Thuis kun je ook een preek lezen

Ds. J. Koppelaar / Geen reacties

Vraag

Waarom moet je naar de kerk voor een preek? Je kunt toch thuis ook een preek lezen?

Antwoord

De kerkdienst is veel meer dan alleen een preek. Naar de kerk gaan is het eens zijn met de liefde van God. Hij wil ons samen brengen voor Zijn aangezicht. Daarbij is er de votum en de groet aan het begin van de dienst; het samen zingen en bidden; de zegen aan het einde van de dienst. Elk onderdeel daarvan is op zich al een prediking. Maar eerlijk is eerlijk: de prediking van Gods Woord staat in de protestantse eredienst centraal. Dat in tegenstelling te Rome. Als je een protestantse kerk binnenkomt, dan is het eerst wat opvalt de preekstoel. Als je een Rooms katholieke kerk binnenkomt is het eerste wat opvalt het altaar.

Door de prediking van het Woord, worden mensen bekeerd. Er staat niet: musiceer het Woord of communiceer het Woord, maar predik het Woord!

Nu de Dag des Heeren dichterbij komt wordt de samenkomst van de gemeente steeds belangrijker. Als de liefde van velen in kerk en wereld verkilt, dan is de uitdaging voor de kerk nog groter geworden om samen in de Heere één te zijn. De Heilige Geest zegt daarom dat de samenkomsten van de gemeente niet mogen versmaden, met name als we zien dat de Dag des Heeren nadert (Hebr.10:25).

Ds. J. Koppelaar

Tags in dit artikel:

kerkgang