Blokkade om over de Heere te vertellen

Ds. G. van de Groep / 1 reactie

Vraag

Mag je God om hulp vragen om iets van Hem uit te dragen in de wereld, terwijl je zelf nog vast zit aan de zonden? Mag je van Hem getuigen terwijl je niet eens weet of je wel ooit Zijn kind zult worden? Ik merk dat ik aan de ene kant heel graag over de Heere Jezus wil vertellen naar vrienden toe, maar het blokkeert me dat ik nog vast zit aan de zonden. Nu is het antwoord waarschijnlijk dat ik daar vanaf moet komen, maar dat kan ik niet. Ik durf ook niet te vragen of de Heere Jezus me hierbij wil helpen, omdat ik het al zo vaak verkeerd heb gedaan.

Antwoord

Laat ik met je eerste vraag mogen beginnen. "Mag je God om hulp vragen om iets van Hem uit te dragen in de wereld?" Jazeker, dat mag. Maar daar gaat wel iets aan vooraf. En dat voel je zelf al aan. Tot twee keer zeg je eerlijk dat je nog vast zit aan de zonden. Nu weet ik niet om welke zonden het gaat. Er zijn zonden waar je hulp bij nodig hebt om ervan af te komen. Ik denk aan mensen die aan de alcohol verslaafd zijn. Of die aan seks verslaafd zijn. Er zijn christelijke hulpinstanties, zoals bijvoorbeeld Eleos, die je een helpende hand bieden.

Dat neemt niet weg dat je met de nood van je zonden ook naar God in Christus moet gaan. Alleen de Heere Jezus kan je bevrijden van de macht van de zonde, die je in zijn greep heeft. Daarvoor is Hij nu juist naar de wereld gekomen om mensen te verlossen van hun zonden en schulden. Ik schrijf dit antwoord aan jou juist in de Kersttijd. In Lukas 1:78 en 79 lees je dat God, bewogen door innerlijke barmhartigheid, Zijn Kind Jezus (hier de Opgang uit de hoogte genoemd) gezonden heeft om aan mensen te verschijnen die in duisternis en schaduw van de dood zitten. Mensen die gevangen zitten in de zonden en er zelf niet uit los kunnen komen. Op eigen kracht en met allerlei goede voornemens lukt dat echt niet. Je moet met deze zondenood naar de Heere Jezus gaan. Hij verbreekt door de kracht van Zijn Woord en Geest de boeien, waaraan we vastgekluisterd zitten. Hij laat je door Zijn Geest vanuit de Bijbel zien hoe erg het is om tegen God te zondigen. De Heilige Geest overtuigt ons van wat zonde en laat ons zien dat diep schuldig staan tegenover God. Die schuld moet betaald worden. Maar kunnen we zelf nooit betalen, zelfs niet met eeuwige straffen. Welnu, het wonder, het Evangelie is dat Christus het kruis alles betaald. Hij heeft de macht van de zonde verbroken. Wat jij nodig hebt is de Heilige Geest, Die je hart verandert, Die je het afschuwelijke van de zonden doet zien en maakt dat je er een afkeer van krijgt en je er tegen gaat strijden. Niet in je eigen kracht, maar in Zijn kracht.

Als ik je deze weg wijs, dan kom jij echter met een ander probleem, namelijk dat je niet durft te vragen of de Heere Jezus je hierbij helpen wil. Ik kan me die vrees voorstellen. Zelfs elk kind van God kent van tijd tot tijd deze vrees. Steeds zijn er dan weer zonden die tegen je wil in gaan, ja dat wel, tegen je wil, en dan moet je weer naar de Heere toe, met schaamte en met verootmoediging en met belijdenis van schuld. En dan is Hij zo genadig dat Hij keer op keer weer wil vergeven. Onbegrijpelijk, en toch waar. Juist als je zo gebukt gaat onder de last van de zonden zoals jij dat ervaart, dan moet je en mag je naar de Heere Jezus gaan en Hem dat eerlijk vertellen. En dat mag je geloven dat Hij je zonden, hoeveel die ook zijn, genadig wil vergeven. Laat je in elk geval nooit, door wie ook, weerhouden om naar Jezus te gaan en bij Hem je hart steeds weer uit te storten. Zelf niet door de duivel, die ons wijs wil maken dat het hopeloos is en dat je teveel bij de Heere aanklopt omdat je zonden te groot en teveel zijn. Hij is een leugenaar. Haal de vrijmoedigheid nooit uit jezelf, maar uit Hem, Die zie: "Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal U rust geven."

