Baarmoeder weghalen

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik ben vrouw van 40 jaar. Anderhalf jaar geleden heb ik zes maanden lang gemenstrueerd. De pil geslikt, het hielp, maar toch kwam het steeds terug. Naar gynaecoloog geweest, die adviseerde nova sure (slijmvlies laten wegbranden) of baarmoeder weg laten halen. Het is toen spontaan gestopt, dus heb ik alles zo gelaten. Wel slik ik de pil. Het is een jaar goed gegaan, toen begon ik weer drie maanden te menstrueren. Toch de gynaecoloog weer gebeld. Ze heeft alles onderzocht. Er zijn geen afwijkingen te vinden in de baarmoeder . Alles ziet er gezond uit. Zelf zit ik tegen burn-out aan. Ze adviseerde de baarmoeder er uit te halen (dan ben je van het bloedverlies af) of nova sure (slijmvlies weg laten branden). Baarmoeder weghalen is een hele rust, dan ben je er van af, maar vanmorgen kwam er toch een vraag: mag je wel een gezonde baarmoeder weg laten halen omdat je veel bloed verliest? Ik heb er geen vrede meer mee. Maar mag je dan wel slijmvlies weg laten branden? Ik weet het niet zo goed meer. Mijn gedachten zeggen ook: misschien moet je er toch mee leren leven, dit is jouw kruis! Kunt u mij helpen?

Antwoord

Je vraag is duidelijk. Voor het antwoord bestaan verschillende overwegingen.

-Is er nog kinderwens? Dan zijn er niet zo veel opties.

-Wat is ziek en gezond? De gynaecoloog zal niets gevonden hebben, maar daarmee bestaat er nog wel een heel hinderlijk symptoom. Is de baarmoeder gezond? Het is een woordenspel, lijkt me. In ieder geval gaat het niet zoals het bij de meeste andere vrouwen gaat. Soms gaat dat zo, maar mag je er dan niets mee doen? Dan zou de pil slikken ook niet kunnen.

-Ik vind het lastig om te zeggen: leer er mee te leven, wanneer er wel oplossingen zijn. Aan heel veel aandoeningen doen we iets, terwijl je er zonder behandeling oud mee kunt worden ( staaroperatie, nieuwe heup etc. etc. )

Anders gezegd: wanneer de klacht heel hinderlijk is zou ik niet weten wat er op tegen is om er iets aan te doen, zeker wanneer er geen kinderwens meer bestaat.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

baarmoeder
1 reactie
Roeltje
Zie volgende vraag en antwoord uit het archief: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18474/wegbranden-van-baarmoederslijmvlies/
Ook ik heb inmiddels de NovaSure behandeling gehad en ben daar nog steeds heel blij mee. Het is een zeer kleine ingreep en is absoluut niet te vergelijken met een ingrijpende operatie als het weghalen van je baarmoeder met alle gevolgen van dien. Mijn gynaecoloog zei dat zo'n 10 jaren terug standaard de baarmoeder weggehaald werd in gevallen als de onze maar dat is tegenwoordig echt niet meer nodig...