Geen behoudende CGK meer

Ds. G. van de Groep / 11 reacties

Vraag

Aan een CGK-predikant. Bij ons in de gemeente is de laatste jaren veel aan het veranderen. De liturgie moet moderner, ritmisch zingen, gezangen, stemrecht voor de vrouw, extra instrumenten. Hierdoor voel ik mij steeds minder thuis in mijn kerk. Doordat ik regelmatig in andere kerken kom, wordt dit gevoel versterkt. Ik merk dat daar meer eerbied is, God een Heilige God is. Als ik met mensen in de gemeente erover spreek, word ik niet begrepen. Vaak kijken ze mij glazig aan en vinden die gezangen juist mooi en zouden eigenlijk nog wel meer willen op dat gebied. Mijn familie is sinds de afscheiding al CGK. Dat maakt het voor mij moeilijk om de kerk te verlaten. Ik weet dat het voorgeslacht altijd voor de kerk klaargestaan heeft. Daarom voel ik het als verraad de boel te verlaten. Hier is er in de omgeving geen behoudende CGK meer te vinden. Ik voel mij niet alleen door mijn gemeente steeds meer in de kou gezet worden, maar ook door de landelijke kerk. Waar is de eenheid binnen de eigen kerk, waar is het staan voor het CGK-beginsel. Waar is de CGK-prediking waarin Christus als Profeet, Priester en Koning voorwerpelijk en onderwerpelijk werkt? Ik hoop dat u mij een antwoord kunt geven en dat u niet wilt beginnen met een cliché als: “Ken je de Heere Jezus persoonlijk al?” Dat is het allerbelangrijkste, dat weet ik! Graag zou ik eens antwoord willen hebben op mijn vragen.

Antwoord

De situatie binnen de Chr. Geref. Kerken zoals jij die beschrijft, begrijp ik wel. Er zijn verschillende gemeenten binnen ons kerkverband die een eigen koers zijn gaan varen, wat merkbaar wordt in met name de prediking en liturgie. Omdat ik onbekend ben met de meeste gemeenten, heb ik dit wel kunnen constateren via de preken uit de Levensbron, waarbij ook vermeld wordt wat er zoal gezongen wordt. Dit is een ontwikkeling die te betreuren is, maar waar helaas weinig aan valt te veranderen. Elke gemeente is verantwoordelijk voor eigen inrichting van de kerkdiensten, waarbij men zich echter wel gebonden heeft aan een zuivere bediening van Woord en Sacramenten en binding aan de Belijdenisgeschriften en de Kerkorde. Gelukkig zijn er nog wel heel wat gemeenten, waar het Woord zuiver wordt bediend en waar men zich liturgisch houdt aan die Kerkorde.

Dat daar in jouw eigen gemeente van alles aan mankeert, is heel teleurstellend en verdrietig. Ik kan je wel een richting wijzen, maar daar zal je zelf de beslissing in moeten nemen. Het is in elk geval noodzakelijk om over de door jouw genoemde ontwikkeling binnen jouw gemeente een eerlijk gesprek aan te gaan met de kerkenraad wat betreft de zaken die in strijd zijn met Gods Woord, de Belijdenis en de Kerkorde. Daar moeten we elkaar op aanspreken. Ook moet je aan jullie predikant, als jullie die tenminste hebben, je bezwaren kenbaar maken. Komt er geen verandering ten goede, dan zou je kunnen overwegen je bij een gemeente uit een andere kerkverband, waar volgens jou wel recht gedaan wordt aan het Chr. Geref. beginsel en de zuivere verkondiging van Gods Woord, aan te sluiten. Ik weet niet of dit het antwoord is dat je verwacht. Ik zie echter geen andere oplossing.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

