Vriend weet niet meer wat hij wil

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend weet niet meer wat hij wil. Alles leekt in orde te zijn, maar dat was het blijkbaar niet. Hij reageerde vreemd en kortaf. En als ik vroeg of er wat was, zei hij: “Ik weet het niet meer, ik heb alleen maar stress en weet niet meer wat mijn gevoelens zijn. Ik ben gevoelloos, weet niet wat ik wil of wat ik niet wil. Ik moet mezelf op orde brengen, maar dan moet ik weg van alles en dat gaat niet lukken. Ik zie nergens het nut meer van in.” Ik was meteen gebroken toen ik dat hoorde. Dat was trouwens via een appje, want we wonen niet samen. Ik heb hem ook al een paar dagen niet meer gezien. Vanmorgen heb ik hem dit gestuurd: “Schat, ik kan er echt niks aan doen, maar ik wil je echt niet kwijt en ik weet dat je stress hebt en alleen maar hebt gehad en dat je het niet meer weet, maar ik wil niet dat je het verkeerde kiest omdat je toch meer negatief denkt. Ik wil jou echt niet kwijt en het is echt niet beter zo. Ik weet dat je slecht denkt, maar probeer het aub op z’n minst. Het meest waar we beiden bang voor waren is om elkaar kwijt te raken. Ook al zie jij geen toekomst meer met ons, maar dat is nu omdat je in de war bent. Enz.”  Zijn antwoord was: “Ik weet het niet meer. Ik bedenk het nog wel een paar dagen. Ik vind het lief, maar ik weet het echt niet.” Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag is niet wat je móét, maar wat je kúnt! Dat je je zorgen maakt kan ik me helemaal voorstellen, ook al ken ik het verhaal achter je vraag niet. In tijd van zorg zijn er twee dingen die je kúnt doen.  Bidden is het eerste, en misschien wel het belangrijkste. Bid voor hem, voor het ‘probleem’. Bid voor jezelf vooral om geduld en wijsheid in het omgaan met hém en zijn ‘probleem’ (wat het dan ook is)! Bid voor jullie beiden, wanneer het voornamelijk om jullie relatie gaat.

Het daaropvolgende is dan ‘werken’ of -voor jou- laten merken dat je er bént. Dat je er wilt zijn. En dat is precies wat je hebt gedaan door je bericht naar hem te sturen! Laat hem weten dat hij op jou kan rekenen, maar laten dat kórte boodschappen zijn die dan ook nog eens in ‘ik-vorm’ gesteld zijn. “Ik mis je.” “Ik maak me zorgen om je.” “Hoe kan ik je helpen.” Dat soort zinnetjes. Zónder verdere toevoeging over wát dan ook van of over hem! Daarna... hoe moeilijk ook: laat het (een poosje) los. Wellicht heeft je vriend inderdaad even tijd nodig om tot zichzelf te komen. Verwacht niet onmiddellijk wonderen en verwácht zeker geen antwoord. Beschouw ieder levensteken van hem als welkome boodschap voor jou: hij denkt aan je.

Ik wens je Gods zegen én sterkte,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfels
1 reactie
Rosalyn97
Ik snap inderdaad dat je je heel erg alleen voelt. Maar als hij echt rust nodig heeft is het het beste om hem dat te geven. En niet te veel aan zen hooft te "zeuren".
Ik wens je heel veel sterkte toe in deze weg. En dat jullie er sterker uit komen!