Verschillende sprekers

Ds. W. Pieters / 2 reacties

Vraag

Ik wil graag een vraag stellen aan ds. Pieters. In januari beantwoordde u de vraag "dominee bij jij-daar avonden", waarbij u aangaf daar niet te spreken, omdat o.a. door de verschillen in de boodschap jongeren in verwarring worden gebracht. Nu is dat bij mij zeker het geval. Heel erg zelfs. Sommige sprekers zijn heel herkenbaar voor mij, die brengen het zoals ik het anders ook hoor, zoals u ook preekt zeg maar. Maar anderen hebben een andere benadering, waarbij de mens meer actief is in het geestelijke. Ik stel vast dat deze verschillen zich ook voordoen op Refoweb bij de vragen en antwoorden, de columns en de reacties daarop. Zie bijvoorbeeld de column "Een gestolen Jezus" enkele weken geleden en de meer dan 170 reacties, waarbij het soms nogal scherp toeging. Voor mij heel verwarrend allemaal. Wel vind ik dat van beide zijden goed van de Heere Jezus wordt gesproken, als de enige Weg ter zaligheid. En daarom is mijn vraag aan u: De Heere Jezus zegt "wie niet tegen ons is, die is voor ons." Hoe moeten we dat zien met het oog op genoemde verschillen.

Antwoord

Het is heel moeilijk om de zin die je aanhaalt uit Jezus’ mond, toe te passen op mensen. We lezen twee dingen: 1: Johannes zei: "Meester, wij hebben er één gezien die in Uw Naam duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt." En Jezus zei tegen hem: "verbied het niet, want wie niet tegen ons is die is voor ons" (Lukas 9 vers 49-50). Dus al hoort hij niet bij onze ‘groep’, dan kan hij toch wel een arbeider in het Koninkrijk zijn, zoals er in Filippenzen 1 wordt geschreven over predikers die met onzuivere motieven Jezus verkondigden. 2. "Wie niet met Mij is, die is tegen Mij; en wie niet met Mij vergadert, die verstrooit (Lukas 11 vers 23). Dus er is een categorie die wij niet met lief-doen de hand boven het hoofd moeten houden, maar die we moeten afwijzen, zoals Paulus in zijn brieven nog al eens aan de orde stelt – onder andere in dezelfde brief aan de christenen in Filippi, hoofdstuk 3…

Wat Jezus in beide uitspraken bedoelt, is misschien nog niet zo heel moeilijk te begrijpen, maar op wie Hij doelt, is veel moeilijker te weten te komen – dit is al zo als het gaat over iemand lang geleden en ver weg of ‘ver van ons bed’. Maar zeker is dat zo, als je voorgangers van onze tijd en uit onze kerken of gezindte met name invult en vraagt: "Hoort ds. W. P. bij de eerste of bij de tweede categorie?"

Laten wij –met in gedachten de waarschuwing van Mattheüs 7 vers 1– niet menen dit in te kunnen vullen, maar laten wij nauw zijn voor onszelf en ruim zijn voor een ander. Maar zelfs al wil je op een bijbelse manier zo ruim als maar mogelijk is, voor anderen zijn (en die eerder erbij scharen dan erbuiten sluiten), dan nog hoef je niet je onder het gehoor van hen allen te zetten.

Ik raad je aan: ga niet naar bijeenkomsten waar het niet helder is of het vóór of tégen God, Jezus, de Waarheid is. Maar houd je aan wat beproefd is: de reformatoren, de oudvaders of ‘oude schrijvers’, zoals Matthew Henry en Willem Teellinck, Wilhelmus à Brakel en Thomas Boston, of – zoals ik zondag weer eens ben begonnen te lezen in de ‘Method of Grace in the Gospel Redemption’ van John Flavel, waarin hij erg actief oproept om Jezus aan eigen hart toe te passen; én steeds God alleen alle eer geeft van heel dat werk van toepassing…

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

jijdaarjongerenavond
2 reacties
Alphonsus
!00 % eens met dit antwoord.
Alphonsus
Moet natuurlijk zijn 100 % eens.