Seks voor het huwelijk

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn verloofd, maar vanwege omstandigheden moeten we nog tot volgend jaar wachten om te trouwen. Doordat we allebei werken en niet dichtbij elkaar wonen, zien we elkaar alleen maar in het weekend. We zoenen en knuffelen dan veel, maar sinds een paar weken begint het moeilijker te worden om niet verder te gaan. Zondag lagen we op elkaar (met kleren aan). We hebben dat voordien ook gedaan en toen ging het wel goed, maar nu kreeg ik een orgasme. Achteraf voelde ik mij schuldig. We hebben er samen voor gebeden en enerzijds denk ik niet dat we te ver gegaan zijn omdat we elkaar toch niet naakt gezien hebben, maar anderzijds weet ik het ook niet zeker. We zijn nu van plan om niet meer op elkaar te gaan liggen. Maar was/is dit dan verkeerd? Is het verkeerd om als afspraak te maken dat alles kan, zolang we onze kleren aanhouden of is dat ook al te ver gegaan?

Vraag: Hier en op andere plaatsen op het internet wordt zoveel geschreven over seks. Maar nergens vind ik een antwoord op de vraag: wat wordt onder seks verstaan? Is zoenen bijvoorbeeld ook al seks of is seks alleen maar geslachtsgemeenschap? Ik ben pas verloofd en het huwelijk is voorzien voor 17 januari volgend jaar. Dat duurt nog een tijd en het begint ook moeilijker te worden om niet te ver te gaan. Seks voor het huwelijk kan niet, maar wat kan dan wel? Hoe ver mogen we gaan?