Nooit meer zwanger worden

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Vanwege gezondheidsproblemen bij mij is door de artsen aangeraden nooit meer zwanger te worden. Vanwege mijn risico op trombose mag ik de pil niet slikken. Mij werd aangeraden een mirenaspiraal te laten plaatsen. Ik heb dat aanvankelijk geweigerd omdat ik absoluut niet wil dat een vruchtje in de kiem gedood wordt. Dat beeld had ik namelijk bij een spiraal. Mij werd verzekerd dat dat bij een mirenaspiraal niet het geval is. Toch hoor ik de laatste tijd regelmatig om mij heen dat dat wel het geval zou zijn. Ook op Refoweb wordt wel geschreven over oude koperspiraal en de mirena maar het wordt mij niet duidelijk of ik dit nu wel of niet als abortief moet zien. Het is een vreselijke gedachte ongemerkt en onbedoeld misschien wel kindjes in wording te hebben verloren, wat dat heb ik nooit gewild. Voorbehoedsmiddelen voelen voor mij toch al als iets wat eigenlijk niet mag, maar weet dat het in mijn geval eigenlijk ook niet anders kan, omdat ik nog zo jong ben. Bij een zwangerschap zullen vrijwel zeker mijn leven en dat van een ongeboren kind op het spel staan en dat is mijns inziens ook niet de bedoeling. Mag sterilisatie in dat geval wel, want dat zie ik weer als verminking van het lichaam. En dat lijkt mij ook niet bijbels. Je verstand als man en vrouw gebruiken zou heel mooi zijn, maar hoeveel spanningen kan dat geven als je nog zo jong bent (rond de 30). Gaat dat niet heel veel spanningen geven in ons huwelijk? Het verlangen naar lichamelijke eenheid is er namelijk alle weken.

Antwoord

Inderdaad een dilemma. De vraag is duidelijk en jouw worsteling ook. Als wij de mogelijkheden overzien die er zijn, dan is er geen methode die aangeeft 100 procent betrouwbaar te zijn. Ook de mirena niet. Wanneer we kijken naar de werking dan is er sprake van een remmen van de zaadcellen en ook een remmen van de ovulatie. Theoretisch kan de ovulatie 100 procent geremd worden, maar of dat praktisch ook gebeurt, is de vraag. Het niet 100 procent betrouwbaar zijn laat vermoeden dat zulks niet zo is. Als extra ‘geruststelling’ wordt aangegeven dat het slijmvlies geen innesteling toestaat omdat het te dun is, hetgeen in onze optiek betekent dat er sprake is van een mini-abortieve werking. Ook dat is echter niet 100 procent, want dan zou er geen zwangerschap kunnen optreden en dat komt wel voor.

Voor de prikpil geldt iets dergelijks, maar daarbij kun je ervan uit gaan, dat als je niet meer ongesteld wordt (dat kan vanaf 6 maand, meestal na 12 maand) dat er ook geen eisprong meer is en dus ook geen bevruchting kan zijn. Bij de mirena komt het zelden voor dat de ongesteldheid stopt, dus daar is het niet zo vast te stellen.

Een nieuwe methode voor vrouwen is de ensure plug. Dat is een plug die in de eileider wordt ingebracht. Deze methode is bedoeld voor de situaties waarbij er geen zwangerschap meer mag komen. Daarbij is er geen sprake van verminking, want je maakt niets kapot, je legt alleen een barriere. De plug kan poliklinisch worden geplaatst en er is geen narcose voor nodig.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

spiraaltjevoorbehoedsmiddel