Ontheiliging van de tafel

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Mag ik aan het Avondmaal gaan, terwijl mijn buurman (die zijn lieve vrouw heeft verlaten voor een jongere gescheiden vrouw) ook aan het Avondmaal gaat? Ik heb hem niet aangegeven bij censura morum, maar toch weet ik van zijn zonden. Mag ik (of hij) dan nog wel aangaan? Of moet ik blijven zitten omdat ik hem niet heb behoed voor ontheiliging van de tafel? Mag ik ook weigeren om aan te gaan (vanwege het bovenstaande), terwijl ik Gods stem wel hoor roepen en mij nodigen? Ik zit hierover te peinzen, omdat het nu de week van voorbereiding is.

Antwoord

Het is me niet duidelijk of je jouw buurman op zijn zondig gedrag gewezen hebt. Zo niet, dan lijkt dit me een eerste vereiste. Dan gaat het om een liefdevolle vermaning, dat zowel het een als het ander niet kan. Als hij dan volhardt in zijn zondig gedrag, zul je hem er op wijzen dat hij de gemeenschap van de gemeente schade toebrengt en ook zodoende het Heilig Avondmaal ontheiligt. Nog afgezien van het feit dat hij Gods wet openlijk overtreedt en daarbij geen berouw en bekering toont.

Het gaat om je buurman en dat betekent bovendien dat jij zelf in een conflictsituatie kunt geraken. Misschien is het goed dat je hem voorstelt ook anderen te raadplegen, o.a . zijn wijkouderling. Vervolgens zul je hem er op wijzen dat jij in geweten verplicht bent eventueel de kerkenraad op het censura morum van een en ander op de hoogte te brengen als hij niet naar je wil luisteren.

Het is nu de week van voorbereiding en dit betekent dat het kort dag is. Als je door de ingewikkeldheid van een en ander in verwarring bent geraakt, is dit alleszins begrijpelijk. Je moet in deze nooit overhaast handelen. Daarom hoef jij je nu niet gehinderd te voelen om aan het Heilig Avondmaal deel te nemen. Maar dan zul je vast van plan zijn om in de komende drie maanden een en ander recht te gaan zetten. Niet uit wettische ijver maar uit liefde tot God en je (zeer nabije) naaste. Sterkte en wijsheid!

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs