Eenzaam

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van 22 jaar. Enkele jaren geleden heb ik verkering gehad, maar dit is al zo'n 1,5 jaar uit. Mijn hart verlangt naar een vriendin, ik heb er behoefte aan. Nu hoop ik binnenkort voor zes maanden weg te gaan naar het buitenland voor mijn studie/baan. Daarna krijg ik een vaste baan, waar ik overigens erg blij mee ben. Toch wil ik graag plannen maken; huisje, boompje en beestje. Omdat ik geen vriendin heb kan ik ook geen plannen maken, trouwen, een gezinnetje etc. en toch verlang ik er zo naar. Ik ben bang dat ik in een diep gat val als ik terug ben in Nederland. Ik heb geen vriendin en het leven ziet er daarom eigenlijk een beetje zinloos uit. De eenzaamheid blijkt dan toe te slaan. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je moet doen? Eerst genieten van de uitdaging van het studeren/werken in het buitenland. Daar ontmoet je allemaal nieuwe mensen. Wie weet welke vriendschappen daar uit kunnen groeien.

Als je na dat half jaar terugkomt ben je een ander mens, of in ieder geval een ervaring rijker. Ook in het leven zonder vriendin (behalve als je daarginds een aardig meisje ontmoet). Je hebt dan geleerd hoe het is om voor jezelf een leven op te bouwen en daar ga je in Nederland gewoon mee door. Huisje, boompje en beestje hangen niet per definitie samen met het hebben van een relatie. Ook alléén kun je een zinvol leven leiden. Behalve als je vooraf al gaat denken dat het een eenzaam bestaan gaat worden krijg je waarschijnlijk gelijk. Dan sluit je je namelijk af in plaats van je ogen en oren open te houden op zoek naar een eventuele levenspartner.

Dagdromen is leuk, maar brengt je nergens! Maak je plannen op het moment dat ze ook uitgevoerd kunnen gaan worden. De eerste stap op die weg is nu dus zes maanden buitenland.

Een goede tijd toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

eenzaam
11 reacties
sydneylover
Heerlijk nuchter antwoord van mw. Rots!

@Vraagsteller: sta open voor nieuwe ervaringen en wegen die opengaan. Uit je vraag lees ik af dat je het wel heel erg inkadert.
AHHK76
Een relatie is niet allereerst bedoeld als oplossing van de eenzaamheid en om gelukkig te worden, maar om een ander gelukkig te maken... Anders word het een mislukking! Je kunt misschien jezelf ook wat ruimte geven door jouw doelen te veranderen, door te zeggen, ik ga eerst wat geld verdienen en dan een vriendin zoeken?
Vrienden krijgen je door een vriend voor anderen te zijn.... Als je dat probeert ben je al minder eenzaam!
Verder hoop ik dat je bovenal zekerheid, troost, steun, liefde en bemoediging zoekt bij Hem over wie we zingen: Hij is het die ons Zijne vriendschap biedt. (Psalm 103)
Ryle
Beste,
Als ik jou was zou ik kostbaar gebruik maken van de tijd die je nu nog alleen. Zoek daar in eerst God. Als je hem gevonden hebt, wordt al het andere toegeworpen.
Graag attendeer ik je op de volgende boeken om te lezen nu je nog alleen bent: Hudson Taylor, de man die God geloofde of een andere biografie van hem en Zwerfster voor God, van Corrie ten Boom. Zeer de moeite om te lezen. De eerste was vrijgezel en zocht eerst Gods koningrijk en trouwde daarna later toen God hem een vrouw gaf. De tweede is Corrie, die vrijgezel was, en bleef, maar toch niet alleen was. Zeer aan te raden. Dit is echt de beste tijd om eerst aan God te denken en hem te vinden en dan pas aan een vriendin! Het beste toegewenst!
Femke
Verlangen naar een relatie is heel legitiem, God heeft ons zo geschapen. 't Is wel een kunst om je daar niet alleen op te richten. In de tijd dat je dit open houdt kan je het leven zo invullen dat het waardevol is, hechte contacten met andere mensen voegen dan heel veel toe, je kunt dan ook een vervuld leven hebben. Misschien is dat iets wat je mist en waar je aan zou kunnen werken? Dat is altijd opbouwend ook al krijg/heb je een relatie. Een les (geldt voor iedereen hoor) uit de bijbel: geen zorgen maken voor morgen, elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last. We maken ons soms zorgen die achteraf gezien niet nodig waren.
Emmy56
Ik weet niet waar je woont, maar in het midden van het land heb je leuke jongerenavonden waar je gemakkelijk met jongeren in contact komt. Dus je zou daar eens heen kunnen gaan als je terug bent in Nederland. Maar ik zou me er als ik jou was idd niet zo druk om maken. Gaaf dat je voor een half jaar naar het buitenland gaat, dat bewijst al wel dat je gewoon je eigen ding doet en in bent voor een nieuw avontuur; dat vinden meiden leuk aan een jongen ;) . Als je terugkomt kom je echt wel een leuk meisje tegen :)
Catherine
Er is een spreekwoord dat zegt: leer eerst van jezelf te houden, alvorens je van een ander kunt houden. M.a.w. zoek geen partner om een leegte op te vullen, dan wordt het een teleurstelling. Je bent in de mooiste jaren van je leven en wie weet kom je in dat buitenland wel een leuke meid tegen. Ik vind je wel een bofferd eigenlijk. Zo te lezen loopt je studie lekker en heb je een baan in het vooruitzicht. Met ook nieuwe collega"s (?)
Ik denk dat je voor dat gat niet zo bang hoeft te zijn.
Succes!
Parakleet
Vraag het maar eens aan de Heere, of Zijn liefde, genade en nabijheid jouw eenzame hart nog mag vervullen. Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Want jouw hemelse Vader weet dat jij al deze dingen behoeft.
En Hij zal er dan wel voor zorgen dat er een lieve meid op jouw weg wordt gezet. Hij zal jou dan ook de kennis geven om haar op te kunnen merken, en de moed en de kracht om haar dan te benaderen. Denk dat je vooral dat laatste nog het meest nodig hebt, want heb de indruk dat je een nogal verlegen en schuchtere jongen bent.
Voor het overige; zie de reactie van @Catherine hierboven.
Zoek geen partner om een leegte in je leven op te vullen, want die leegte is voor de Heere bestemd. En wanneer Hij die leegte in jouw leven nog wil vervullen komt het voor de rest ook wel goed.
Dat wens ik jou nog meeste toe....
Reg
Beste vragensteller,
Het doel van het leven is, Jezus leren kennen. Hij wil niets liever dan dat wij tot Hem komen. De weg daarvoor heeft Hij ook open gezet toen Hij stierf aan het kruis. Een huwelijk kan God daarvoor gebruiken, maar God kan het ook gebruiken als je alleen bent. Je mag dit ook overgeven aan God. Wij kunnen maar voor heel kort vooruit kijken, maar God heeft een prachtige toekomst klaar voor jou en voor ons allemaal! De wens voor jouw toekomst mag je absoluut uitspreken naar God, maar het moet geen doel worden. Probeer op een neutrale plaats te komen staan, waarin beide opties goed zijn. Ja, een relatie is goed, en nee, geen relatie, dus alleen blijven is goed. Misschien wil God jou wel op een plaats gebruiken waarin het beter is dat je alleen bent. Je mag dit ook uit handen geven, en echt, dat is zo ontzettend bevrijdend! Gods Zegen voor jou.
juni
enkele jaren geleden verkering gehad? nou,dan was u er vroeg bij he?
nu nog maar 22.

