Kwaad worden en vloeken

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je tegen een persoon zegt, dat hij iets niet mag doen en hij wordt kwaad en gaat bijvoorbeeld vloeken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst wil ik zeggen dat ik blij ben dat uit jouw vraag blijkt dat je wil reageren als iemand iets doet wat niet goed is. Ik bedoel daarmee dingen die volgens het Woord van de Heere niet goed zijn. Dat is namelijk nog iets anders, dan wat men fatsoenlijk vindt.

Het is heel moeilijk als iemand reageert door te vloeken. Dat doet je als het goed is pijn vanwege de naam van de Heere en brengt jou in vertwijfeling of je het wel goed hebt gedaan. Het hangt af van de omstandigheden wat je dan het beste kunt doen. Allereerst is het goed om voortdurend te bidden of de Heere je fijngevoeligheid wil geven om te weten wanneer je iets zegt en op welke manier. Want dat kan ook agressie oproepen als je het bevelend of vanuit de hoogte zegt.

Als het een collega op het werk is die je kent, dan weet hij op een gegeven moment wel hoe je die dingen vindt. De bijbel zegt: De rechtvaardige weet tijd en wijze. Dat betekent dat er ook momenten kunnen zijn dat je beter kunt zwijgen. Je zou ook eens kunnen proberen met zo'n persoon een gesprek aan te gaan dat het je pijn doet dat hij vloekt en waarom dat zo is. Vaak blijven wij alleen hangen in waarschuwingen. Probeer in een gesprek uit te leggen waarom jij moeite hebt met zijn/haar gedrag of uitspraken. Ga daarbij naast die ander staan en laat voelen dat liefde je drijfveer is.

Bidt of de Heilige Geest je de wijsheid in deze wil geven.

Ds. W. N. Middelkoop

Lees meer artikelen over:

vloeken