Bijbelse bezwaren tegen het kaartspel

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Wat zijn de op de Bijbel gefundeerde bezwaren tegen het kaartspel?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Ik kan me voorstellen dat je dacht wel nooit meer antwoord te zullen krijgen. Het heeft dit keer uitzonderlijk lang geduurd. De reden was dat ik je meer wilde zeggen dan ik nu kan doen.

Je vraag is of er bezwaren zijn in te brengen tegen het kaartspel vanuit de bijbel? Allereerst denk ik dat jij bedoelt het specifieke kaartspel zoals dat bestaat uit koning, joker, met harten, schoppen, etc. Er zijn immers ook andere kaartspelen en in de gereformeerde gezindte is daar nauwelijks bezwaar tegen. Met het klassieke kaartspel ligt heel anders, al merk ik dat tegenwoordig heel veel jongeren (en niet alleen zij) het kaartspel zonder probleem spelen.

Allereerst moet gezegd worden dat je niet met een bijbeltekst in dit geval als antwoord kunt volstaan. Er wordt meestal allereerst gewezen op de plaats waar het kaartspel vanouds gespeeld werd: het café waar tijdens het
overmatig drankgebruik en de niet bepaald christelijke sfeer en gespreksstof het spel werd gespeeld. Daarbij kwam dat men niet een onschuldig spelletje speelde, maar de winnaar van de verliezers als beloning geld, drank of bezit kregen. Mensen speelden en dronken zich letterlijk arm.

Vanuit de bijbel, die ons leert niet te leven volgens het lot en onnodig ons leven in moeilijkheden te brengen, een af te keuren zaak. Ook de Heidelbergse Catechismus zegt dingen over het leven bij het lot en uit de hand van God die het overdenken meer dan waard zijn.

Dat je zo lang moest wachten op mijn antwoord, komt omdat ik meende ergens een folder te hebben die uitleg gaf over het ontstaan van het kaartspel, waarbij werd uitgelegd dat de figuren op het kaartspel afgedrukt, bepaald niet onschuldig zijn maar te maken hebben met de macht en het machtsgebied van de duivel. Ik heb helaas de folder na alles nagezocht te hebben, niet meer kunnen vinden.

Ik hoop dat jouw geluk niet afhankelijk is van een kaartspel. Laat je niet in de kaart spelen, maar geef je kaarten uit handen aan God. Speel open kaart naar Hem bij wie jij en ik van nature alles verspeeld hebben.

Gods zegen.

Ds. W. N. Middelkoop

Lees meer artikelen over:

kaartspel