Christelijk Gereformeerde Kerken (CGK)
11 reacties
leonard
Het cliché wat jij een cliché noemt is absoluut geen cliché, het is wel degelijk relevant voor deze vraag. Komt je huiver en moeite voort uit liefde voor Jezus, Gods Woord en Zijn Kerk? Of blijf je graag bij het oude omdat je dat nu eenmaal gewend bent en dat beter voelt? Ik snap best dat je moeite hebt met de veranderingen in je gemeente. Ds. Van de Groep stelt terecht dat je in gesprek moet gaan over zaken die in strijd zijn met Gods Woord, de belijdenis en de kerkorde. Denk hier wel goed over na. Ritmisch zingen (feitelijk een terugkeer naar hoe het ooit begon), gezangen en extra instrumenten zijn allemaal geen zaken die daar tegenin gaan, dat is ook nog maar de vraag als het gaat om vrouwenstemrecht.
dkw
"Bij ons in de gemeente is de laatste jaren veel aan het veranderen. De liturgie moet moderner, ritmisch zingen, gezangen, stemrecht voor de vrouw, extra instrumenten."

Wat is hier onbijbels aan dan? Waarom zou je om deze reden een kerk willen verlaten?
Sterker, het is juist (wat leonard ook al zegt) een terugkeer naar het oude om ritmisch te gaan zingen.

Ik mag hopen dat je problemen in de prediking zitten en dat je dit volop bijbels kan verwoorden en beargumenteren, want deze argumenten snijden totaal geen hout.
Catherine
Beste vraagsteller, het zou mijn vraag kunnen zijn! En gezien ook de 2 reacties die hierboven staan, is er weinig begrip voor ons. Je wordt star en pietluttig gevonden, want wat maakt dat nu uit? Dat maakt het wel degelijk!
ds. v.d. Groep stelt dat je het gesprek moet aangaan, dat hebben wij ook gedaan, maar dat maakt helemaal niets uit. De vernieuwingen gaan gewoon door en in steeds sneller tempo.
Wij gaan momenteel in andere CGK kerken in onze regio luisteren, en beraden ons om te vertrekken. Met pijn in ons hart, zeker! Maar je wordt geestelijk niet meer gevoed, want de prediking lijkt zich ook aan te passen, aan al die vernieuwingen. Behoudende predikanten worden niet meer gevraagd.
Zeker nu met de veranderingen op komst dat sommige CGK gemeentes zich willen aansluiten bij een GKv gemeente.
Sterkte en wijsheid toegewenst!
mluther
Beste vraagsteller,

Alhoewel hetgeen je opsomt ondergeschikte zaken zijn, kan ik me voorstellen dat je er moeite mee hebt. Niet, omdat het zozeer onbijbels is, maar omdat je ergens aangehecht bent. Alhoewel, niet onbijbels. Naar mijn overtuiging mag, nee moet de liturgie een bepaalde stijl hebben. De liturgie moet mensen het gevoel geven even boven het aardse te worden verheven. Liturgie moet de indruk geven dat je als gemeente nadert voor Gods aangezicht.

Wat we de laatste tijd zien is dat er inderdaad verschillende muziekinstrumenten in de eredienst worden gebruikt. Hier is mijns inziens weinig mis mee. Waar het wel misgaat, is als het uitmond in een totale chaos. Ik kan me niet aan de onttrekken dat het nogal eens het geval is. Chaos past nu juist niet bij God.

Om het wat breder te trekken als de muziek, gaat liturgische vernieuwing helaas nogal eens hand in hand met een vervlakking van de prediking (let wel - ik zeg dus niet dat het altijd zo is!). Afgelopen zondag hoorde ik een preek over <a href="http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Joh+4&id47=1&l=nl&set=10&pos=0">1 Joh. 4:1-6</a>

"Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan. Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God; maar dat is de geest van de antichrist, waarvan u gehoord hebt dat hij komt, en die nu al in de wereld is. Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is. Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld luistert naar hen. Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling."

Daar gaat het om in de eerste plaats tijdens de prediking. Is het de geest van de wereld, of de Geest van God Die spreekt?