Lees voor jezelf eens Lukas 11: 5-13. Daar zegt Jezus dat een ieder die bidt, gegeven zal worden, die zoekt, zal vinden en die klopt, zal opengedaan worden. En dat geldt name voor de gave van Zijn Geest. Immers, als ouders die boos zijn hun kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven degenen, die Hem bidden. Geweldige beloften voor een ieder.

Nee, die Heere Jezus is niet gekomen om brave, vrome mensen te behouden en zalig te maken. Hij is juist gekomen voor grote zondaren, voor goddelozen. Mensen die zeggen dat ze geen zonden hebben, hebben Hem niet nodig. Die houden zichzelf zelfs voor de mal. 'Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, schrijft Johannes in zijn eerste zendbrief, hoofdstuk 1:8-9), zo verleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeeft en ons reinigt van alle ongerechtigheid'. Het geheim? Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, dat reinigt van alle zonden.

Ds. G. van de Groep

1 reactie
adriano313
Beste vragensteller, als eerste kan ik je misschien bemoedigen met, dat niemand op aarde alles goed doet! We maken fouten, over en over again.
Ook kinderen van God maken dus fouten en het is dus een illusie om te denken dat kinderen van God foutloos rondlopen.
Je kan het vergelijken met een baby/kind, die aardig wat jaren (18) doorleert om zelfstandig en op een volwassen manier in het leven te staan. Zo is dit ook in het geestelijke leven. Je zal moeten groeien om verder te kunnen komen en je blijft leren.

Als je over de Heere Jezus wil vertellen is dat want anders dan getuigen. Je kan altijd het evangelie wat in de bijbel staat aan iedereen uitdragen, sterker wat zou jij denken als HIJ in jou schoen zou staan, zou HIJ het uit gaan dragen of zou HIJ op de bank blijven zitten om te piekeren en te peinzen.

Getuigen betekend dat je van iets getuigen bent. Je hebt b.v. een aanrijding zien gebeuren en daar kan jij van vertellen hoe het tot stand is gekomen. Getuigen van God is dat je ervaringen deelt met anderen over wat je meegemaakt hebt met god of door Gods werk. Jij persoonlijk bent dan de getuigen. Als je zelf niets meemaakt dan kan je er ook niet van getuigen.
b.v God is Liefde => als je deze liefde niet kent of voelt dan kan je er ook niet van getuigen dat God liefde is. Wel kan je er aan anderen 'wat' over vertellen omdat God dit door zijn woord bekend heeft gemaakt.

Het mooie van je verhaal is dat je vragen te herleiden zijn naar één woord en dat is relatie. Een relatie met Hem geeft antwoord op je vragen. Dat brengt me terug op een antwoord wat ik je eigenlijk aan het begin wilde geven en dat was: 'waarom stel je je vragen niet aan Hem'.
Anyhow, terugkerend naar de relatie betekend dit dat JIJ een relatie moet gaan opbouwen met de HEERE JEZUS CHRISTUS. Niet omdat alles dan een stuk gemakkelijker wordt maar omdat Hij jou lief heeft...

Kan jij je dit voorstellen, dat Hij jou lief heeft ?

Misschien moet je dit maar eens goed door je gedachten laten gaan.
De Heere Jezus heeft MIJ lief.
Waarom?
Omdat Hij van ons mensen houdt. Hij heeft geleden, is vervloekt geworden aan het kruis en gestorven zodat wij gered kunnen worden.
Moet jij hier iets mee?

Nee je moet helemaal niets, maar als jij ook door hem gered wil worden steek je handen maar eens uit naar de Hemel en roep eens hardop:

HEERE JEZUS, Hier ben IK. Kom in mijn leven, want ik kan het niet alleen
Wil u in mijn leven regeren en mij uw liefde laten voelen.
Maak mij vrij want ik erken dat ik een zondaar ben
Heere Jezus geef mij uw gedachten
Geef mij uw gevoelens
Want U heeft een bestemming voor mij
Heere Jezus, ik wil uw hoopvolle toekomst
Wilt u mij leiden en mij daar brengen
daar waar mijn bestemming is in U.