Moeilijke start van het huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik had altijd een beeld van: als je pas gehuwd bent, dan is dat een fantastisch gevoel. Maar het tegendeel ondervinden wij, ook al houden we van elkaar. Het is soms zo moeilijk. Eigenlijk wil ik vragen: maken meer mensen mee dat de start van een huwelijk moeilijk is en het na een tijd beter gaat? Mijn man zegt vaak nuchter: bij ons zijn eerst de zeven magere jaren en dan de zeven vette. Ik maak me er veel drukker om, of banger en denk dan vaak: ik dacht dat ik me dan heel zielsgelukkig zou voelen, maar het is helemaal niet zo als ik dacht. Maken meer mensen dit mee of ben ik de enige?

Antwoord

Beste vraagsteller,

"Als je pas getrouwd bent krijg je koekjes bij de thee, suiker op je brood…" zegt een heel oud versje. Het gaat over de verwachtingen die men heeft van een huwelijk, terwijl zich ook zorgen aandienen. De roze wolk van geluk kan wreed uiteenspatten als het huwelijksleven toch niet dat is wat men zich heeft voorgesteld. En dat kan allerlei oorzaken hebben, maar waarschijnlijk heeft het veel te maken met de mooiste dromen die aan het huwelijk voorafgingen, terwijl het leven van alledag nu eenmaal géén droom is. Praat eens met uw echtgenoot over dat wat u van elkaar verwacht. Over datgene wat u van uw huwelijk verwacht. Over datgene wat u in het algemeen gedacht had bij getrouwd-zijn. Over de reden van het getrouwd willen zijn. Over het huwelijk van uw ouders dat wellicht een voorbeeld is.

Is praten eerst moeilijk, schrijf het dan eens op. Wat stelt u zich voor bij een zielsgelukkig gevoel? Hebt u zulke momenten wel gehad? Zo ja, wanneer en waardoor? En ook: waardoor verdween dat gevoel? Geef uzelf eerlijk antwoord, zodat u zicht krijgt op uw gedachten en bijbehorende gevoelens. Pas als u uw eigen zorgen weg kunt nemen of ten minste kunt relativeren wordt het leven minder ingewikkeld. En wellicht kunt u dan net zo nuchter reageren als uw echtgenoot. Vraag hem overigens ook naar wat hij precies bedoelt met zijn "zeven magere jaren". En wat hij verwacht van mogelijke komende "zeven vette jaren". Kortom: genoeg om over na te denken en om over te praten!

Tenslotte: hebt u zussen, of vriendinnen? Praat eens met hen, of met uw moeder over dat wat u bezig houdt: waarschijnlijk merkt u al snel dat u niet de enige bent die verwachtingen bij moet stellen. Bedenk daarbij, dat het leven -ook de liefde met bijbehorende trouw- steeds weer bestaat uit het maken van keuzes die ieder hun eigen consequenties hebben.

Ik wens u alle goeds toe, samen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

huwelijk
6 reacties
1a2b3c
Nou, je bent echt de enige niet hoor, op z'n minst weet ik er nog één: ik dus.
En ik geloof vast dat er nog wel meer zijn.
Je hebt allebei je eigen manier van leven die je gewend bent en dan moet je ineens in één huis die twee manieren op één lijn zien te krijgen.
Wat geven en nemen en wat er overblijft: allebei wat water bij de wijn.
Zo is het bij mij gegaan en het heeft wel drie jaar geduurt eer dat we ons er allebei prettig bij voelden en er rust in de tent kwam. (nou ben ik ook de makkelijkste niet)
Ik moest ook erg wennen om er altijd rekening mee te houden bij een beslissing dat je met z'n tweeën bent, vooral als je allebei iets anders wilt.
En je hebt opeens heel andere verantwoordelijkheden erbij, vond ik best wel eens moeilijk.

