Geheimhouding predikant

Ds. B. de Romph / 4 reacties

Vraag

Een predikant vertelt dingen door van mijn gezin die hem in vertrouwen zijn verteld. Bij constatering van dit feit heb ik de predikant hier mee geconfronteerd, maar hij doet het af als "niet van belang" en wil een gesprek over deze kwestie niet aangaan. Ook na verzoek van een ouderling om hier over in gesprek te gaan, komt er geen respons. Er ontstaat een moeilijke situatie. Mag de predikant, die niet wil ingaan op hetgeen hem ten laste wordt gelegd, het Heilig Avondmaal bedienen? Hij neemt toch ook deel aan het Heilig Avondmaal?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Het is een kwalijke zaak als een predikant dingen die hem in vertrouwen gezegd zijn naar buiten brengt. Hij beschaamt op deze manier het vertrouwen van leden in de gemeente. Een predikant heeft een ambtsgeheim en daar mag hij geen misbruik van maken. Jammer dat deze predikant er niet in een gesprek op in wil gaan. Nu kan ik niet de ernst van de gemaakte opmerkingen beoordelen.

Het zijn voor u wel vertrouwelijke zaken die u uw predikant toevertrouwd hebt en daarmee hebben we discreet om te gaan. Als hij het afdoet met de opmerking dat hij het “niet van belang”vindt, is dat weinig pastoraal. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om onbevangen naar de prediking van deze predikant te luisteren. De predikant weigert ook na aandringen van een medeambtsdrager een gesprek aan te gaan. De kerkenraad is verantwoordelijk voor de handelwijze van de dominee en dient hem daarop aan te spreken.

Je betrekt het tegelijk op de bediening van het H. Avondmaal. Een predikant het recht te ontzeggen om het H. Avondmaal te bedienen is een tuchtmaatregel en dan moet er wel reden voor zijn. Vraag een gesprek aan met de predikant en met een medeambtsdrager en dan hoop ik dat de zaak bijgelegd kan worden. Persoonlijk met elkaar spreken kan de toenadering tot elkaar bevorderen.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Ds. B. de Romph

Lees meer artikelen over:

ambtsgeheimtuchtvertrouwen
4 reacties
sydneylover
Als het zo is zoals ik in de vraag lees, dat de betreffende dominee niet wil meewerken om het in een gesprek uit de wereld te helpen, dan zou ik adviseren om dingen op schrift te stellen en als officiële brief aan de kerkenraad te sturen alvorens een gesprek aan te gaan met een ambtsdrager erbij. Anders blijft het een zaak van woord tegen woord.

Uiteraard alleen als de situatie die u in uw vraag beschrijft deze stap waard is, dat kan ik niet beoordelen.
Parakleet
Er kan hier sprake zijn van een miscommunicatie, in die zin dat deze predikant er zich niet van bewust is geweest dat zaken die hem zijn verteld vertrouwelijk waren. Maar ook wanneer hij dit niet heeft geweten had hij voorzichtiger moeten zijn. En wat voor de een ''niet van belang'' lijkt kan voor de ander juist wel belangrijk wezen.
Een excuus van zijn kant schijnt mij daarom op zijn plaats.
Wanneer deze predikant een kind Gods zal hij er geen moeite mee moeten hebben om de minste te willen zijn. Het zal hoe dan ook, en van beide kanten, van belang om in dergelijke kwesties niet je eigen eer op het oog te hebben, maar in biddend opzien tot de Heere, van Hem de kracht en de genade ontvangen om jezelf te verootmoedigen en anderen te vergeven.
Laat dat zowel gelden voor deze ambtsbroeder als voor u.
Arjan
Wanneer deze ... zal hij. Opmerkelijke constatering. Dus wanneer hij geen, dan niet? Ofzo. Of dan hoeft dat niet?
Parakleet
@Arjan
Ook dan zal deze predikant natuurlijk zijn excuus moeten maken.
Punt is, dat voor wie door Gods Geest geleid mag zijn het niet moeilijk is om zich te verootmoedigen en schuld te bekennen. Ook wanneer het gaat over zaken die in zijn ogen ''niet van belang'' zijn. Dan zal er ook een open oor en een open oog zijn voor begrip en vergevingsgezindheid van beide kanten.
Maar wanneer men slechts het eigen gelijk wil halen, en daarmee ook alleen maar de eigen eer op het oog heeft, is dat een recept voor twist en tweedracht.