Geestelijke wapenrusting in het echte leven

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag willen weten hoe ik de geestelijke wapenrusting in het echte leven kan gebruiken. Ik vraag vaak of God me daarmee wil helpen maar ik begrijp niet goed hoe alle dingen die erin staan bedoeld worden.

Antwoord

Geachte jongere,

Hier mijn late reactie. In de wapenrusting van Efeze 6 gaat het over hele concrete dingen:

1. Je omgorden met de waarheid: de koppelriem die een soldaat om zich droeg. Die riem is de waarheid. Een christen moet de leugen afleggen en de waarheid aandoen. Het Woord van God is de waarheid, Jezus zegt: Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven. Door het geloof moeten we Hem aandoen. Een christen moet dan ook ten allen tijd wandelen in de Waarheid en een waarachtig mens/betrouwbaar zijn.

2. Het borstwapen van de gerechtigheid: het pantser waar een Romeins soldaat zich in hulde ter bescherming. Achter dat pantser was zijn hart veilig. Het komt er op aan dat wij leren schuilen achter de gerechtigheid van Christus. Dat je in je leven het niet meer uithoudt in je eigen ongerechtigheid maar leert schuilen achter Christus gerechtigheid. Allen bij hem ben je veilig voor de peilen van de boze in leven en sterven.

3. Je voeten geschoeid met bereidheid van het evangelie des vredes: Je moet vaststaan in het Woord van God. Daarom is het belangrijk dat dagelijks je bijbel opengaat: Je mag bidden: Heere, maak in Uw Woord mijn gang en treden vast.

4.Schild van het geloof: een schild is er om de pijlen van de vijand af te weren. Een zondaar is alleen veilig achter het schild van het geloof. Zonder geloof ben je een gewillige prooi van de duivel en de wereld; heb je geen enkel verweer. Het geloof is dus onmisbaar. Vraag is dan ook: Heb ik dat geloof?

5. Ook je hoofd moet beschermd worden: daarom heb je een helm nodig: de helm van de zaligheid. Je hoofd moet beschermd worden. Ook ons denken en verstand moeten we laten beheersen door de Heere en door zijn woord laten leiden.

6. Het zwaard van de Geest: dat is Gods woord. Als je de dag begint zonder de bijbel te lezen, ben je als een soldaat die zonder zwaard het slagveld op gaat. Dwaas dus!

7. Ten slotte roept Paulus op om te bidden. Want al deze wapens rusten in het sterke wapen van het gebed. Dagelijkse omgang met God is nodig. Niet bidden als je behoefte hebt maar met vaste regelmaat.

Hopelijk kun je iets met deze reactie.

Ds. W. N. Middelkoop

Tags in dit artikel:

efeze