Grote-mensen-Bijbel

drs. I. A. Kole / 5 reacties

Vraag

Een tijdje geleden heb ik gehoord dat we onze kinderen na het eten altijd uit de grote-mensen-Bijbel moeten voorlezen en niet uit de kinderbijbel. De kinderbijbel is goed om er naast uit te lezen, maar ze moeten weten dat de Bijbel het Woord van God is. En dat deze in de eerste plaats komt. Zelf vind ik het met kinderen jonger dan 8 jaar erg lastig om ze voor te lezen uit de Bijbel. Ze vinden het erg moeilijk en luisteren dan ook niet of nauwelijks. Ze zitten te draaien op de stoel. Tijdens het voorlezen uit de kinderbijbel luisteren ze veel beter en dat begrijpen ze ook en kan ik het zelf ook gemakkelijker toepassen in hun leven. Na het avondeten lezen we wel uit de gewone Bijbel. Ik vind het wel belangrijk dat ze weten dat deze ook gelezen moet worden. Mijn vraag is nu: doe ik het fout door 's morgen en 's middags na het eten uit de kinderbijbel te lezen? Ik zou het erg vinden als ik de Heere hier verdriet mee zou doen en vraag daarom ook om raad bij u. Wij zijn lid van de Ger. Gem.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Van belang is dat de kinderen, ook de jongsten, weten dat de Bijbel het Woord van God is. Dat zien ze als u ’s avonds uit de Bijbel leest, in de kerk en op school. De juf/meester zal bij de vertelling uit de Bijbel altijd de Bijbel openleggen. Voor de kleintjes is het gebruik van de kinderbijbel heel goed als ze ’s morgens naar school gaan en ’s middags als ze thuis eten. U kunt de vertellingen lezen over de bijbelgedeelten van het rooster  op school. Dan snijdt het mes van twee kanten. U kunt bij de kinderen in een nagesprek terugvragen naar de personen. Bijvoorbeeld: "Wie heeft dat wonder gedaan?" Of: "Wie zorgt voor ons?" Juist het gesprek legt het verband. Fijn dat u het zo doet. Als ze ouder worden dan zal de kinderbijbel bijvoorbeeld gelezen kunnen worden als ze naar bed gaan, of een ouder broertje/zusje kan dat doen!

Van groot belang is bij alles wat we doen, het gebed: Heere, verlicht ons verstand en open onze harten, zodat we Uw Stem verstaan en de Boodschap ter harte nemen (Deut.6: 4-9; Psalm 78:4-7 en Mark./10:13-16).

Drs. I. A. Kole

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bijbellezenkinderbijbel
5 reacties
rvanbeers
Ik vraag mij af wat er dan ''mis'' is met de Kinderbijbel? Er zijn plaatjes in en de taal is wat eenvoudiger en wat is er prettiger voor kinderen, hun taal of die van de grote mensen en als het dan ook nog eens in eenvoudige tekeningen terug te zien is wat u leest is het toch alleen maar mooi. Het blijft het woord van de H(e)er(e) Wij lezen dat ook en het is prettig dat ze (4 en 6) betrokken worden door terug te zien en te halen waar we zijn en zijn gebleven.
Er zijn trouwens ook genoeg varianten van de kinderbijbel.

Veel succes
leonard
Of de Bijbel begrijpelijk is voor kinderen is natuurlijk ook afhankelijk van de vertaling die je gebruikt. Het gebruik van de HSV kan voor de begrijpelijkheid voor jonge kinderen al een hele winst opleveren denk ik.
chrissie
wat wij zelf doen eigenlijk al vanaf het begin is eerst de Bijbel(HSV) en dan kinderbijbel, en gewoon bij elke maaltijd, onze kinderen zijn 5 en 3 en 6mnd, wellicht als we groter zijn dat we het anders doen, wij gebruiken de kijk en luister bijbels, , erg mooi met veel platen
altijdwat
Ik ken een kind van God. Ze is 53 jaar. Psychisch zwak en verstandelijk beperkt. Ze leest iedere dag uit de kinderbijbel, want die begrijpt ze veel beter.... Wat een troost heeft deze vrouw uit de verhalen die ze leest. Haar gezicht straalt soms als ze opkijkt uit haar boek..
Mooi he..
John61
Bij ons werd thuis ook uit de "echte" Bijbel en de kinderbijbel gelezen, prima. Of er uit de gewone Bijbel gelezen MOET worden, tja, dat weet ik niet, de Heere is niet van het moeten, hij wil ons hart. Overigens, Jezus sprak vooral in gelijkenissen; eenvoudige verhaaltjes uit de werkelijkheid van alledag, met een Bijbelse boodschap, vergelijkbaar met de stijl van een kinderbijbel.