Psalm 6

Ds. A.L. van Zwet / 1 reactie

17-03-2014, 09:27

Vraag

Over Psalm 6. Vroeger op de basisschool vond ik Psalm 6:2 een van de mooiste, zeker omdat deze zo lekker galmde op hele noten. Maar toen ik laatst een Bijbelstudie deed naar het "Onze Vader" waarin staat “vergeef ons onze schulden” en niet “vergeef ons onze zonden” en daar verder onderzoek naar deed, kon ik het niet kloppend maken met Psalm 6. Wat duidelijk is, is dat je zonden moet belijden en nalaten. Zoals in Psalm 32 en 51 wordt gezongen over schuld belijden en erkennen, maar in Psalm 6 wordt gezongen "vergeef mij al mijn zonden" terwijl dit niet terug te vinden is in de grondtekst. Nu vraag ik me af: hoe juist is Psalm 6 op de manier zoals deze nu nog gezongen wordt?


Antwoord

Het is goed om te beseffen dat vertalingen en berijmingen een bewerking zijn van de oorspronkelijke tekst van de Schriften. De grondtekst is de geïnspireerde tekst (en daarom gezaghebbend), vertalingen/berijmingen zijn daarvan afgeleid en kunnen afwijkingen hebben.  Daarom kennen wij geen Schriftkritiek, maar mogen we wel kritisch (bijbels!) kijken naar een vertaling of berijming. Het is inderdaad zo dat in Psalm 6 niet wordt gesproken over zonde. Wel komen woorden als straf, kastijding en genade voor.

De psalmdichter geeft aan dat hij de toorn van God ervaart in het lijden dat hij doormaakt (de vijanden benauwen hem) . De HEERE is van hem geweken en dat is het ergste! De dichter bidt of de HEERE de nood wil wegnemen en daarmee Zijn gunst wil tonen. In de afwending van de nood zal de dichter Gods genade zien. Als God dat niet doet zal hij zeker ondergaan in de dood.

In de woorden “straf niet” en “kastijdt niet” ligt opgesloten dat de dichter de toorn ziet als straf op zijn zonde.  Dat hij het niet specifiek noemt kan te maken hebben met het feit dat hij zich niet een van concrete zonde bewust is (zoals in Psalm 32 en Psalm 51).
 
Zowel voor de gelovigen in het OT als in het NT is het lijden verbonden met de zonde en het delen in de gevolgen daarvan. Al heeft in het NT het lijden voor de gelovigen vanuit de vrijmakende genade in Christus  meer het karakter van Gods vaderlijke kastijding.  Maar zelfs dan kan de HEERE Zijn aangezicht verbergen vanwege de zonde. Daarom is de berijming van Psalm 6 een goede ‘vertolking’ van datgene wat de dichter in deze psalm verwoord heeft.

Ds. A. L.van Zwet

Tags in dit artikel:

Psalmen
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.L. van Zwet

  • Geboortedatum:
    10-09-1959
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
27 artikelen
Ds. A.L. van Zwet

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
dkw
17-03-2014 / 10:42
Heb je het over de berijming van 1773? Dat is sowieso al een discutabele berijming.
Zie:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17885/psalmberijming-van-1773/

Terug in de tijd

Aan een Ger. Gem. beantwoorder. Een hoofddeksel is in onze gemeenten verplicht voor de vrouw aan de hand van 1 Korinthe 11. Met welke reden is dat niet verplicht voor meisjes die gedoopt worden?
12 reacties
17-03-2012
Bij ons in de kerk mag je niet in een lichte trouwjurk trouwen. Wat kan hiervoor de reden zijn?
Geen reacties
17-03-2005
In de Bijbel lezen we meerdere keren dat de namen van Gods kinderen in de hemelen staan opgeschreven, zoals bijvoorbeeld in Lukas 10:20: “Maar verblijdt u veelmeer dat uw namen geschreven zijn in de...
1 reactie
17-03-2023
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering