Hart blijft hard

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Ik probeer God te zoeken in mijn leven. Ik lees de Bijbel, bid, ga naar de kerk en belijdeniscatechisatie, maar het komt maar niet verder in mijn leven. Mijn hart blijft er toch zo hard onder. Hoe kun je nu werkelijk God liefhebben in je leven? Hoe kun je nu tot Hem komen? Ik lees ook wel anders de Bijbel als vroeger, maar ik kan niet zeggen dat er nu echt iets veranderd is in mijn leven. Ik ga door met zondigen en aan het eind van iedere dag moet ik weer zeggen, ik heb zoveel fout gedaan. Hoe moet ik verder?

Antwoord

Beste jongere,

Ik begrijp uit je vraag dat je de tijd neemt voor de Heere en Zijn woord. Daar ben ik blij mee. Wil je dicht bij de Heere leven, dan moet je ook dicht bij Zijn Woord leven. Dagelijks een open bijbel. De Heere werkt door Zijn Woord en Geest in harten van zondaren. Toch ervaar jij dat het in je leven niet echt veranderd. Allereerst weet ik natuurlijk niet wat jij je voorstelt bij die verandering. Een bepaald gevoel? Een soort Paulus-bekering? Meestal werkt God in het leven van een mens in de weg van de gelijdelijkheid. Denk maar aan Timotheus. Als jij een bijbelgedeelte hebt gelezen, doe je dan direct je bijbel dicht? Of denk je dan na over wat God je persoonlijk hierin zegt en vraagt. Ga met dat Woord van God biddend tot God. God vervult immers niet al onze wensen, maar wel al Zijn beloften.

Ten tweede zou ik je willen vragen: ben je werkelijk door de Heilige Geest bereid gemaakt om je eigen leven op te geven en je leven uit handen te geven in Gods hand? Het moet komen in je leven tot een totale overgave aan God. Ben je (on)bewust bezig uit de handen van God te blijven?

Ten derde kan het zijn dat er bepaalde zonden/zondige gewoontes zijn die je niet op wil geven. Zo sta je het werk van Gods Geest in de weg. Ik lees dat je op belijdeniscatechese zit. Ik zou je ook willen aansporen met je predikant te spreken over deze zaak. Hij kent je persoonlijk en kan nog gerichter je de weg wijzen.

Gods zegen toegewenst, ds. W. N. Middelkoop