Neigen naar het kwade

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

27-12-2005, 00:00

Vraag

Ik roep de laatste dagen: Heere help mij, verlaat mij toch niet! O, hoe kan ik weten of mijn zonden vergeven zijn? Hoe kunnen mijn zonden ooit vergeven worden? Iedere keer wil ik weer het kwade doen! In mij is niets goeds. Waarom neig ik steeds naar het kwade?


Antwoord

Ik roep de laatste dagen: Heere help mij, verlaat mij toch niet!

In Jeremia 14 vers 9 lezen we: verlaat ons niet. Er was grote droogte in het land ontstaan vanwege de twist die de Heere had met het volk. De Heere had hen verlaten. Vandaar dat de profeet dit gebed tot de Heere opzendt. Het waren de zonden die scheiding maakte tussen de Heere en het volk. En Jeremia wist dat de zonden alleen vergeven kon worden in de weg van de schuld en verootmoediging.

Dat is de weg die de Heere aanwijst in Zijn Woord tot behoud en redding van onze zielen. Er is redding voor de grootste der zondaren in het bloed van Christus. Denk aan hoeren en tollenaren. Denk aan criminelen en spotters. De vergevende liefde van Hem is groot en die schenkt Hij weg, uit vrije verkiezende genade aan de grootste der zondaren. Kostelijk Evangelie om daar elkaar op te wijzen en heen te wijzen naar Hem, bij Wie uitkomsten zijn zelfs tegen de dood.

Iedere keer wil ik weer het kwade doen! In mij is niets goeds. Waarom neig ik steeds naar het kwade?

De Heere leert Zijn volk deze woorden bevindelijk in het hart omdat Hij gezegd heeft: uit u geen vrucht in der eeuwigheid. Zodat er nooit een bekeerd mens in eigen oog overblijft, maar zegt Hij: ik doe Mij overhouden een arm en ellendig volk, die op Mijn Naam vertrouwen. Daarom: strijdt om in te gaan, door de enge poort. Bidt dag en nacht om Zijn bekerende-vergevende-verzoenende genade om de verdienste van Christus wil. Hij heeft immers gezegd: uw vrucht wordt uit Mij gevonden.

De genade van de Heere toegebeden om rust te mogen vinden, op goede rechtsgronden, door het geloof in Christus.

Ds. J. D. Heikamp

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
    09-11-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
283 artikelen
Ds. J.D. Heikamp

Bijzonderheden:

Emeritus

website: http://dsheikamp.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Communicatief ben ik mondeling niet de sterkste. Zeker als er emoties bij komen kijken vind ik het soms moeilijk om me direct goed te kunnen uiten. Ik had een vriendinnengroepje. We waren met een p...
Geen reacties
27-12-2021
De kans dat ik later ziek wordt is redelijk groot. In mijn familie zitten verschillende erfelijke ziekten waar ik best veel kans op heb. Mijn vader en moeder zijn beiden ziek. Ik weet hoe het is om al...
Geen reacties
27-12-2016
Eerder las ik een vraag van een jongen van 21 met een soortgelijk 'probleem'. Alvast een verontschuldiging als mijn vraag daarom misschien wat dubbel is. Zelf ben ik een meisje (klinkt nog wat jonger ...
2 reacties
27-12-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering