Nieuwe werkgever (niet) vertellen over diagnose

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden moest ik voor een medische keuring voor mijn rijbewijs naar een arts omdat ik een ASS-diagnose heb. Die arts heeft me gesproken en hij gaf aan sterke twijfels te hebben bij de gestelde diagnose. Zelf heb ik die twijfels ook, maar ik heb er nooit wat mee gedaan omdat ik er nog nooit last van gehad had.

Nu wil ik misschien een beroep gaan uitoefenen waar in het sollicitatieproces waarschijnlijk gevraagd wordt of je een diagnose ASS of iets dergelijks hebt. Ik zou die diagnose dus graag willen laten onderzoeken, want ik ben er eigenlijk van overtuigd dat hij niet klopt. Hoe gaat dit proces in zijn werk? Hoe lang duurt dit proces? Ik heb in het verleden ook een PGB gehad. Kom ik niet in de problemen als blijkt dat ik die PGB ten onrechte gehad heb vanwege een onjuiste diagnose?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je geeft aan dat je vraagtekens zet bij de gestelde ASS diagnose. Je wilt die diagnose graag weer laten onderzoeken. Om een diagnose te kunnen herzien lijkt het mij raadzaam om contact met je huisarts op te nemen en deze vraag te bespreken. Welke mogelijkheden en wegen zijn er voor je om te kunnen komen tot een herziene diagnose.

Tevens geef je aan dat je misschien een beroep wilt gaan uitoefenen waarin mogelijk tijdens de sollicitatieprocedure zal worden gevraagd of je een diagnose ASS of iets dergelijks hebt. Tijdens een sollicitatieprocedure mag niet gevraagd worden of iemand is gediagnosticeerd voor een bepaalde aandoening. De diagnose hoort bij je privéleven. Je bent dus niet verplicht om dit aan een toekomstige werkgever mee te delen.

De werkgever kan wel vragen of er belemmeringen zijn die maken dat je de functie niet goed zou kunnen uitoefenen.  Als je in je werk niet wordt belemmerd door beperkingen of gevolgen van een (chronische) ziekte, hoef je er niets over te vertellen tijdens het gesprek. Heb je wel belemmeringen die van invloed kunnen zijn, dan moet je die wel melden. Een voorbeeld hiervan is een bouwvakker die een hernia heeft. Die bouwvakker moet dan wel melden dat hij een hernia heeft.

Je hoeft niet bang te zijn dat je mogelijk je PGB zou moeten terugbetalen omdat je diagnose is herzien. Je hebt het PGB ontvangen op het moment dat je kunt aantonen dat er een bepaalde diagnose was, waardoor je in aanmerking kwam voor een PGB.  Herziening van een diagnose is geen reden om PBG wat in het verleden is toegekend terug te vorderen.

Hartelijke groeten,
Jannie van der Mark,
Jur. medewerker/loopbaancoach RMU

Lees meer artikelen over:

juridisch