eerst een leuke studie + reis gewenst
k,hoop dat u gezond alles mag beleven.
maak uw wensen waar,huisje boompje,gezellige beestjes,en uw liefje,valt in een opgemaakt bedje.
heeft u die zorg tenminste niet meer,bij het vinden van een schat!
dubbel genieten, wordt dat!
u houdt een zee van tijd over,buiten uw baan[tje]want huisje en boompje staan er al ,en gezellig hond en kat,die t,baasje dagelijks opwacht

leuk uitzicht toch?
wie weet ziet u zoveel leuks lopen,dat u keuszorgen krijgt....
Marytje
Als er iets niet te plannen valt dan is het wel hoe je leven zal lopen. Plannen heeft in dit geval dus ook geen enkele zin en alle energie die je er nu in steekt en tijd die je gebruik met piekeren en denken kun je beter ergens anders voor gebruiken.

kijk niet naar wat je niet hebt, maar naar wat je wel hebt en zie het als een uitdaging om zelfstandig te wonen.

Stel je zelf doelen en ga hier aan werken.. dat voorkomt dat je in een zwart gat valt.
bijvoorbeeld:
Op huishoudelijk gebied....
Klussen in en om je huis
Sport
vrienden
familie
vrijwilligerswerk

Ik denk dat het erg fijn is voor je toekomstige vrouw dat je weet wat er allemaal bij komt kijken om een huishouden te runnen.

Hopelijk wil je dit aannemen van een bijna 28 jarige vrouwelijke 'vrijgezel'
Marytje
Owja:

Je zegt geen plannen te kunnen maken zonder vriendin....(?)

Je hebt toch ook zelf het plan gemaakt om naar het buitenland te gaan?
Plannen maken kan ook gewoon in je eentje hoor of samen met vrienden en familie.
Niks is er leuker om naar een huisje of appartement te zoeken en deze op te knappen en in te richten...
Soms is het saai om dit alleen te doen, maar nu kun je het gewoon naar je eigen smaak in richten zonder dat je 'last' (:-)) hebt van discussies en de mening van de ander...
Ik kan je verzekeren dat dit ook wel erg prettig kan zijn in vergelijking met stellen.

En daarna kun je op je eigen tijd en op je eigen manier vrienden uitnodigen zonder dat je hierover eerst moet overleggen.....

Misschien goed om een keertje alle voordelen van het vrijgezel zijn op te schrijven en als je dan in een 'weemoedige' bui bent dit erbij te pakken....

ik kan je er alvast wel een paar noemen.....:-)
- zo laat of vroeg naar bed gaan als je zelf wil en geen last van gebroken nachten
- als je ergens heen wilt gewoon de deur achter je dicht trekken en gaan....
(je hoeft je niet druk te maken voor achterblijvers en de rommel)
- eten hoe laat je zelf wilt en wat je zelf lekker vind. Zie koken als een uitdaging...!
- als je geen zin hebt om je op te doffen en gewoon in je kloffie thuis te willen zitten heeft niemand daar last van.
- muziek zo hard als je zelf wilt aan zetten
enz enz enz....