Veel sterkte en zegen in het vinden van je weg in deze situatie. Neem geen overhaaste beslissingen. En geef Hem de tijd om Zijn weg aan jou bekend te maken. Dat betekend zelf stil zijn (gebed, lezen en goed luisteren/kijken). En laat Hem spreken tot jou. Als je weg mag uit de gemeente zal je dat vol overtuiging weten (heb zelf ook een overstap gemaakt naar ander kerkverband). Het is alsof Hij dan spreekt en zegt; 'Ik wil je in deze gemeente hebben, hier spreek Ik tot je.'
leonard
@Catherine: star en pietluttig vind ik dit probleem allerminst. Wel moet er m.i. een duidelijk onderscheid zijn tussen bij- en hoofdzaken. De punten die de vraagsteller noemt behoren vrees ik niet tot de categorie hoofdzaken.
Natuurlijk, het doorvoeren van tal van vernieuwingen is een zorgwekkend signaal, maar zolang er nog volgens Schrift en belijdenis gepreekt wordt is het verlaten van de gemeente niet zomaar een optie. Eerder een allerlaatste optie.
Dorah
Vraagsteller, ik herken je zorgen maar ik hoop dat je de veranderingen niet als louter negatief ervaart. In elke tijd, elke cultuur worden andere accenten gelegd, daaraan valt niet te ontkomen.
dkw
@Catherine, je zegt wel wat, maar kun je dit ook onderbouwen? Bijbels?
Hieronder nogmaals het citaat van de vragensteller, ik noem dit onbelangrijke bijzaken, zou jij bijbels kunnen onderbouwen waarom dit geen bijzaken zijn en dit een reden is om de kerk te verlaten en waarom het wel wat uitmaakt?

"Bij ons in de gemeente is de laatste jaren veel aan het veranderen. De liturgie moet moderner, ritmisch zingen, gezangen, stemrecht voor de vrouw, extra instrumenten"
Antonia
Het gaat, denk ik niet zozeer om de veranderingen in de gemeenten, maar om deze vraag:

"Waar is de CGK-prediking waarin Christus als Profeet, Priester en Koning voorwerpelijk en onderwerpelijk werkt? "

Dit was wel de prediking van prof G. Wisse. Terechte zorg, vraagsteller. Veel knieën-werk.
Valk
Het gebeurt regelmatig dat er een Bewaar het Pand-predikant in een progressievere CGK voorgaat. Kennelijk heeft men hier op het gebied van de prediking geen problemen mee.
EJ95
Ik ben bang dat deze schrijver meer heeft te zeggen dan jullie. Is het zingen van gezangen, stemrecht voor de vrouw een bijzaak? Waar begint het verval van de kerk? niet bij de grote dingen, maar bij de kleine dingen. Over het niet zingen van gezangen is best wel wat te zeggen. God heeft ons immers zijn eigen liedboek gegeven. In hoeveel kerken in Nederland wordt Gods eigen liedboek (psalmen) al zo weinig gezongen en wordt er allerlei wind van leer voor in de plek gekozen. En hoe vaak hebben gezangen niet geleid tot dwalingen en afscheidingen (1834 de cock, 1841 Ledeboer) Gezangen worden wel wagens van dwaalleer door de oudvaders genoemd. Als mensen dat graag willen, ga op een koor of zoiets..... En vrouwenstemrecht? 1 Kor 14 en 1 Timotheus 2 : 9 -15 spreken boekdelen. Vaak zie je naarmate deze dingen worden doorgevoerd de prediking ook zienderogen veranderd (helemaal mee eens Catherine!) Ik heb dit bij ons ook gezien, als vernieuwingen op liturgisch gebied vanuit de kerkenraad ontstaan, vernieuwd men daarmee vaak het domineesbestand. Andere types, preken een beetje makkelijker, verzwijgen dingen enzovoorts.

We mogen blij zijn dat we in Nederland nog een kerk hebben wordt er dan gezegd... Ja, ja. Nou dan wordt het tijd dat je eens de puriteinse geschiedenissen gaat lezen. Mensen hebben echt alles ervoor over gehad om de kerk zuiver te houden. Dan moeten het hier in Nederland maar accepteren?
juni
vragensteller,kben ook bang dat de tijd van ds. D.J van Brummen,ds,Salomons,en prof Wisse om er maar een paar te noemen.
Niet meer bestaat.

erg genoeg!

k,hoop dat u iets kan vinden,wat wars is van al dat moderne,waar inhoudelijk nog klanken van bovenstaande ds. zijn
al is het dan geen drieverbondenleer!!!

bij een ,alleen inwendig en uitwendig verbond=het hier en daar goed toeven hoor.