Wikipedia

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Wikipedia, iedereen kent het wel. Een vrije encyclopedie die door iedereen te bewerken is. Ondanks dat dit een hoop informatie oplevert, staat hier ook een aantal dingen in die volgens de Bijbel niet mogen. Zo staat er van alles beschreven over seksualiteit, inclusief naaktfoto's en -filmpjes. Ook zijn er allemaal artikelen over topsport en topsporters, de mensen die het meest aan zondagsontheiliging doen in deze wereld. Mag je Wikipedia gewoon bezoeken ondanks deze artikelen? Of is het mijden van deze pagina's genoeg? Het is een site met veel en goede informatie, maar als ik een zonde bega door deze site te bezoeken laat ik dit liever achterwege.

Antwoord

Het probleem met Wikipedia is niet anders dan met de rest van internet. Je zou de betreffende Wiki-pagina’s ook kunnen mijden. Of een Kliksafe-abonnement nemen... Lees hieronder de reactie van Kliksafe:

Wikipedia is via Kliksafe normaal toegankelijk. Wel is altijd het contentfilter actief zodat informatie rond naakt en seksualiteit gefilterd wordt. Dit wil niet zeggen dat alles hierover geblokkeerd wordt, maar wel de expliciete en aanstootgevende zaken. De pagina's over topsport met beschrijving van de sporten, zijn wel toegankelijk. De linken naar de Live topsport (zondagsontheiliging) worden wel geblokkeerd.

Groet,
Bert Jan Peters, Kliksafe

Lees meer artikelen over:

internet
4 reacties
sydneylover
Met alle respect beste Refoweb-redactie, maar deze 'Wij van WC-eend adviseren WC-eend' niet zo waarderen. Ik heb Els van Dijk toch ook nog nooit iemand actief horen aanmoedigen om naar de Hogeschool Ede te komen?

Ik vind dergelijk commercieel getinte antwoorden geen recht doen aan de plek die Refoweb heeft. Er zijn meer providers die iets dergelijks aanbieden, houd het neutraal alstublieft..
John61
Vraagsteller, om te voorkomen dat je niets meer kunt lezen, horen of zien, kun je ook het bij jou reeds aanwezige filter activeren; dat is je geweten. Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede - 1 Tessalonicenzen 5:19-21.
mortlach
Wikipedia is een encyclopedie, net zoals de winkler prins die bij mensen in de kast staat. In encyclopedieen staan zaken waar mensen moeite mee kunnen hebben. Lees die lemma's dan gewoon niet. Je kunt niet verwachten dat als men pak hem beet een artikel over de tepel schrijft, dat er dan ineens gen plaatje bij mag.

Dat gezegd heeftwikipedia ook gewoon regels over wat wel en niet is toegestaan op de website en die regels worden behoorlijk strak nageleefd. Als je echt "foute" dingen wilt zien, moet je daar op wikipedia echt goed naar zoeken. En dan ligt het probleem dus niet bij de site, maar bij de gebruiker.

Maar er zijn ook wel christelijke alternatieven hoor, hoewel die kwalitatief zeer twijfelachtig zijn. Wiki is een neutrale site, wat je daar verder op doet, ligt bij jou.
Kriek
Deze vraag gaat echt te ver. Dan kun je beter helemaal niet meer gaan internetten. Je kunt namelijk ook via Google alles over seks, drugs en rock and roll vinden, ook maar niet meer opzitten dan. En wat dacht je van Youtube?

Het argument over topsport & topsporters slaat -sorry dat ik het zeg- werkelijk waar nergens op. Kom op zeg,
omdat er op Wikipedia informatie staat over mensen die niet aan de zondagsheiliging doen, is de hele site afgeschreven? Jij mag je internet wel heel snel de deur uit doen: zelfs Kliksafe zal je namelijk niet beschreven tegen deze vreselijke zonde (het bekijken van een site waar mensen worden beschreven die niet christelijk zijn).

Daarnaast schrijf je deze mensen af omdat ze op zondag geen rustdag hebben. Goed ben jij hoor, dat jij dit alles wel doet! Ik hoop dat je geen Facebook hebt, want daar ben je vrienden met mensen die allemaal zondig zijn.

Please, wake up!