan vanwege de twist die de Heere had met het volk. De Heere had hen verlaten. Vandaar dat de profeet dit gebed tot de Heere opzendt. Het waren de zonden die scheiding maakte tussen de Heere en het volk. En Jeremia wist dat de zonden alleen vergeven kon worden in de weg van de schuld en verootmoediging.

Dat is de weg die de Heere aanwijst in Zijn Woord tot behoud en redding van onze zielen. Er is redding voor de grootste der zondaren in het bloed van Christus. Denk aan hoeren en tollenaren. Denk aan criminelen en spotters. De vergevende liefde van Hem is groot en die schenkt Hij weg, uit vrije verkiezende genade aan de grootste der zondaren. Kostelijk Evangelie om daar elkaar op te wijzen en heen te wijzen naar Hem, bij Wie uitkomsten zijn zelfs tegen de dood.

Iedere keer wil ik weer het kwade doen! In mij is niets goeds. Waarom neig ik steeds naar het kwade?

De Heere leert Zijn volk deze woorden bevindelijk in het hart omdat Hij gezegd heeft: uit u geen vrucht in der eeuwigheid. Zodat er nooit een bekeerd mens in eigen oog overblijft, maar zegt Hij: ik doe Mij overhouden een arm en ellendig volk, die op Mijn Naam vertrouwen. Daarom: strijdt om in te gaan, door de enge poort. Bidt dag en nacht om Zijn bekerende-vergevende-verzoenende genade om de verdienste van Christus wil. Hij heeft immers gezegd: uw vrucht wordt uit Mij gevonden.

De genade van de Heere toegebeden om rust te mogen vinden, op goede rechtsgronden, door het geloof in Christus.

Ds. J. D. Heikamp