Doopformulier boven bed hangen

Ds. J.D. Heikamp / 4 reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. In onze vacante gemeente zei onlangs een kandidaat dat we allemaal ons doopformulier maar boven ons bed moesten hangen. Wat vind u van zo'n uitspraak?

Een jonge vader.

Antwoord

Eerlijk gezegd weet ik ook niet goed wat ik denken moet van zo’n uitspraak. Dus is het beter om de vraag aan die kandidaat voor te leggen wat hij er mee bedoeld te zeggen. Ik neem aan dat hij bedoeld heeft te zeggen: ouders, uw kind heeft het teken en zegel des Verbonds ontvangen aan het voorhoofd. Vergeet niet om dagelijks de Heere te bidden of het kind de betekende zaak van de doop mag leren verstaan.

Het kan ook zijn dat hij bang is voor een onderschatting van de doop. Zo van, het stelt niet zoveel voor, het komt er maar op aan dat het een uitverkoren vat mag zijn. Dan komt het wel goed, gedoopt of niet gedoopt.

Het is mogelijk dat hij de doop overschat en in de doop genade legt evenals de roomsen doen. Dan heeft het kind met de Doop een nieuw hartje ontvangen en Christus ingelijfd. Eigenlijk legt met dan een grond in de doop dat het nu zalig zal worden. Het is immers gedoopt en ingelijfd in het Verbond... Tenzij het later met alles zal breken. Dan kan het alsnog verloren gaan.

Het doopformulier wordt samengevat door de drie vragen waar u als vader het ja-woord over hebt uitgesproken voor God en de gemeente. Eigenlijk helemaal geen slecht idee omdat boven uw bed te hangen.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

doopformulier
4 reacties
Hermon
Ik hoorde pas geleden een preek, waarin de predikant tijdens een doopdienst aan de gemeente vroeg: weet u de datum waarop u en uw kinderen gedoopt zijn?

Hij vreesde dat vrijwel niemand die datum wist en dat het al helemaal niet op de kalender zou staan. Hij vond dat eigenlijk opmerkelijk, want de verjaardag van onszelf en ons kind vergeten we (als het goed is) nooit en staat desondanks ook nog eens op de kalender bij de meeste mensen. Waarom ligt dat voor de datum van onze doop dan anders?

Ik kon hem alleen maar gelijk geven, ik wist de data ook niet zo op te noemen. Op onze kalender staan verjaardagen én zelfs trouwdagen, maar de dag waarop God Zijn Naam aan onze naam verbond..., ontbreekt. Onze kinderen zijn inmiddels volwassen, maar hoe waardevol zou het geweest zijn, om elk jaar op de dag waarop ze gedoopt zijn, er met hen over gesproken te hebben: dit is de dag waarop je gedoopt bent, weet je wat je doop betekent?
Lanor
Als het goed is geloven ouders, die een kind ten doop houden, persoonlijk. Dit is dé setting waarbinnen een kind ook gelovig op kan groeien. Zo is het bedoeld. Het gaat om geloof, niet om doop. Was het maar waar! Dan was het eenvoudig. Nu gaat het om het voorleven van een levende relatie met je hemelse vader, sterkte hoor, gaat mij niet zo best af.
Ik zal het wel niet goed doen, praat nooit met mijn kinderen over de doop, wel over geloof in en volgen van Jezus, keuzen maken samen met God enzo....

Zegen.
segge
Je kunt ook je doopkaart ophangen. Zo word je ook elke dag aan je doop herinnert. Wij hebben alle belangrijke data op de kalender geschreven. Zo kunnen we elke keer weer vieren dat wij gedoopt zijn, belijdenis hebben gedaan etc. Het mooie van de doop is dat God toen een verbond heeft gemaakt met ons. Hij wil ons! Gaan wij die cheque inleveren bij Hem? Daarom is het heel belangrijk om onze doop niet te vergeten.
juni
zou iedereen moeten doen,vragensteller.
dan kan je nooit vergeten,te smeken,mag ik[en uw fam.] ook met Uw doop gedoopt worden!!

sommige dingen moet je steeds met de neus op gedrukt worden
ik tenminste wel