Haat van de schare

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat ik niet begrijp is waar de haat van de “schare” tegen de Heere Jezus vandaan kwam. Hij had veel mensen genezen en gespijzigd. Alleen maar goed gedaan. Hoe kon dat ineens veranderen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De Heere Jezus geeft antwoord op uw vraag in Johannes 15:25: “Maar dit geschiedt, opdat het woord vervuld worde, dat in hun Wet geschreven is: Zij hebben Mij zonder oorzaak gehaat.” Gaat om de teksten uit Ps. 35:19 en 69:5.

U zegt eerlijk, dat begrijp ik niet. Hij heeft zoveel goeds gedaan en vele wonderen verricht onder het volk en toch hebben ze Hem gehaat. Ik begrijp dat ook niet. Maar tegelijk opmerken: we hebben geen verstandsleer, maar een geloofsleer. Alles wat in Gods Woord staat is de waarheid. Over haat gesproken gebruik ik het voorbeeld van Judas. Ook van hem staat geschreven dat de Schrift vervuld moest worden. In Johannes 10 lezen we het getuigenis van Christus dat Hij is de Zone Gods. De Joden dan namen stenen op om Hem te stenigen. Niet omdat Hij wonderen had verricht, maar dat Hij Zich -in hun ogen- schuldig maakte aan godslastering. Het is de eeuwenoude vijandschap van het Joodse volk in de verwerping van Christus als de Messias tot op deze dag.

Terug weer naar uw vraag. U moet de invloed van de kerkenraad van Jeruzalem niet onderschatten in deze zaak. Zij stookten het volk op dat Hij des doods schuldig was voor genoemde reden. “Kruist Hem, weg met Deze.” Eerst spreidden zij palmtakken op de weg en riepen “Hosanna.” Er lag een deksel op hun hart. Velen bidden of de Heere dat deksel zou willen verwijderen en het Joodse volk tot geloof en bekering komt om door het geloof in Christus met God verzoend en verenigd te worden. Dan zou de Joodse staat een christelijke natie worden.

Trek uw vraag maar door naar ons eigen leven. Ik kom dan dat Joodse hart van binnen tegen. De verwerping van God en Christus. De wrange gevolgen van de val in Adam. Zodoende geldt ons allen, Jood en heiden en christelijke heiden: tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

(Messiasbelijdende) Joden