Misbruikt op Facebook

F.J. Bijzet / 5 reacties

Vraag

Ik heb een maand geleden met een jongen gebroken omdat we veel te ver zijn gegaan. Hij zei namelijk op een keer over Facebook dat hij opgewonden was. Dit was een aanleiding om via Facebook elkaar te ‘verwennen’. We waren op het punt gekomen dat de Webcam aan zou gaan. Toen had ik een helder moment en heb daar een stokje voor gestoken. Achteraf voel ik me misbruikt en hij heeft dat ook toegegeven, ook al had ik sommige dingen ook niet moeten zeggen. Nu ben ik alleen nog maar boos op hem, omdat hij wist van zichzelf dat hij hiertoe in staat was en wist dat het mij pijn zou gaan doen. Hoe kan ik nu met die boosheid om gaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat goed dat je jezelf hebt kunnen stoppen in een proces dat voor jou niet goed was. Als je nu boos bent, denk ik dat het beste is dat alsnog (of nogmaals) rechtstreeks te uiten tegen degene op wie je boos bent. En te horen wat hij tegen je te zeggen heeft. Hij heeft blijkbaar al wel erkend dat het fout was. Dus moet je jezelf afvragen wat je nog van hem moet horen om het los te laten. Vaak is dat een stuk erkenning.

En je moet je verder afvragen: wat maakt dat je vooral boos op hem bent, terwijl jij zelf daar blijkbaar ook stappen in gezet hebt. Enerzijds ben je boos omdat hij wist dat het je pijn zou doen, maar je bent zelf ook mee gegaan. En dat lijkt me ook je eigen verantwoordelijkheid. Ik zou dus enerzijds eerlijk zijn over je eigen verantwoordelijkheid. Ook jij bent daarin mee gegaan en hebt iets gedaan wat voor jou niet goed was. Toen je er een stokje voor stak stopte het namelijk. Dat zou ik ook zeggen, en daarnaast zou ik tegen hem zeggen dat het je pijn gedaan heeft omdat hij wist dat het je pijn zou doen.

Ferdinand Bijzet

F.J. Bijzet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie : Relatietherapeut en opleider

    Website: www.relatie-herstel.nl

Tags in dit artikel:

boosheidseksueel misbruik
5 reacties
AHHK76
Goed dat je hiermee bent gestopt, voordat de webcam aanging. Anders was het nog ingrijpender voor je geweest...! Een jongen beleeft seksualiteit anders dan een meisje. Dus ik weet niet of je MEER van hem kunt verwachten, dan toegeven dat hij jou misbruikt heeft! Ik vraag me af of hij echt kan weten/invoelen dat dit jou pijn ging doen?! Maar je kunt over jouw pijn en boosheid aan hem vertellen. 'k Hoop voor jou dat hij daar goed op reageert, zodat jij je niet opnieuw gekwetst voelt.
Misschien ben je ten diepste ook boos op jezelf dat je het zover hebt laten komen?! Je mag God vragen om vergeving voor jezelf en voor die jongen. Misschien heb je het ook nodig om te vragen of God jou wil helpen, om niet meer boos te zijn op jezelf en op hem...?! Ik wens je sterkte toe!
Rosalyn97
Ik ben blij met jullie reacties. Maar waar ik vooral boos om ben is dat hij wist dat hij SEKS verslaaft is/was. Als hij dat tegen mij had gezegd had ik me misschien beter kunnen wapenen. Nu was ik nog een naïef meisje. Wat er ook nog bij komt dat hij ASPERGER heeft. Een vorm van autisme. Dat wist ik wel. Ik heb nu ook wel een beetje medelijden met hem.... Maar goed. Bedankt voor het medeleven en de antwoorden!
dagvlinder
Laat het vooral een les voor jezelf zijn, je kunt niet je eigen verantwoording door boosheid op een ander van je afschuiven.
Je bent zelf medeplichtig. Ga niet via Facebook zulke dingen doen...! Wees een frisse meid en neem jezelf voor een jongen eerst goed te leren kennen, voor je aan al deze dingen überhaupt denkt. Het leven is zoveel meer dan elkaar even "verwennen". Liefde is geen goedkope lust, iedereen verdient veel beter.
Een relatie heeft alleen echte waarde als je eerst geestelijk op elkaar afgestemd bent, die ander écht kent, waardeert, respecteert en bewondert. Dan ga je niet goedkoop om met je lichaam. Je bent een tempel meid!
Je kunt eens een goed boek lezen over omgaan met anderen, over relaties.
Rosalyn97
Ik snap dat het mijn eigen verantwoording was. Maar hij had dit vaker gedaan. En hij kon dus weten dat dit pijn ging doen. Dat is precies het pijn punt. Hij zei tegen mij dat het helemaal niet verkeerd was wat ik deed als ik het tegen hem zei. En later toen hij het "uit" maakte zei hij dat het allemaal fout was en dat we het nooit hadden moeten doen.

Mijn lichaam is de tempel van God. Maar wil God nog wel in zo'n tempel wonen die bevuilt is van zonden?
Hanna
@Rosalyn97; ik begrijp je probleem, je voelt je verraden en gebruikt, ook al had je zelf beter kunnen weten, want je gaf hem je vertrouwen!
lees psalm 32, de Heere wil zeker naar je om zien, het wonder daarachter is; Om Jezus wil!
de duivel zal je beschuldigen, en je eigen geweten ook....maar Jezus is gekomen voor zondaressen zoals jij en ik,
denk aan de samaritaanse vrouw en lees die geschiedenis eens.
Bij Hem is hulp, uitkomst, reinheid te verkrijgen in Zijn bloed!
Gods zegen hoor!
en blijf je ermee zitten, zoek dan iemand waar je alles tegen kan zeggen en die je kan helpen om het te verwerken, anders komt het later zeker terug.