Depressiviteit en geestelijke verzwakking

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Gaat depressiviteit -of iets wat erop lijkt- samen met geestelijke verzwakking? Door depri te zijn is er ook geestelijk veel tekort. Kan het ook andersom het geval zijn? Door geestelijk tekort depressief worden? (wat me ergens logisch lijkt).

Antwoord

Beste vragensteller,

U schrijft: door depri te zijn is er veel tekort (geestelijke verzwakking). Dit kan zeker het geval zijn. Wanneer iemand depressief is kan het zijn dat de omgang met God, het gebed, Bijbel lezen, op een heel laag pitje is komen te staan of zelfs een tijd lang niet plaats vindt; ook kan het zijn dat teksten uit de Bijbel, waarin veroordeling naar voren komt juist zo van toepassing worden gezien op het persoonlijke leven. Depressiviteit vermindert wel het vermogen tot blijdschap en een positief zicht op vele zaken. Als omstander kun je met bemoedigende pastorale woorden komen, een goede zaak, maar hoe kan het juist in een depressieve toestand in het geheel niet binnen komen.

Kan het ook andersom, dat je door geestelijk tekort depressief wordt? Bedoelt u hier de prediking waarin de liefde en genade van God heel summier aan de orde komt? Mensen rondom iemand die zich met name met de ellendestaat van de mens bezig houden?

Als iemand, in welk opzicht dan ook, alleen maar hoort dat hij of zij niet goed is, slecht is, niets kan, het toch altijd verkeerd doet, dan kan dat depressief maken. Hoe kan daardoor iemand zich waardeloos gaan voelen, een mislukkeling, hoe kan het hem of haar de moed ontnemen, angstig en benauwd maken, tot negatieve en vreselijke gedachten brengen. Niet dat dit per definitie zo is, maar toch...

Daarom, wat is het nodig (in alle dingen) om het positieve element erbij te betrekken. Wat betreft het geestelijke komen we alles tekort, wij hebben allen gezondigd en moeten de heerlijkheid van God missen, maar dat is niet het enige dat God ons voorhoudt in Zijn Woord, hoe wil Hij ook in Christus uit genade alles wat nodig is schenken. Dat is ook te zien in deze lijdenstijd. Christus hoefde zo'n diepe weg niet te gaan als het met ons allemaal wel mee viel, het tekent juist ons geestelijk tekort, ons geestelijk onvermogen, maar door wat Hij gedaan heeft, volbracht heeft, is het dat zulke mensen in het geloof meer mogen zeggen dan: bij mij alles tekort, namelijk: bij Hem een volkomen verlossing, eeuwige redding en straks nooit meer iets tekort.

Een hartelijke groet,
Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

depressief