Wedden op wedstrijden

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb tijdens dit WK al veel geld verdiend met wedden op wedstrijden. Nu zat ik onlangs te pochen, dat ik extraatjes zo makkelijk verdien door dat gokken. Toen zei m'n moeder, dat iemand ie gokt niet aan het avondmaal mag (volgens het formulier). Waar halen die opstellers dat vandaan? En met welke teksten kun je dat onderbouwen? Het is niet zo dat ik me zo laat meeslepen door het wedden. Vaak check ik alleen de uitslag om te kijken of ik gewonnen heb. Is daar echt zoveel mis mee en mag je dan echt niet meer aan het avondmaal?

Antwoord

Beste lezer,

De grote vraag is: waar gaat jouw hart naar uit? Naar de Heere Jezus en Zijn dienst, of... naar het geld? Het wedden wat je doet is duidelijk in strijd met het tiende gebod: “Gij zult niet begeren.” Je voedt dus je begeerte als je dit doet. Een iets moderner woord geeft dat aan met hebzucht. Zou je 1 Timotheüs 6:9 en 10 eens biddend willen lezen? Ontdekkend! En vervolgens 1 Timotheüs 6:17-19: je krijgt geen geld om er jezelf mee te verrijken, maar om er goed mee te doen. Bovendien bevat dit gedeelte ook weer een waarschuwing tegen de onzekerheid van de rijkdom. Dáár halen de opstellers van het Avondmaalsformulier het ook vandaan als ze waarschuwen dat mensen die zich hiermee bezig houden, niet aan het Avondmaal kunnen: “woekeraars, spelers...”

In de hertaling wordt dat als volgt weergegeven: “allen die in de ban zijn van geld en bezit”, of ook: “allen die zich aan verslaving overgeven.” Nog een andere weergave: “gokken, hebzuchtig zijn...” Zit je daar met wedden ook niet heel dichtbij? Dan heb ik het nog niet eens over de hele sfeer rond het WK, die in een blad als Elsevier onlangs in religieuze termen werd beschreven. Kortom, het is een stuk afgoderij geworden.

Ja, je moeder heeft echt gelijk: zo kun je niet aan het Avondmaal. Wat je nodig hebt? Hartelijke en concrete bekering. Hecht je hart niet meer aan deze dingen, maar aan Koning Jezus. Breek er in Zijn kracht mee. Je kunt geen twee heren dienen: God en de Mammon (de geldgod, zie Mattheüs 6:24). Want wees eens eerlijk: gaat jouw hart niet sneller kloppen als je checkt of je gewonnen hebt? Daarom nogmaals de vraag uit het begin van dit antwoord: waar gaat jouw hart naar uit? Vurig hoop ik dat je hart sneller klopt als het over de Heere Jezus gaat!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

financiëngokken