Kan me voorstellen dat het tegenvalt als je 100% verwacht, dat is niet realistisch.
(weet natuurlijk niet of dat bij jou het geval was...)
mieke82
beste vraagstelster, je verhaal is heel herkenbaar. Ik ben nu bijna een half jaar getrouwd en dacht ook dat het alleen maar leuk zou worden, oke misschien wel eens ruzie maar voorderest toch heel gelukkig. Dat bleek net als bij jou vies tegen te vallen. Getrouwd zijn is zeker in het begin vaak ook niet leuk. Ik weet niet hou oud je bent maar wij zijn eind de 20 en hadden allebei al zelfstandig gewoond. Sowieso maar zeker dan kost het veel energie om 2 levens tot 1 te maken. Ook kun je je vreselijk gaan ergeren aan bepaalde dingen. Toen je nog verkering had kon je denken ik ga toch zo weer weg laat maar. Maar nu moet je ermee omgaan. Dat kost veel energie, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Er veranderen gewoon ontzettend veel dingen. Dat heeft tijd nodig om allemaal in elkaar te vallen totdat het leven samen vloeiend gaat. De eerste tijd na ons huwelijk was ook heel heftig maar dat is juist de testcase of je echt voor elkaar gekozen hebt. Liefde is een keus die je elke dag opnieuw moet maken. En juist dan is het zo mooi als je huwelijk het fundament heeft op Jezus. Dan kun je alles aan samen. Het komt echt wel goed wees maar niet bang, deze periode geeft juist verdieping in je relatie. Iedereen maakt die periode mee alleen praat niemand erover. Goede tip om met vriendin/moeder/zus erover te praten, heb ik ook gedaan, je zal merken dat je niet alleen bent.
javisje
Zielsgelukkig is ook wel heel erg gelukkig. Misschien moet je meer van de kleine dingen genieten. Maar het staat buiten kijf dat het begin van je huwelijk veel van jullie vraagt. Je moet aan bepaalde dingen wennen, daarin aan elkaar aanpassen (lees over praten). Ook in het contact bijv. met je (schoon)familie zul je een weg moeten vinden. Het zal allemaal niet vanzelf gaan, maar dat is dus heel normaal. Ik hoop dat je wat met de tips kunt. Gods zegen gewenst samen.
Libertas
Natuurlijk valt het huwelijk tegen. Je hebt je tot elkaar veroordeeld en dan ga je klagen dat dat niet leuk is. Liefde is spontaan, beweeglijk, gaat waarheen zij wil. Huwelijk is een contract, inperkend. Een maatschappelijke regeling, een poging om de liefde te temmen die zo gevaarlijk voor de samenleving wordt geacht. En dit alles nog afgedekt door het een goddelijke instelling te noemen. Dan zit het muurvast. Ja, natuurlijk valt het tegen.
En als troost krijg je dan te horen dat je je misschien tevreden moet stellen door van de kleine dingen te genieten. Succes!
naam
Ik snap niet veel van jou reactie Libertas. Liefde betekend ook jezelf wegcijferen, trouw zijn, er helemaal voor de ander willen zijn en het is zeker meer dan een contract! Het is heel rijk, zeker als je de zegen van God daarover hebt gevraagd! Het samen elkaar tot steun zijn, in tijdelijke en eeuwige dingen.
En waarom; natuurlijk valt het tegen?
Bij mij viel het huwelijk helemaal niet tegen! Wij voelden ons heel vertrouwd bij elkaar en genoten enorm! Misschien scheelt het dat wij ook best nog ons eigen 'oude leven' konden leiden; zelfde plaats, zelfde werk enz. Vond het bij elkaar komen, het samen eten, samen slapen, samen je planning indelen, gewoon alles samen delen alleen maar erg leuk. (ps. nu nog hoor:-)! Ik moest er meer aan wennen toen er kinderen kwamen, toen veranderde pas echt alles.
Vraagstelster; zo te lezen ben je niet de enige! Maar maak er samen iets heel moois van, dat kost tijd/ inzet/ liefde. Succes in deze 'opstartfase'!
bootje
Misschien had je wel hele hoge verwachtingen! Maar je zegt dat jullie van elkaar houden, dan komt/is het echt wel goed. Kan uit eigen ervaringen zeggen dat ik mn huwelijk na 4 jaar leuker vind als het 1e jaar! Maar blijf wel leuke dingen doen, ga af en toe dagje, weekend of week weg. Maar blijf ook apart dingen doen, lekker met vriendinnen er op uit ed. En wat "naam" ook zegt, als er misschien ooit kinderen komen zal het denk ik ook weer erg veranderen. Misschien een tip voor jou, verwacht van kinderen krijgen dan ook niet 1 roze wolk ;) anders valt dat misschien ook weer een beetje tegen. Succes.